intro
De spelers beproeven hun geluk in de ruimte en proberen door handig ruilen en slim uitspelen van kaarten zoveel mogelijk ruimtestations op de meest waardevolle manen te positioneren.
materiaal
spelbord, 84 planeetkaarten, bonuskaarten, 1 ruimtering en voor elke speler: 2 transportkaarten en een aantal ruimtestations in zijn spelerskleur
begin
Elke speler ontvangt 2 transportkaarten en een aantal ruimtestations (houten blokjes) in zijn spelerskleur.
Het spelbord toont de Aarde en 7 verschillende planetenstelsels. Elk planetenstelsel is omringd door 3 manen. Elke maan heeft een bepaalde waarde.
Daarnaast staan op het spelbord twee verschillende ontwikkelingsbases afgebeeld, waarop de spelers tijdens het spel hun ontwikkeling bijhouden. Elke speler plaatst een ruimtestation in het eerste vakje van de ontwikkelingsbases. Daarnaast plaatst elke speler 4 ruimtestations op Aarde en een aantal ruimtestations op de planeten.
De 84 planeetkaarten worden geschud en elke speler ontvangt 9 kaarten in zijn hand. De overige kaarten worden als een gedekte trekstapel neergelegd. Elke planeetkaart komt overeen met één van de 7 planeten; er zijn 12 kaarten voor elke planeet. Vervolgens worden de bonuskaarten gesorteerd en op aparte stapels klaargelegd.
verloop
Het spel wordt gespeeld over verschillende rondes, en elke ronde bestaat uit 4 fasen.
- Kaartenfase: De startspeler deelt aan alle spelers planeetkaarten uit tot ze hun maximum aantal kaarten in hun hand hebben.
- Transportfase: Elke speler mag één transportkaart spelen.
- Handelsfase: De spelers verhandelen volgens een bepaald systeem kaarten uit hun hand.
- Actiefase: De startspeler mag 3 akties uitvoeren, de overige spelers slechts 2.
Ad 1. Aan het begin van het spel is dit maximum 9 kaarten, in de loop van het spel kan dit oplopen tot 13 kaarten, indien de speler voor zijn ruimteschip extra ontwikkeling heeft verkregen.
Ad 2. De speler mag nu twee ruimtestations van Aarde naar een willekeurige planeet verplaatsen of al zijn ruimtestations van een willekeurige planeet terug naar Aarde.
Ad 3. De startspeler biedt één voor één 2, 3, of 4 kaarten uit zijn hand aan. De overige spelers kiezen telkens ook een planeet- of bonuskaart uit hun hand en leggen deze tegelijkertijd open neer. Deze kaart mag niet gelijk zijn aan één van de kaarten die de startspeler heeft aangeboden. Vervolgens kiest de startspeler een speler en de kaarten wisselen van eigenaar. Deze speler kan kiezen of hij deze kaarten in zijn hand neemt of met een andere speler ruilt, etc.
Ad 4. De spelers kunnen kiezen uit de volgende akties: - Planeetkaarten ruilen: De speler legt 1 of 2 kaarten af en trekt evenveel nieuwe planeetkaarten.
- Ruimtestations inzetten: De speler legt x gelijke planeetkaarten af en verplaatst x/2 ruimtestations (afgerond naar beneden) van de Aarde naar de overeenkomstige planeet.
- Handelscentrum vestigen: De speler legt x gelijke planeetkaarten af, en mag nu op de overeenkomstige planeet x/2 keer schudden met de planeetring. De planeetring wordt omschreven als een omgekeerde asbak: een rond bakje met een gat erin. Door te schudden en de ring achterwaarts te verplaatsen komt er 1 ruimtestation te voorschijn. Indien dit een ruimtestation in de kleur van de aktieve speler is, wordt deze op de bijbehorende, lege maan met de hoogste waarde geplaatst. Hiermee is de aktie direct ten einde. Zo niet, dan wordt dit ruimtestation terug gestuurd naar de Aarde en mag de speler eventueel nog een poging wagen.
- Ruimteschip-ontwikkeling De speler legt het gevraagde aantal gelijke kaarten uit zijn hand af, en verplaatst zijn marker op de desbetreffende ontwikkelingsbasis één vakje verder. Hiermee verhoogt de speler zijn maximum aantal handkaarten.
- Technologische ontwikkeling De speler legt het gevraagde aantal gelijke kaarten af, en verplaatst zijn marker op de desbetreffende ontwikkelingsbasis één vakje verder.
Bonuskaarten: Zodra een speler 3 of meer gelijke planeetkaarten aflegt, ontvangt hij een bonuskaart met de overeenkomstige waarde. Een bonuskaart fungeert als Joker en kan net als een planeetkaart worden ingezet. Aan het eind van het spel telt de waarde van elke bonuskaart in zijn hand als overwinningspunten.
eind
Het spel eindigt zodra van drie planetenstelsels alle drie de manen door een ruimtestation zijn bezet. Elke speler bepaalt zijn score: de som van de waarden van de door hem bezette manen, 1 punt per ruimtestation op Aarde, de puntenwaarde van de technologische ontwikkeling en de puntenwaarde van de bonuskaarten. Winnaar is de speler met de hoogste score.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]