doos

Atlantic Star

Atlantic Star

doos

aantal spelers

spelers
2 - 6

speelduur

duur
60 - 90

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers charteren schepen waarmee ze vier rondreizen moeten organiseren. Elke rondreis bestaat uit een aantal trajecten en voor elk traject is een geschikt schip nodig.

materiaal

spelbord (=charteragentschap), 1 scorebord, 132 spelkaarten met passagierschepen, papiergeld in verschillende coupures, 1 krijtje, en voor elke speler: rondreiskaartjes van een maatschappij voor de 4 mogelijke zeeroutes, 1 overzichtskaartje

kaart01kaart02kaart03achterkant

begin

De spelregels zijn afhankelijk van het aantal spelers. De beschreven regels zijn van toepassing bij 6 spelers.
Elke speler ontvangt een startkapitaal van 18 000 Mark. Vervolgens kiest elke speler een chartermaatschappij en ontvangt voor elk van de vier rondreizen 1 rondreiskaartje van de desbetreffende maatschappij en een overzichtskaartje.
De spelkaarten worden geschud en als een dichte stapel naast het bord geplaatst. De bovenste vier kaarten worden open op het charteragentschap geplaatst. Elke kaart toont een passagiersschip, waarbij staat aangegeven op welke traject(en) van welke rondreis het schip kan varen en de waarde van het schip op dat traject.

verloop

overzichtskaart

Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt kan de speler kiezen of hij een schip chartert of dat hij een rondreis organiseert.

Charteren

De speler neemt een schip uit het agentschap in zijn hand en betaalt het verschuldigde bedrag aan de bank. Het agentschap kent vier prijsklassen: 3000 Mark, 2000 Mark, 1000 Mark en een vrij verkrijgbaar schip. Vervolgens schuiven de eventuele schepen uit de hogere prijsklassen een plaatsje op en op de plaats van de hoogste prijsklasse wordt een nieuwe kaart van de trekstapel neergelegd.

Rondreis organiseren

De speler legt de benodigde schepen uit zijn hand open neer:
  1. De Ostsee-reis (=geel) heeft 3 trajecten: A B C.
  2. De Mittelmeer-reis (=groen) heeft 4 trajecten: A B C D.
  3. De Atlantic-reis (=rood) heeft 5 trajecten: A B C D E.
  4. De Pacific-reis (=blauw) heeft 6 trajecten: A B C D E F.
Na de rondreis mag de speler ten hoogste twee kaarten in zijn hand overhouden. Het is toegestaan één of meer trajecten in een rondreis te vervangen door een joker (=grijs) of een volkomen willekeurig schip.
De speler bepaalt zijn puntentotaal, dit is de som van de waarde van de trajecten plus een bonus, die gelijk is aan het aantal trajecten van de rondreis. Een eventueel willekeurig schip genereert geen punten en ook de bonus vervalt. De speler schrijft de punten op het rondreiskaartje behorend bij de gemaakte rondreis en plaatst dit op het scorebord.
Het scorebord is onderverdeeld in vijf sterklassen. Elke sterklasse heeft zes velden, met aflopende score. Het bovenste veld van sterklasse 5 heeft de hoogste score. Het laagste veld van de sterklasse 1 is "0". In elke sterklasse mag slechts één soort rondreiskaartjes worden geplaatst. De eerste speler die een bepaalde rondreis organiseert, kiest een (nog lege) sterklasse. Elke volgende speler moet zijn rondreiskaartje behorend bij deze rondreis in dezelfde sterklasse plaatsen. Het kaartje met het hoogste puntenaantal komt in het bovenste veld te liggen.

