doos

Attraxion

Attraxion

doos

aantal spelers

spelers
2

speelduur

duur
10 - 20

leeftijd

leeftijd
7+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers proberen ieder voor zich als eerste drie-op-een-rij te krijgen in zowel wit als in hun eigen spelerskleur.

materiaal

1 'magnetisch' spelbord, 1 grondplaat en voor elke speler: 9 magnetische schijven in zijn spelerskleur

steen01steen02

begin

Het transparante spelbord heeft een rooster van 4 × 4 velden. Dit spelbord wordt op de grondplaat geklikt en tussen de spelers gezet.
Elke speler kiest een kleur en ontvangt de 9 bijbehorende magnetische schijven. De schijven hebben twee verschillend gekleurde zijden: de ene zijde is voor beide spelers wit, de andere zijde is in de spelerskleur (rood of paars). De spelers zijn om en om aan de beurt.

verloop

fotospelsituatie

In zijn beurt neemt de speler één van zijn schijven uit zijn voorraad en plaatst deze aan zijn kant van het bord op een veld naar keuze. De speler mag zelf bepalen met welke zijde hij de schijf op het veld plaatst. Tegen het veld waar de medespeler in de afgelopen beurt een schijf heeft geplaatst, mag in deze beurt geen schijf worden geplaatst.
Als aan de andere kant van het veld al een schijf aanwezig is, treden de volgende magnetische krachten in werking:

  • Rood (resp. paars) en wit stoten elkaar af: de schijf aan de andere kant van het bord valt terug in de voorraad van de medespeler.
  • Rood en paars en wit en wit trekken elkaar aan: deze schijven kunnen niet meer van het bord vallen.
Voor de twee speciale 'Attraxion'-schijven gelden aparte regels: de speler mag bij de eerste 'Attraxion'-schijf zelf bepalen met welke zijde hij de schijf op het veld plaatst, maar de tweede 'Attraxion'-schijf moet met de andere zijde naar voren worden neergezet. De speler mag maar één 'Attraxion'-schijf in de vier centrumvelden van het bord plaatsen. Een 'Attraxion'-schijf mag wel een andere (gewone) schijf van het bord stoten, maar een 'Attraxion'-schijf mag zelf niet worden afgestoten noch worden aangetrokken.

eind

De speler die het eerst aan zijn kant van het bord drie witte schijven op een rij en drie schijven in zijn spelerskleur op een rij heeft staan, is de winnaar van het spel.

positief

  • Het spelmateriaal ziet er mooi uit en is van prima kwaliteit. De spelregels zijn eenvoudig en na even oefenen weet je welke kanten van de schijven elkaar afstoten en welke elkaar aantrekken.
  • Altijd leuk om een schijf van je medespeler van het bord te stoten! Je moet echter niet het doel van het spel uit het oog verliezen. Houd daarnaast ook de spelsituatie aan de andere kant van het bord goed in de gaten. Ook als je niet alle schijven aan de andere kant helemaal kunt zien, kan je toch weten welke kleur deze hebben.
  • De factor geluk is geheel afwezig. Het is daarom het leukst als de spelers ongeveer hetzelfde niveau hebben. Wanneer je als beginneling tegen een speler met meer taktisch inzicht speelt, ben je vrijwel kansloos. Maar ook hier geldt: oefening baart kunst!

negatief

  • In eerste instantie ontstond even verwarring over de witte kant van de schijven. In de spelregels staat: 'De speler die als eerste aan zijn kant van het bord 3 schijven op één rij heeft in wit en in de kleur waarmee hij/zij speelt (rood of paars), wint het spel.' Maar tellen alle schijven die aan jouw kant van het bord zichtbaar zijn mee voor de drie-op-een-rij of tellen alleen jouw eigen schijven mee? Uiteindelijk kozen we voor het laatste en dat blijkt de juiste interpretatie te zijn.
  • De kreet op de doos:'Een strijd tussen magneet en zwaartekracht' is niet helemaal correct gekozen. Het is een strijd tussen magneten, de zwaartekracht heeft er niks mee te maken.
  • Het spelconcept is niet echt vernieuwend. Het is een variant op vier-op-een rij, maar door de magnetische schijven wel een leuke!

waardering van andere sites

speelduivel3 / 5
1234
AnderSpel7 / 9
5678
spieletest7 / 10
45678910

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

  • jaar van uitgave
    2004
  • uitgever

weetjes

05-02-2004 itemJumbo presenteert Attraxion op Spielwarenmesse 2004 in Nürnberg.

verwijzingen

Jumbo
www.spellink.nl