doos

Attribut

Attribut

doos

aantal spelers

spelers
3 - 8

speelduur

duur
30 - 40

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers proberen zoveel mogelijk punten te verzamelen door passende of juist niet passende woordcombinaties te maken. Maar zien je medespelers wel wat je bedoeld?

materiaal

224 kaarten, onderverdeeld in 164 attribuutkaarten en 60 schaapkaarten

sheepcardsheepcard-redsheepcard-greenattributcard01attributcard02

begin

De attributkaarten worden geschud en als een gedekte trekstapel neergelegd. Elke attributkaart toont een bijvoeglijk naamwoord, zoals bijvoorbeeld intelligent of hip. Elke speler ontvangt 4 kaarten in zijn hand.
De schaapkaarten worden geschud en als een gedekte trekstapel neergelegd. Elke schaapkaart toont een rood schaap of een groen schaap. Elke speler ontvangt 1 schaap in zijn hand.

verloop

fotospelsituatie

Attribut wordt gespeeld over verschillende ronden. Aan het begin van de ronde leggen de spelers hun schaap gedekt voor zich neer.
Vervolgens noemt de startspeler een onderwerp. Spelers met een rood schaap kiezen nu een bijvoeglijk naamwoord uit hun hand, dat hier het slechtst bij past. Spelers met een groen schaap kiezen juist een bijvoeglijk naamwoord, dat hier goed bij past.
De spelers leggen hun gekozen kaart gedekt voor zich neer en draaien deze tegelijkertijd open. De spelers kunnen nu een kaart bij een medespeler naar keuze wegpakken, maar het is niet verplicht een kaart te pakken. De snelste speler ontvangt de kaart en het bijbehorende schaap. Elke speler kan slechts 1 kaart wegpakken.
Nu worden de punten verdeeld:

  • Als de weggepakte kaart bij een groen schaap hoort, ontvangt de speler die de kaart heeft gepakt 1 punt.
  • Als de weggepakte kaart bij een rood schaap hoort, verliest de speler sie de kaart heeft gepakt 1 punt.
  • Als de speler met een groen schaap blijft zitten, verliest deze speler 1 punt.
  • Als de speler met een rood schaap blijft zitten, ontvangt deze speler 1 punt.
De speler legt zijn attribuutkaart gedekt voor zich neer als hij een punt heeft ontvangen of legt een reeds ontvangen kaart af als hij een punt heeft verloren.
Tot slot ontvangt elke speler een nieuw schaap en een nieuwe attribuutkaart van de trekstapels in zijn hand en de volgende ronde begint.
Een voorbeeld: De startspeler geeft als onderwerp 'sambal'. Een speler met een groen schaap kiest als bijvoeglijk naamwoord bijvoorbeeld 'red' of 'yummy' als hij van sambal houdt. Heeft hij echter een rood schaap, dan kan hij 'hairy' kiezen of 'yummy' als hij niet van sambal houdt.

eind

Het spel eindigt na een bepaald aantal rondes, afhankelijk van het aantal spelers. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • Het is natuurlijk de kunst zo breed mogelijke onderwerpen te bedenken, waar iedereen zich wat bij kan voorstellen en waar leuke combinaties mee kunnen worden gemaakt. Wat dacht je van kabouters (real, old, hairy) of Kolonisten van Catan (overrated of juist outstanding)?
  • Het spel is verpakt in een handig klein doosje. Makkelijk overal mee naar toe te nemen!
  • Kortom, een prima partyspel voor creatieve spelers.

negatief

  • Het spel is verkrijgbaar in een Duitstalige en een Engelstalige versie. Ook als je de taal een beetje machtig bent, zit je soms toch even met je handen in je haar. Wat betekent nou obsolete?
  • De telling zorgt voor wat verwarring. Wat nou als je een attribuut bij een rood schaap wegpakt en de eigenaar heeft een goed verhaal. Verlies je nu een punt?
  • Soms heb je echt kaarten in je hand waar je niks mee kunt (obsolete, pregnant). Probeer dan maar eens een passende combinatie te maken.

waardering van andere sites

hall9000 (bezoekers)5 / 6
345
speelduivel4 / 6
3456
spieletest8 / 10
5678910
AnderSpel7 / 9
56789
hall90004 / 6
345
spielephase4 / 6
3456
boardgamegeek6 / 8
67

gemiddeld6 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

De puntentelling zorgt voor nogal wat discussie. Als de puntentelling met pen en papier wordt bijgehouden, en de spelers onthouden welke speler welke kaart heeft gespeeld, is de volgende puntentelling wat eerlijker:

  • Als de speler met een rood schaap blijft zitten, ontvangt deze speler 1 punt.
  • Als de speler met een groen schaap blijft zitten, verliest deze speler 1 punt.
  • De speler die een groen schaap heeft gespeeld en de speler die het groene schaap heeft gepakt ontvangen beiden 1 punt.
  • De speler die een rood schaap heeft gespeeld en de speler die het rode schaap heeft gepakt verliezen beiden 1 punt.

algemeen

Het spel is te verkrijgen in een Duitstalige en een Engelstalige versie.

feitjes

uitbreiding

Attribut 2 (Attribute 2): Na het succes van het spel is er een Duitstalige uitbreiding op de markt gebracht. Attribut 2 bevat 168 nieuwe woorden. Deze uitbreiding kan samen met het origineel worden gespeeld, maar ook als zelfstandig te spelen spel.

Attribut 2

weetjes

23-10-2004 itemLookout Games presenteert de uitbreiding bij Attribut op Spiel 2004 in Essen.
20-05-2003 itemAttribut staat op de Auswahlliste voor de Spiel des Jahres-verkiezing 2003.
17-10-2002 itemLookout Games presenteert Attribut op Spiel 2002 in Essen.

verwijzingen

Attribut online spelen
Lookout Games
Z-Man Games