doos

10

10

doos

aantal spelers

spelers
2 - 7

speelduur

duur
15 - 30

leeftijd

leeftijd
7+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
vijf

intro

De spelers proberen door het handig uitspelen en ruilen van kaarten een score van 10 te krijgen of daar zo dicht mogelijk bij in de buurt te komen. Wie heeft aan het eind van het spel de minste strafpunten?

materiaal

8 strafkaarten, 55 normale kaarten, 10 rondekaarten, 49 fiches en voor elke speler: 1 joker.

begin

De 10 rondekaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. De strafkaarten en normale kaarten worden samen geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler neemt hiervan drie kaarten in zijn hand. Daarnaast ontvangt elke speler zeven fiches en een jokerkaart. De overige jokerkaarten en fiches blijven uit het spel.

verloop

fotospelsituatie

Het spel wordt gespeeld over 10 rondes. Elke ronde bestaat uit vijf fasen:

  1. Rondekaart: De bovenste rondekaart wordt open neergelegd. De waarde op de kaart geeft aan hoeveel strafpunten de verliezer van de ronde ontvangt.
  2. Eerste kaart: Te beginnen met de startspeler, legt elke speler een kaart uit zijn hand voor zich neer. De speler kan kiezen of hij de kaart open of dicht neerlegt en of hij de kaart wil beschermen door er 1 of 2 fiches uit eigen voorraad op te plaatsen.
  3. Bieden en ruilen: Te beginnen met de startspeler, bepaalt elke speler of hij een bod wil uitbrengen op een kaart van een medespeler. Het startbod is minstens 1 fiche. Alleen als de kaart wordt beschermd door 2 fiches, is het startbod minstens 2 fiches. Om de beurt brengen de spelers een bod uit of passen, totdat niemand over het hoogste bod heen biedt. De eigenaar van de kaart mag niet meebieden op zijn eigen kaart. Als de kaart is beschermd, betaalt de hoogste bieder zijn bod aan de eigenaar van de kaart. Als de kaart niet is beschermd, komt het bod in de pot. De spelers ruilen hun kaarten. Eventuele beschermingsfiches van de oude kaart worden op de nieuwe kaart gelegd. De hoogste bieder mag de bescherming van zijn kaart verhogen tot 2 fiches.
  4. Eventuele tweede kaart: Alle ingezette beschermingsfiches komen in de pot. Te beginnen met de startspeler, bepaalt elke speler of hij een tweede kaart uit zijn hand legt. Dit mag alleen als hij zijn eerste kaart open neerlegt. De totale score mag echter niet boven de 10 uitkomen.
  5. Strafpunten en fiches: De speler met de laagste score ontvangt alle gespeelde kaarten en de rondekaart. Elke normale kaart telt voor 1 strafpunt. Een joker telt voor 10 strafpunten. Op elke strafkaart en rondekaart staat het aantal strafpunten afgebeeld. De speler met de hoogste score wint de ronde. Hij ontvangt de fiches uit de pot en wijst de volgende startspeler aan.
Elke speler vult zijn hand aan tot vier kaarten en de volgende ronde begint.

eind

Het spel eindigt na 10 ronde of zodra een speler zijn hand niet meer kan aanvullen. De spelers tellen hun strafpunten. Elk fiche telt voor 2 pluspunten. De speler met de minste strafpunten is de winnaar van het spel.

positief

  • De kaarten hebben een vrolijke Retro-stijl. De waarde is op alle hoekpunten aangegeven, zodat het niet uitmaakt hoe je de kaarten in je hand houdt.
  • Een spelletje duurt gelukkig maar kort.

negatief

  • Er is geen zichtbaar verschil tussen rondekaart 6 en rondekaart 9. Je kan afspreken dat de eerste rondekaart die wordt getrokken 9 strafpunten oplevert en de tweede rondekaart 6, of andersom.
  • De spelregels blinken niet uit in duidelijkheid. Mag je een gespeelde kaart die je met een medespeler hebt geruild, bekijken of niet? Blijkbaar niet. Maar op grond waarvan beslis je dan de bescherming van je kaart te verhogen? Of dat je er nog een kaart bij wilt leggen?
  • De spelregels zijn niet alleen onduidelijk, ook ontbreken een paar regels. Uit de FAQ's op de website van de uitgever blijkt, dat alle jokers die niet aan het begin van het spel worden uitgedeeld, uit het spel worden genomen. De spelregels vermelden slechts dat elke speler drie kaarten en een joker ontvangt, waarna alle resterende kaarten op een trekstapel worden gelegd. Ook de extra regels voor een spel met twee spelers missen in de spelregels.
  • Het spel wordt nergens echt spannend. Als je je eerste kaart dicht neerlegt, weet geen van de spelers wat de waarde van de kaart is. Op grond waarvan zullen zij beslissen hier een bod op uit te brengen? Geen idee. Iedereen doet maar wat. Dit kan goed uitpakken, maar daar kom je pas achter als de kaart open wordt neergelegd. Doe je dit in fase 4, dan kan je nog een kaart uit je hand bijplaatsen.

waardering van andere sites

truus en truus8 / 9½
6789
spellengek (Dagmar)2 / 5
2345
AnderSpel5 / 9
56789

gemiddeld3 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 5.Dit spel behoort tot de slechtste die AnderSpel kent. Het heeft de laagste waardering en alleen het eerste blokje heeft een kleur. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 5 hebben.]

feitjes

weetjes

27-10-2006 itemThe Game Master presenteert 10 op Spellenspektakel 2006 in Eindhoven.
19-10-2006 itemThe Game Master presenteert 10 op Spiel 2006 in Essen.

verwijzingen

The Game Master