intro
De spelers kruipen in de huid van rivaliserende dynastieën in het oude Egypte en proberen door het verwerven van provincies en het oprichten van boerderijen en piramides zoveel mogelijk invloed te verkrijgen.
materiaal
1 spelbord, 15 provinciekaarten, 66 goudkaarten in verschillende coupures, 39 machtkaarten, 30 pyramides, 15 bouwstenen, 1 tempel, 1 start-farao, 45 boerderijen en voor elke speler: 1 overzichtkaart, 1 biedsteen, 1 telsteen en 3 provinciefiches in zijn spelerskleur.
begin
Elke speler ontvangt 20 goud en 2 machtkaarten (een bouwkaart en een '-3'-kaart) in zijn hand. Elke speler plaatst een steen in zijn spelerskleur op het telspoor.
De provinciekaarten en machtkaarten worden geschud en als gedekte trekstapels neergelegd. Het spelbord toont een schematische kaart van het oude Egypte, doorsneden door de rivier de Nijl.
verloop

Amon-Ra wordt gespeeld in twee delen: het oude en het nieuwe koninkrijk. Elk deel bestaat uit drie ronden, die elk weer zijn onderverdeeld in verschillende fasen. Zowel het oude als het nieuwe koninkrijk eindigt met een telling.
Fase 1
Elke ronde begint met het opendraaien van net zoveel provinciekaarten als er spelers zijn. In sommige provincies komt een bonus in de vorm van gratis machtkaarten, bouwstenen of goud te liggen.
Fase 2
Via een bepaald biedmechanisme verwerft elke speler precies één provincie.
Fase 3
Beginnend met de startspeler kunnen de spelers machtkaarten, boerderijen of bouwstenen kopen. Het maximale aantal machtkaarten of boerderijen dat een speler kan kopen, wordt bepaald door zijn provincies. De bouwstenen en boerderijen worden in zijn provincies geplaatst. Drie bouwstenen vormen een piramide.
Fase 4
In deze fase moeten de spelers een gezamenlijk offer brengen aan Amon-Ra. Elke speler kiest een bedrag uit zijn hand en leggen deze tegelijk open neer. De som bepaalt de hoogte van het gezamenlijke offer. De hoogste bieder ontvangt drie items naar keuze (machtkaarten, boerderijen en/of bouwstenen), de op een na hoogste bieder ontvangt twee items en de overige spelers één item. Tenzij een speler een '-3'-kaart heeft gespeeld. Dan wordt het gezamenlijke offer met drie verlaagd en de speler ontvangt drie goud van de bank.
Fase 5
De hoogte van het gezamenlijke offer bepaalt de opbrengst van elke geplaatste boerderij. Daarnaast kunnen bepaalde provincies de bezitters extra goud opleveren. Elke speler ontvangt zijn goud van de bank.
Fase 6
Zowel het oude koninkrijk als het nieuwe koninkrijk eindigt met een telling. Elke piramide levert 1 punt op. Heeft een speler in elk van zijn drie provincies piramides gebouwd, dan levert dit per complete set 3 punten op. Daarnaast ontvangen de spelers met de meeste piramides aan beide oevers van de Nijl 5 punten. Door het uitspelen van bepaalde machtskaarten kunnen de spelers 3 bonuspunten verkrijgen, als ze aan de gestelde voorwaarde voldoen.
Het nieuwe koninkrijk
Nu worden de boerderijen van het spelbord verwijderd, maar de gebouwde piramides blijven staan. De provinciekaarten worden geschud en als nieuwe trekstapel neergelegd. Eventueel niet-gespeelde provinciekaarten worden uit het spel verwijderd. Nu worden drie nieuwe spelrondes gespeeld.
eind
De speler die na de tweede telling de meeste punten heeft verzameld, is de winnaar van het spel.
strategie
Je moet de situatie op het spelbord goed in de gaten houden. Als je medespelers in fase 5 alleen goud krijgen, als het offer van Amon-Ra laag uitvalt, dan zullen zij niet al te hoog inzetten. Als jij dat wel doet, heb je grote kans dat jij de drie extra items mag kiezen.
Als je in de laatste ronde van het koninkrijk veel boerderijen of tempels in je provincies hebt, dan kun je bij het offer van Amon-Ra maar beter hoog inzetten.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]