Extra mogelijkheden

De speler mag krediet opnemen op een reeds gemaakte reis. Hiertoe streept hij het puntentotaal op een rondreiskaartje door en schrijft een nieuw puntentotaal op. Elk punt levert 1000 Mark, en er is een maximum van 10 000 Mark per rondreis. Op elke rondreis kan slechts eenmaal krediet opgenomen worden. Daarnaast is het mogelijk om voor 2000 Mark alle schepen in het agentschap te vervangen door nieuwe schepen van de trekstapel. Dit mag net zo vaak als de speler wil. Deze akties zijn optioneel, en mogen worden uitgevoerd voordat een speler de keuze maakt uit charteren of een rondreis organiseren.

eind

Het spel eindigt zodra het laatste rondreiskaartje op het scorebord is geplaatst. Elke speler telt zijn score. De speler met de hoogste score is winnaar van het spel.

positief

  • De spelregels en overzichtskaarten zijn in het Duits, Engels en Frans meegeleverd. De overige kaarten bevatten geen of weinig tekst, dus dat hoeft geen probleem te zijn.
  • De spelregels zijn eenvoudig en staan (te?) vol met voorbeelden.
  • Doordat de keuze per beurt beperkt is, verloopt het spel vlot.
  • Alle informatie is open, al is het (voor mij althans) niet mogelijk precies te onthouden welke schepen je medespelers uit het agentschap aanschaffen.

negatief

  • De factor geluk schuilt ook hier weer in het aanvullen van het agentschap met kaarten van de dichte stapel. Gelukkig kan je je geld aanwenden om alle kaarten in het agentschap te vervangen door nieuwe kaarten. Maar helaas kunnen je medespelers op deze manier ook jouw plannetjes in de war schoppen!
  • Het thema is een beetje raar gekozen. Het is nog wel aannemelijk dat alle chartermaatschappijen dezelfde rondreis in dezelfde sterklasse aanbieden. Minder goed te begrijpen is het aantal trajecten in een rondreis. De aardigheid van een cruise is toch juist gelegen in het feit dat je op het zelfde schip kunt blijven en niet dat je een aantal keer op een ander schip moet aanmonsteren!

strategie

Een laag puntentotaal voor een bepaalde rondreis kan zonder risico gebruikt worden om krediet op te nemen. Dit geld kan je gebruiken om (zeker aan het eind van het spel) de schepen in het agentschap net zolang te vervangen tot je een goed schip te pakken hebt.
Als al je medespelers een bepaalde rondreis hebben georganiseerd, weet je precies welk puntentotaal je moet halen om een goede score te verkrijgen.
Probeer een beetje te letten op welke schepen je medespelers uit het agentschap aanschaffen. Zo weet je wat je medespelers zoeken en kan je bijvoorbeeld waardevolle schepen voor hun neus wegkapen of ervoor zorgen dat je niet dezelfde trajecten zoekt als de speler die voor je aan de beurt is!
Houd er rekening mee dat je slechts twee kaarten in je hand mag overhouden na het organiseren van een rondreis! Zo kan je met 5 kaarten op hand nog een gele rondreis maken, maar met 6 kaarten op hand is dat niet meer mogelijk.

waardering van andere sites

spielephase5 / 6
3456
spieletest9 / 10
5678910
goodgameguide8 / 9
56789
hall9000 (bezoekers)5 / 6
345
truus en truus8 / 9½
6789
speelduivel4 / 6
3456
hall90004½ / 6
345
boardgamegeek6½ / 8
67
AnderSpel7 / 9
56789

gemiddeld8 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

Het spel Atlantic Star is een re-make van het spel Showmanager. Showmanager is uitgegeven in 1997 door dezelfde uitgever en dezelfde spelontwerper, maar duidelijk met een ander thema. In Showmanager zoeken de spelers de beste musicalsterren voor verschillende theatershows.

feitjes

weetjes

16-05-2002 itemAtlantic Star staat op de Auswahlliste voor de Spiel des Jahres-verkiezing 2002.
01-02-2001 itemQueen Games presenteert Atlantic Star op Spielwarenmesse 2001 in Nürnberg.

verwijzingen

Vertaling op Vlaams Spellenarchief
Queen Games
Tilsit
www.spellink.nl