intro
De spelers proberen door het handig aanleggen van verschillende karakters zoveel mogelijk waardevolle doelkaarten te winnen. De speciale eigenschappen van de karakters gooien echter dikwijls roet in het eten!
materiaal
36 doelkaarten in 6 categorieen (muziek, alchimie, vechtkunst, akkerbouw, handel en geloof) en voor elke speler: 1 gelijke set van 25 karakterkaarten in zijn spelerskleur
begin
Elke speler ontvangt een gelijke set kaarten in zijn spelerskleur. Deze set bevat 25 karakterkaarten. Elk karakter heeft een waarde en sommige karakters hebben een speciale eigenschap, die op de kaart staat aangegeven. De spelers schudden hun kaartenset en leggen deze als een gedekte trekstapel voor zich neer. Elke speler neemt drie kaarten in zijn hand.
Bedriegers Bedrogen wordt gespeeld over zes ronden. Bij aanvang van elke nieuwe ronde wordt per speler één doelkaart open neergelegd. De doelkaarten tonen een waarde (1 - 5) en een symbool (muziek, alchimie, vechtkunst, akkerbouw, handel of geloof).
verloop

Bedriegers Bedrogen wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt kiest de speler een karakterkaart uit zijn hand en legt deze gedekt onder een openliggende invloedkaart naar keuze. Als hier reeds een karakterkaart ligt, wordt deze opengedraaid. Zo ontstaan in de loop van het spel rijen van openliggende kaarten, die worden afgesloten door een kaart die dicht ligt.
Als een kaart wordt opengedraaid, wordt de eventuele hierop aangegeven eigenschap uitgevoerd, als de eigenschap gevolgen heeft voor deze fase in het spel. Zo mag de eigenaar van de verrader twee doelkaarten met elkaar verwisselen en de huurmoordenaar vermoordt de net aangelegde, nog gedekt liggende karakterkaart.
Aan het eind van zijn beurt vult de speler zijn hand weer aan tot drie kaarten en de beurt gaat naar de volgende speler.
De ronde eindigt als bij elke doelkaart minstens net zoveel kaarten liggen als het getal op de doelkaart aangeeft. Nu volgt een waardering.
Waardering: Per doelkaart worden alle aanliggende karakterkaarten opengedraaid. In het normale geval wint de speler met de hoogste invloed op zijn aanliggende karakterkaart(en) de doelkaart. Maar eerst wordt gekeken of hier karakterkaarten liggen met een eigenschap die gevolgen heeft voor deze fase in het spel. Zo maakt de Tovenaar alle karakterkaarten met waarde 10 of hoger onklaar en de Heks juist alle kaarten met waarde 9 of lager! Een combinatie van Prins en Schildknaap wint de doelkaart automatisch. Zijn alle eigenschappen op de juiste volgorde afgehandeld, dan is duidelijk welke speler de doelkaart heeft gewonnen.
eind
Na zes ronden eindigt het spel. De spelers tellen de waarden van hun gewonnen doelkaarten bij elkaar op. Als een speler erin geslaagd is zes doelkaarten in de zes verschillende symbolen te verzamelen, dan vermenigvuldigt hij zijn totaal met twee. Voor elke overige doelkaart in zijn bezit moet hij hiervan 1 punt aftrekken. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]