doos

Afrika

Afrika

doos

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
45 - 60

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers zijn ontdekkingsreizigers op expeditie door Afrika. Ze verzamelen punten door het ontdekken, verplaatsen, delven en ruilen van verschillende ontdekkingsfiches.

materiaal

1 spelbord, 96 ontdekkingsfiches, 1 bonusfiche +3, basiskampen en voor elke speler: 2 ontdekkingsreizigers, 1 puntenfiche '50', 1 overzichtstabel

ONTDEKKINGSFICHES-DIERENONTDEKKINGSFICHES-GOUDEDELSTEENONTDEKKINGSFICHES-HANDELSWAARONTDEKKINGSFICHES-NOMADENVOLKMONUMENTPUNTENFICHEBONUSFICHESPELBORD

begin

De ontdekkingsfiches worden gedekt op het spelbord gelegd. Iedere speler ontvangt twee basiskampen. De overige basiskampen, de puntenfiches '50' en het +3 bonusfiche worden klaargelegd. Iedere speler plaatst z'n ene ontdekkingsreiziger op een startveld en de andere op het scorespoor. Als in de loop van het spel een ontdekkingsreiziger voorbij de 50 punten komt, ontvangt de speler een puntenfiche '50'.

verloop

fotospelsituatie

In zijn beurt mag een speler:

  1. of eenmaal z'n ontdekkingsreiziger verhuizen
  2. of tweemaal z'n ontdekkingsreiziger maximaal 2 velden verplaatsen en één van de volgende acties uitvoeren:
    1. Een fiche omdraaien en ernaar handelen. Is het fiche een:
      • dier: dan kan de speler het fiche laten liggen of direct verplaatsen. De speler ontvangt 1 punt voor het dier en voor elk aangrenzend dier van hetzelfde soort, want dieren leven graag in kuddes (?).
      • nomadenvolk: dan kan de speler het fiche laten liggen of direct verplaatsen. De speler ontvangt 1 punt voor elk aangrenzend leeg veld, want nomaden houden van ruimte (?).
      • monument: dan moet de speler het fiche laten liggen. De speler ontvangt een basiskamp. Is dit het laatste basiskamp dan ontvangt de speler het +3 bonusfiche en eindigt het spel.
      • goud of edelsteen: dan moet de speler het fiche laten liggen. De speler ontvangt 1 punt voor elke afgebeelde goudklomp of edelsteen.
      • handelswaar: dan pakt de speler het fiche en mag desgewenst met een medespeler ruilen. Aan het eind van het spel leveren gelijke handelswaren extra punten op.
    2. Een eerder ontdekt fiche dat aan de ontdekkingsreiziger grenst, verplaatsen. De volgende fiches mogen verplaatst worden:
      • dier: de speler mag een dier naar een leeg veld verplaatsen als er nu meer dieren van dezelfde soort aan het dier grenzen. Dieren leven namelijk graag in grote kuddes. De speler ontvangt het verschil tussen de aangrenzende dieren in punten.
      • nomadenvolk: de speler mag een nomadenvolk naar een leeg veld verplaatsen als er nu meer lege velden aan het volk grenzen. Nomaden houden namelijk van ruimte. De speler ontvangt het verschil tussen de lege velden in punten.
    3. Een basiskamp oprichten op het veld waar de ontdekkingsreiziger staat:
      • ontdekkingsreis: de speler ontvangt een punt voor elk eerder ontdekt dier, nomadenvolk en monument op aangrenzende velden.
      • bodemschatten delven: de speler pakt elk eerder ontdekt goud en/of edelsteen op aangrenzende velden. Aan het eind van het spel ontvangt de speler met het meeste goud en met de meeste edelstenen 10 extra punten en de tweede plaats ontvangt 6 punten

eind

Het spel eindigt meteen als een speler het laatste monument ontdekt. Vervolgens worden de bonuspunten en de extra punten voor de bodemschatten en de handelswaren toegekend. De speler met de meeste punten is winnaar.

positief

  • De informatie op de overzichtstabellen is heel handig, met name voor beginnende spelers.
  • De mooie tekeningen op de fiches en het spelbord geven je echt het idee dat je een ontdekkingsreis bent begonnen.
  • Door het gebruik van verschillende, goed te onderscheiden kleuren blijft de situatie op het spelbord overzichtelijk en dat is nodig om snel te kunnen overzien waar interessante velden liggen.
  • Het spel is met enige aanpassingen ook goed met jongere kinderen te spelen.

