intro
De spelers strijden om de macht over Avalon en proberen met de hulp van ridders en tovenaressen de grootste invloed te verkrijgen.
materiaal
80 personenkaarten, onderverdeeld in ridders en tovenaressen in 5 kleuren, 11 gebiedskaarten, 9 'hand-aanvul'-kaarten en voor elke speler een overzichtskaartje
begin
De 11 gebiedskaarten worden gedekt in een rij op het speelveld geplaatst. De gebieden zijn nog in nevelen gehuld. In de loop van het spel worden de gebiedskaarten opengedraaid. De gebiedskaarten zijn onderverdeeld in drie gebiedssoorten, een Avalon-kaart en een (bijna) waardeloos gebied, de 'Sumpf'. Elke kaart toont één tot drie kronen en sommige kaarten hebben een bijzondere eigenschap, die de bezitter helpt bij de strijd om de gebieden.
Beide spelers beginnen bij ieder gebied met één personenkaart. De kaarten aan de ene kant van een gebied oefenen invloed uit op de kaarten aan de overzijde. Daarnaast ontvangt elke speler een aantal personenkaarten in zijn hand. De personenkaarten zijn onderverdeeld in ridders en tovenaressen in vijf verschillende kleuren.
verloop
In zijn beurt mag een speler net zoveel kaarten uitspelen als hij wil. Hij kan een kaart bij een gebied naar keuze plaatsen ter versterking of om aan te vallen:
- Tovenares: Door het plaatsen van een tovenares kan de speler een kaart in dezelfde kleur aan de overzijde betoveren.
- Ridder: Door het plaatsen van een ridder kan de speler het gebied aanvallen.
Ad 1: Zijn medespeler kan de betovering verbreken door direct een tovenares in de overeenkomstige kleur te spelen. Als de betovering niet wordt verbroken, verhuist de betoverde kaart naar de zijde van de tovenares.
Ad 2: Een speler mag alleen aanvallen als hij net zoveel of meer kaarten aan dit gebied heeft liggen als zijn medespeler. Zijn medespeler kan de aanval afweren door direct een ridder in de overeenkomstige kleur te spelen. De beide ridders blijven dan bij het gebied liggen. Als de aanval niet wordt afgeweerd, heeft de speler het gebied verovert.
De kaarten die de verliezer aan dit gebied heeft liggen, worden afgelegd. Ook de nieuwe bezitter moet hier hetzelfde aantal kaarten afleggen. Daarnaast moet hij net zoveel kaarten afleggen als het aantal kaarten dat aan het gevecht heeft deelgenomen. Hij mag echter kiezen uit welke gebieden hij kaarten aflegt en mag ook kiezen voor kaarten uit zijn hand.
Een veroverd gebied wordt opengedraaid. Sommige kaarten hebben een bijzondere eigenschap, die de bezitter helpt bij de strijd.
Aan het eind van zijn beurt kiest de speler een kaart uit een open etalage, die de voorwaarden voor het trekken van nieuwe kaarten tonen. Bij sommige kaarten mag de speler direct kaarten trekken, bij andere kaarten mag dat pas aan het begin van zijn nieuwe beurt.
eind
De speler die het eerst gebieden met een totale waarde van 15 kronen in bezit heeft, is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 5.Dit spel behoort tot de slechtste die AnderSpel kent. Het heeft de laagste waardering en alleen het eerste blokje heeft een kleur. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 5 hebben.]
algemeen
Avalon is de naam van het mythische eiland dat volgens de legende eens werd bewoond door negen tovenaressen onder leiding van Morgana Le Fay. Hier zou Excalibur, het zwaard van koning Arthur, zijn gesmeed. Avalon was in de tijd van Arthur al omgeven door mist. Alleen de hogepriesteres van het eiland (vrouwe van het meer) kon de mist doen wijken, zodat het eiland zichtbaar werd. Marion Bradley heeft de legende met haar boek "Nevelen van Avalon" wereldwijde bekendheid gegeven.