doos

Abracadabra

Abracadabra

doos

aantal spelers

spelers
2 - 6

speelduur

duur
20 - 30

leeftijd

leeftijd
8+

soort

type
legspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers zijn heksen die meedoen aan een grote bezemrace. De speler die het beste de toverformules kan onthouden, maakt het meeste kans om als eerste de finish te bereiken.

materiaal

26 routekaarten, 1 vloekfiche, 9 speciale dobbelstenen, 27 actiekaarten, 1 toverboek (= speldoos) en voor elke speler: 1 heks en 1 set van 9 kaarten in zijn spelerskleur

Formulekaart - rode heksFormulekaart - symbool WebFormulekaart - symbool FlitsActiekaartActiekaart - acrobatiekActiekaart - toverkaart

begin

Met de 26 routekaarten wordt het parcours uitgezet. Het parcours loopt van -2 tot de finish. Elke speler ontvangt een spelfiguur (= heks) en een set van 9 toverformule-kaarten in zijn spelerskleur. De heksen worden op het startveld geplaatst. Elke formule-kaart toont een symbool. Deze symbolen komen overeen met de symbolen op de dobbelstenen.
De speldoos wordt opengeklapt en zo neergezet, dat elke speler er goed bijkan.

verloop

fotospelsituatie

Abracadabra wordt gespeeld in verschillende ronden die elk bestaan uit de volgende fasen:

  1. Een blik in het magische toverboek: De startspeler werpt de 9 dobbelstenen in de open kant van de speldoos (= het magische toverboek). De spelers bekijken de worp goed. Zodra een speler het boek dichtklapt, mag de worp niet meer bekeken worden.
  2. Een formule samenstellen: Elke speler probeert nu de juiste toverformule samen te stellen met zijn formulekaarten. Elke speler kiest zelf of hij de 'oranje' toverformule of de 'zwarte' toverformule neerlegt. Een toverformule is correct als de formule alleen de symbolen van de zwarte dobbelstenen bevat of juist alleen de symbolen van de oranje dobbelstenen. Als een symbool zowel op de zwarte als op de oranje dobbelsteen voorkomt, mag de formule dit symbool NIET bevatten. Als de formule ook maar één verkeerd symbool bevat, is de formule onwerkzaam. De spelers leggen hun gekozen formule dicht voor zich neer.
  3. De formule checken: Als alle spelers hun keuze hebben gemaakt, worden de kaarten omgedraaid. Alle dobbelstenen waarvan de symbolen in oranje EN zwart voorkomen, worden verwijderd. Nu worden de formules gecontroleerd.
  4. De werking van de formule toepassen:
    • Als een speler een fout symbool heeft neergelegd, blijft zijn heks staan. Dit geldt niet voor de speler die de doos heeft dichtgeklapt: zijn heks vliegt twee velden terug!
    • Als een speler een correcte formule heeft neergelegd, die echter niet helemaal compleet is, wordt zijn heks net zoveel velden verplaatst als het aantal kaarten van zijn formule.
    • Als een speler een complete formule heeft neergelegd, wordt zijn heks net zoveel velden verplaatst als het aantal kaarten van zijn formule en de heks ontvangt een bonus. Bij een complete oranje formule gaat de heks twee extra velden naar voren. Bij een complete zwarte formule trekt de speler net zoveel actiekaarten als het aantal kaarten van zijn formule. Hij mag er één houden, de rest gaat onderop de stapel.
De heks die nu vooraan staat, ontvangt het vloekfiche. Deze heks kan niet profiteren van de bonus bij een complete toverformule. De heks die achteraan staat, mag de dobbelstenen voor de volgende ronde werpen.

eind

Het spel eindigt als één of meer heksen over de eindstreep vliegen. De eerste heks die de finish bereikt, krijgt 25 punten. De eventuele tweede heks ontvangt 24 punten, elke volgende heks 23 punten. Heksen die de eindstreep niet hebben gehaald, ontvangen net zoveel punten als staat aangegeven op hun veld. Elke speler telt zijn eventuele bonuspunten van zijn actiekaarten hierbij op. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • Het thema van het spel is leuk verweven met het spel. Het is een echte bezemrace: wie kent de beste toverspreuken en wie tovert de beste acrobatische trucjes?
  • De speldoos in de vorm van een boek is een leuke gadget. Als het boek openligt, kan je in de ene kant de dobbelstenen werpen en met de extra bladzijde het boek sluiten.
  • Wat moet je veel onthouden! Vooral de bliksemschichten zijn tricky: de ene flits is ingekleurd en de andere flits juist niet. Dit zijn twee verschillende symbolen.
  • Natuurlijk ben je in het voordeel als je snel en goed kunt onthouden. Maar door de vervloeking van de voorste speler hebben de andere heksen een kans om de achterstand in te halen.
  • Kortom: een prima spel voor liefhebbers van een memory-element!

negatief

  • Het parcours moet elk spel opnieuw worden opgebouwd. De velden moeten op de numerieke volgorde worden gelegd. Dit had net zo goed op een spelbord kunnen staan. De punten op de velden van het parcours zijn alleen nodig bij het bepalen van de eindscore.
  • De spelkaarten zijn van wat mindere kwaliteit.
  • Het spel speelt niet zo goed met twee spelers: er ligt altijd één van beide spelers op kop. Deze loopt sowieso de bonus mis, dus klapt al snel het boek dicht, zodat zijn medespeler ook geen kans maakt op de bonus. Met meer spelers wordt het wel wat chaotischer. Kan iedereen de dobbelstenen nog goed zien? Onthoud wel goed wie de deksel dichtklapt: als hij zijn formule niet op orde heeft, vliegt hij een veld terug.

waardering van andere sites

AnderSpel8 / 9
56789
spellengek (Peter Hein)4 / 5
2345
spieletest8 / 10
5678910
vlaams spellenarchief3 / 4
234
boardgamegeek6 / 8
67
truus en truus7 / 9½
6789
hall9000 (bezoekers)4 / 6
345
hall90002½ / 6
345

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

25-05-2008 itemFlinke Feger staat op de Empfehlungsliste van de Spiel des Jahres-verkiezing 2008.
18-10-2007 itemPro Ludo presenteert Flinke Feger op Spiel 2007 in Essen.
20-05-2006 itemDu Balai! is winnaar van de As d'Or-verkiezing 2006.
29-04-2006 itemDu Balai! is genomineerd voor de As d'Or-verkiezing 2006.

verwijzingen

University Games
Asmodée
Pro Ludo