intro
De spelers kruipen in de huid van luchtballonvaarders die door het handig uitspelen van kaarten proberen drie van de vijf trofeeën te verkrijgen.
materiaal
45 ballonkaarten, 5 bokaalkaarten, 4 bestemmingstegels, 45 blokjes in vijf verschillende kleuren, 1 zakje
begin
De bokaalkaarten worden open neergelegd. De blokjes komen in het zakje. De ballonkaarten worden geschud en elke speler ontvangt 8 kaarten in zijn hand. De overige kaarten worden als een gedekte trekstapel neergelegd.
De bestemmingstegels tonen op de ene zijde een berglandschap en op de andere zijde laagland. De eerste en derde bestemmingstegel worden met de laagland-zijde naar boven neergelegd, de tweede en vierde bestemmingstegel met het berglandschap. Het cijfer op de bestemmingstegel geeft aan hoeveel blokjes er op de tegel worden neergelegd èn hoeveel kaarten er aan beide kanten van de tegel moeten worden aangelegd. Aan de linkerkant van de tegel komen kaarten die tellen voor de ene speler, aan de rechterkant komen kaarten die tellen voor de andere speler. De kleur van de blokjes op de tegels bepaalt de kleur van de aan te leggen kaarten.
verloop
In zijn beurt kiest een speler een kaart uit zijn hand en plaatst deze naast een bestemmingstegel. Hij kan kiezen of hij de kaart aan zijn eigen zijde plaatst of aan de kant van zijn medespeler. Vervolgens trekt hij een nieuwe kaart van de stapel.
Als een speler geen enkele kaart kan aanleggen, moet hij zijn kaarten aan zijn medespeler tonen. Hij mag nu een aantal kaarten uit zijn hand (0, 1, 2, 3 of 4) op de aflegstapel leggen en net zoveel nieuwe kaarten van de trekstapel nemen. Nu moet de speler nogmaals kijken of hij een kaart kan aanleggen. Het is niet toegestaan te passen als de speler wel een passende kaart in zijn hand heeft.
Zodra alle kaarten aan een tegel zijn geplaatst, wordt gekeken welke speler de blokjes heeft gewonnen: toont de tegel laagland, dan wint de speler met het laagste totaal van de waarde van zijn kaarten, toont de tegel een berglandschap dan wint de speler met het hoogste totaal. De ballonkaarten worden op de aflegstapel gelegd, de bestemmingstegel wordt omgedraaid zodat nu het andere landschap wordt getoond en er worden nieuwe blokjes op de tegel geplaatst. De beurt gaat naar de speler die de telling heeft verloren.
Op de bokaalkaarten staat aangegeven hoeveel blokjes een speler moet inleveren om de bokaal te verkrijgen. Zodra een bokaal in een bepaalde kleur vergeven is, mag een speler drie blokjes in die kleur in zijn bezit beschouwen als een blokje in een willekeurige andere kleur om een bokaal te winnen.
eind
Het spel is afgelopen zodra een speler zijn derde bokaal heeft gewonnen. Deze speler is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
varianten
Vrije vertaling van de aanvullende spelregels door de spelontwerper Stephen Glenn:
- Het is bij het trekken van premieblokjes uit de buidel om op een bestemmingstegel te leggen, niet toegestaan dat (a) 3 of 4 grijze blokjes of (b) 4 blauwe blokjes worden getrokken. Als dit toch gebeurt, moet je de blokjes terug in de buidel schudden en opnieuw trekken.
- In het zeldzame geval dat één of meer trofeeën niet gewonnen kunnen worden èn dat hierdoor geen enkele speler drie trofeeën kan verkrijgen, eindigt het spel in remise.