negatief

  • In de spelregels van 999Games is een fout opgetreden bij de uitleg over de waardering na het verplaatsen van een nomadenvolk. Hier zou moeten staan: 'De speler krijgt voor deze actie het verschil tussen de aangrenzende lege velden in punten' in plaats van aangrenzende dieren.
  • In de spelregels van 999Games staat wel expliciet vermeld op welke velden een ontdekkingsreiziger bij het verhuizen terecht mag komen, bijvoorbeeld ook op een veld met een ontdekt fiche of een opgericht basiskamp. Onduidelijk is echter of dit ook is toegelaten bij het verplaatsen van een ontdekkingsreiziger. En mag een ontdekkingsreiziger een bezet veld passeren?
  • De factor geluk is wel heel sterk aanwezig: draai een fiche om en handel ernaar en hou vooral de situatie op het bord goed in de gaten om te kijken waar leuke plekjes liggen waarmee je met dit fiche goed kan scoren. Taktiek, strategie, interactie, elkaar dwarszitten, het zit er allemaal wel in, maar de thrill ontbreekt. De informatie op de achterkant van de doos is wat taktiek en geluk betreft een beetje misleidend. Het is een gezellig familiespel, waarbij je samen op zoek kunt gaan naar de beste acties en plekken in de gegeven omstandigheden.
  • Het bonusfiche +3 is natuurlijk overbodig: hoe moeilijk is het om een ontdekkingsreiziger bij het ontdekken van het laatste monument gewoon drie stapjes naar voren te zetten?

strategie

Houd vooral de situatie op het bord goed in de gaten om te kijken waar leuke plekjes liggen om te scoren met een basiskamp of het plaatsen van een ontdekt fiche.
Probeer te voorkomen dat je ontdekkingsreiziger vast loopt en je wordt gedwongen hem te verhuizen, bijvoorbeeld door in de weg liggende nomadenvolken of dieren te verplaatsen. Misschien kun je zo wel een mede-ontdekkingsreiziger dwars zitten!
En daarnaast moet je gewoon ontzettend veel geluk hebben!

waardering van andere sites

spieleteufel7 / 7
3567
speelduivel3 / 5
1234
spellengek (Peter Hein)3 / 4
1234
boardgamegeek6 / 7
6
spielephase4 / 6
345
kulkmanns gamebox7 / 10
67810
spellenclub135 / 8
45678
AnderSpel6 / 9
5678
spieletest6 / 10
45678910
hall9000 (bezoekers)3½ / 6
3456
spiele-truhe3 / 6
3456
hall90002½ / 5
45

gemiddeld4 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

  • Kindervariant: Het spel wordt gespeeld met de normale regels, alleen zonder het verplaatsen van dieren en nomadenvolken.
  • Varianten overgenomen van jesweb.free.fr:
    De markt van Dakar: Als een speler een handelswaar (beeld, ketel) omdraait, begint een onderhandelingsfase. De speler mag naar believen met alle andere spelers ruilen, waarbij niet alleen handelswaar maar ook goud, edelstenen en basiskampen ingezet kunnen worden. Het is zelfs toegestaan overwinningspunten te ruilen, tot een maximum van 10 punten per speler. Voorbeeld: de speler die aan de beurt is ruilt een goudstuk en een beeld tegen 10 overwinningspunten en drie edelstenen.
    Degene die overwinningspunten kwijtraakt loopt net zoveel plaatsen terug op de telstrook en degene die deze overwinningspunten krijgt loopt zoveel plaatsen vooruit. De betrokken spelers moeten natuurlijk beiden instemmen met de ruil, anders gaat de ruil niet door. Let op: de speler die de handelswaar heeft omgedraaid moet altijd bij de ruil betrokken zijn, driehoeksruilen of ruilen tussen twee overige spelers onderling is niet toegestaan (net zoals bij de Kolonisten van Catan). In de onderhandelingsfase kunnen meerdere ruilen plaatsvinden, maar een speler mag niet meer dan 10 overwinningspunten inzetten.
    De geheime markt: Deze variant is gelijk aan de vorige variant, maar alle spelers houden hun ontdekkingsfiches verborgen. Gebruik hiervoor papieren schermen (zoals in Eufraat & Tigris, Medina of Samurai). Het is nu niet mogelijk precies te weten welke fiches je medespelers in bezit hebben. Dit brengt een stukje bluf in het spel.

feitjes

weetjes

01-02-2001 itemGoldsieber presenteert Africa op Spielwarenmesse 2001 in Nürnberg.

verwijzingen

Varianten (Engels)
Varianten (Frans)
Vertaling van Africa in Vlaams Spellenarchief
999Games
Goldsieber
Rio Grande Games
www.spellink.nl