intro
De spelers proberen door het handig uitspelen van kaarten zo min mogelijk strafpunten te verzamelen.
materiaal
104 spelkaarten, genummerd van 1 tot 104
begin
De kaarten worden geschud. Elke speler ontvangt 10 kaarten in zijn hand. Vier kaarten worden open neergelegd en vormen de eerste kaart van 4 rijen. De rest van de kaarten wordt uit het spel genomen.
verloop
Elke speler kiest een kaart uit zijn hand. De spelers leggen deze tegelijk open neer. De speler met de laagste waarde op zijn kaart begint. Hij legt zijn kaart aan één van de openliggende rijen, waarvan de laatste kaart in die rij aan de volgende voorwaarden voldoet:
- de waarde is lager dan de waarde van zijn kaart;
- het verschil tussen de waarde en de waarde van zijn kaart moet het kleinst zijn vergeleken met het verschil van zijn kaart en de laatste kaarten van de andere rijen.
Is de kaart van de speler de zesde kaart in een rij, dan moet hij de vijf openliggende kaarten van de rij nemen en voor zich leggen. De koeienkoppen op de kaarten tellen als strafpunten. Sommige kaarten zijn gekleurd: de kleur fungeert als waarschuwing; de kaart heeft meer dan één koeienkop. Zijn gespeelde kaart vormt nu het begin van een nieuwe rij.
Als alle laatste kaarten van de openliggende rijen een hogere waarde hebben, moet de speler een rij kiezen en wegnemen. Zijn gespeelde kaart vormt weer het begin van een nieuwe rij.
Vervolgens gaat de beurt naar de speler die nu de laagste waarde op zijn kaart heeft. Als alle spelers hun kaart hebben neergelegd, kiezen zij een nieuwe kaart uit hunhand, totdat alle handkaarten zijn gespeeld. De spelers noteren hun strafpunten. Heeft een speler meer dan 66 punten dan is hij de verliezer. Zo niet, dan worden alle kaarten geschud, dus ook de kaarten die terzijde werden gelegd. Een nieuwe ronde begint.
eind
Het spel eindigt als na een telling een speler in totaal meer dan 66 strafpunten bezit.
strategie
Je moet je strategie aanpassen aan de kaarten in je hand en de kaarten in de openliggende rijen. Je bent voortdurend aan het afwegen wat in de gegeven omstandigheden een goede kaart zou kunnen zijn. Zeker ben je nooit: het hangt er maar net vanaf wat je medespelers gaan doen!
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
varianten
Variant om wat meer strategie toe te voegen:
Het spel wordt net zo gespeeld als de basisregels, maar met minder kaarten.
Sorteer de kaarten op nummer. Het spel wordt met net zoveel kaarten gespeeld als het aantal speler ×10+4. Bijvoorbeeld: met 4 spelers gebruik je de kaarten 1 tot en met 44. De overige kaarten worden uit het spel genomen en doen de rest van het spel niet meer mee. De kaarten worden geschud en verdeeld. Het is nu precies bekend welke waarden er in het spel aanwezig zijn. Het geheugen gaat nu een grotere rol spelen en de strategische mogelijkheden nemen toe.
uitbreiding
Amigo Spiele presenteert op Spiel '05 in Essen de uitbreiding '6 Nimmt! Plus'. Deze kleine uitbreiding bevat 6 kaarten met waarde 0 en was verkrijgbaar tegen inlevering van de bon uit de Jubileumsuitgave van 6 Nimmt! (in de metalen box).