intro
De spelers kruipen in de huid van onderzoekers in het Amazonegebied en proberen door het bouwen van expeditiehutten en het vervullen van hun geheime opdracht zoveel mogelijk punten te verzamelen.
materiaal
spelbord, 16 zilverstukken en 28 goudstukken, 60 expeditiefiches in 5 verschillende soorten, 8 opdrachtkaarten, 4 puntenfiches, 4 indio-fiches, 4 volgordekaarten, 18 gebeurteniskaarten en voor elke speler: 7 opbrengstkaarten en 12 hutten.
begin
Het spelbord toont het Amazonegebied, met verschillende dorpen die door waterwegen en jungleroutes met elkaar zijn verbonden. De gebeurteniskaarten worden geschud en als gedekte trekstapel neergelegd.
Elke speler ontvangt twaalf hutten en een set opbrengstkaarten in zijn spelerskleur, een startkapitaal van drie goudstukken en een geheime opdrachtkaart. Hierop staan vier dorpen vermeld. Voor elk dorp waar de speler aan het eind van het spel geen hut heeft gebouwd, ontvangt hij drie strafpunten.
Om de beurt plaatsen de spelers een eigen hut in een dorp naar keuze en betalen het gevraagde aantal goudstukken aan de bank. In bepaalde dorpen kan slechts één hut worden gebouwd, in andere dorpen wel drie. De eerste hut in een dorp is het goedkooptst, elke volgende hut kost één goudstuk meer. Elke speler kan per dorp slechts één hut bouwen. Bij elk dorp staat afgebeeld welk expeditiefiche hier wordt verkregen. De spelers leggen hun verkregen expeditiefiches open voor zich.
verloop
Het spel wordt gespeeld over 18 rondes. Elke ronde bestaat uit de volgende fases:
- Gebeurteniskaart draaien: de bovenste gebeurteniskaart wordt open neergelegd. Deze gebeurtenis is deze ronde van toepassing.
- Opbrengstkaart spelen: Om de beurtvolgorde te bepalen, kiest elke speler een kaart uit zijn set en legt deze gedekt voor zich neer. De opbrengstkaarten worden gelijktijdig opengedraaid. Elke kaart toont een getal en een expeditiefiche. Elke speler telt het aantal overeenkomstige expeditiefiches dat hij heeft verzameld bij het getal op zijn gespeelde kaart en maakt zijn score bekend. Als een speler een kaart met waarde '0' heeft gespeeld, telt het aantal expeditiefiches waar hij het meest van heeft verzameld. De speler met de hoogste score komt het eerst aan de beurt. Bij gelijke stand beslist het witte beslissingsgetal dat op elke opbrengstkaart staat vermeld.
- Acties uitvoeren: in zijn beurt ontvangt de speler net zoveel zilverstukken, als de score die hij bekend heeft gemaakt. Eén goudstuk is gelijk aan drie zilverstukken. De speler mag nu één of meer hutten plaatsen in een dorp dat grenst aan een dorp waar hij reeds een hut heeft geplaatst. Voor elke hut die hij bouwt, ontvangt hij het overeenkomstige expeditiefiche. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
Nu begint de volgende ronde weer met het draaien van een nieuwe gebeurtenis. De volgende gebeurteniskaarten zijn in het spel: - Krokodil of Jaguar: waterwegen resp. jungleroutes zijn gevaarlijk en mogen niet worden gebruikt om een hut in een volgend dorp te bouwen.
- Bosbrand of Aap: de opbrengst wordt gehalveerd resp. de aap steelt een gedeelte van de opbrengst.
- Expeditielid: voor elk expeditiefiche dat staat afgebeeld ontvangt de speler een extra zilverstuk.
- Indio: op deze gebeurteniskaart wordt een indiofiche geplaatst. In zijn beurt kan een speler kiezen of hij zijn opbrengst ontvangt of het indiofiche. Kiest hij voor opbrengst, dan heeft de volgende speler de keuze. Een indiofiche moet meteen aan een expeditiecategorie worden toegekend. Het indiofiche telt als joker mee voor deze categorie en telt mee met de opbrengstkaart met waarde '6'.
eind
De speler die het eerst vijf verschillende expeditiefiches heeft verzameld, ontvangt het puntenfiche met waarde 5. Elke volgende speler ontvangt een puntenfiche met een lagere waarde.
Het spel eindigt na 18 rondes. Elke speler telt zijn punten: voor elke expeditiefiche in een categorie ontvangt de speler 1 punt, als hij minstens 3 fiches in deze categorie heeft verzameld. Hierbij wordt de waarde van zijn puntenfiche bij opgeteld. Voor elk dorp op zijn opdrachtkaart waar de speler geen hut heeft gebouwd, ontvangt hij 3 strafpunten. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]