intro
De spelers kruipen in de huid van archeologen die deelnemen aan verschillende expedities in het mid-westen van de Verenigde Staten op zoek naar ruïnes en schatten van de stammen van de Anasazi.
materiaal
28 landtegels (mesa's), 6 startlocaties, 54 ladders (expeditieroutes), 48 blokjes (archeologische schatten, 12 × 4 kleuren), 16 ruïnes (4 × 4 kleuren), 1 waardetabel, 8 opdrachtkaarten en voor elke speler 7 kampen.
begin
Met 28 landtegels en 6 startlocaties wordt het speelveld opgebouwd. De expeditieroutes worden klaargelegd. Elke expeditieroute toont een stellages van ladders met bovenop een avonturier.
De 48 archeologische schatten zijn onderverdeeld in vier kleuren: blauw, wit, geel en rood. Deze kleuren stellen de vier stammen van de Anasazi voor. Van elke kleur wordt één schat apart gelegd. Dit zijn de bonusschatten.
De 16 ruïnes hebben aan de onderzijde een kleur en horen bij één van de stammen. De schatten en ruïnes (met de kleur aan de onderzijde) worden geschud en op de aangegeven plaatsen op de landtegels geplaatst. Aan het begin van het spel is elke schat vijf punten waard. Dit kan in de loop van het spel veranderen als een ruïne van die kleur wordt ontdekt. Dit wordt bijgehouden op de waardetabel.
Elke speler ontvangt zeven kampen in zijn spelerskleur. Om de beurt plaatsen de spelers een kamp tussen de landtegels, tot elke speler twee kampen heeft geplaatst. Vervolgens ontvangen de spelers een geheime opdracht, waarop staat aangegeven welke kleur schat voor hem twee keer zoveel waard is. Ten slotte mag elke speler de kleur van drie ruïnes bekijken.
verloop
Anasazi wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt voert de speler twee acties uit. Hij kan kiezen uit:
- Een kamp bouwen: De speler plaatst een kamp tussen de landtegels. Vervolgens bekijkt hij de onderzijde van een ruïne naar keuze.
- Aan een expeditie deelnemen: De speler plaatst een expeditieroute op het speelveld. Hij kan een nieuwe expeditie starten vanuit een startlocatie (waarbij van elke startlocatie slechts één expeditie kan vertrekken) of hij bouwt verder aan een reeds aanwezige expeditie (waarbij de geplaatste expeditie de avonturier op het oude uiteinde moet bedekken).
Expedities kunnen elkaar kruisen, zolang maar duidelijk is waar elke expeditie eindigt. De volgende situaties kunnen zich voordoen: - Als de expeditie voor de eerste keer een eigen kamp bereikt, mag de speler een schat van een medespeler afpakken.
- Als de expeditie voor de eerste keer een landtegel bereikt, mag hij de onderzijde van de eventueel aanwezige ruïne bekijken.
- Als de expeditie de grens van de plaats waar een schat ligt overschrijdt, dan ontvangt de speler deze schat.
- Als de expeditie de grens van de plaatst waar een ruïne staat overschrijdt, dan moet de ruïne op de waardetabel worden geplaatst. De schatten in deze kleur zijn nu één punt minder waard geworden.
Na het uitvoeren van twee acties gaat de beurt naar de volgende speler.
eind
Het spel eindigt zodra de laatste expeditieroute is geplaatst of als alle vier ruïnes van één kleur op de waardetabel zijn gezet. De speler met de meeste schatten in een kleur ontvangt de bonusschat in die kleur. Op de waardetabel wordt gekeken hoeveel punten elke kleur waard is (1-5). Schatten in de kleur van de opdrachtkaart tellen dubbel. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]