materiaal
spelbord, dobbelsteen, 135 bestemmingskaarten, 45 aktiekaarten en voor elke spel: 1 spelfiguur (vliegtuig) in zijn spelerskleur
De spelers proberen als eerste 5 bestemmingen aan te doen: één in elke zone.
spelbord, dobbelsteen, 135 bestemmingskaarten, 45 aktiekaarten en voor elke spel: 1 spelfiguur (vliegtuig) in zijn spelerskleur
De kaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt 5 kaarten in zijn hand. De kaarten zijn onderverdeeld in reiskaarten en aktiekaarten. De reiskaarten tonen een afbeelding van een reisbestemming. De aktiekaarten tonen een aktie, waarmee je een medespeler kunt dwarszitten en/of zelf sneller vooruit komt.
Het spelbord toont een wereldkaart met de reisbestemmingen (rode stippen) en tussenstops (zwarte stippen), die door wegen met elkaar zijn verbonden. De wereldkaart is onderverdeeld in een rooster van 5×6 velden. De rijen hebben de letters A - E, de kolommen zijn genummerd van 1-6. Deze letter-cijfer combinatie is terug te vinden op de achterkant van de kaarten, zodat je de bestemming op de wereldkaart makkelijker kunt vinden. De achterkant van de kaart lijkt op een beschreven ansichtkaart. Hierin is wat informatie over de bestemming verwerkt.
Elke speler kiest een spelfiguur in zijn spelerskleur en plaatst deze op de rode stip die het dichtst bij hun geboorteplaats ligt.
Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt werpt de speler met de dobbelsteen of hij trekt de bovenste kaart van de stapel.
Dobbelsteen: Het aantal ogen dat de dobbelsteen aangeeft, is het aantal stippen dat de spelfiguur mag bewegen. Als de spelfiguur een bestemming van een eigen kaart bereikt, draait de speler de bestemmingskaart open. De speler is nogmaals aan de beurt.
Kaart trekken: De speler trekt de bovenste kaart. Is het een reiskaart dan neemt de speler deze op hand. Een aktiekaart kan op hand worden genomen of direct worden gespeeld. Zo kan je met een gratis vlucht naar een bestemming naar keuze vliegen. Met een gratis vlucht om een vriend te bezoeken reist de speler naar de plek waar een medespeler zich bevindt.
Het spel eindigt als een speler in elk van de 5 zone's (A - E) een bestemming heeft bereikt. Hij is de winnaar van het spel.
spieletest | 6 / 10 |
| |||||||||||||
5 / 9 |
| ||||||||||||||
spellengek (Dagmar) | 1 / 5 |
| |||||||||||||
truus en truus | 2 / 9½ |
| |||||||||||||
spellenclub13 | 10 / 10 |
| |||||||||||||
gemiddeld | 1 / 10 |
|
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 5.Dit spel behoort tot de slechtste die AnderSpel kent. Het heeft de laagste waardering en alleen het eerste blokje heeft een kleur. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 5 hebben.]
Het spel is geïnspireerd op het boek 1000 Plekken die je echt gezien moet hebben.