intro
De spelers bouwen samen aan een Middeleeuwse burcht en proberen punten te verzamelen door het afbouwen van torens, huizen en wegen.
materiaal
burchtmuur met scorespoor, 60 burchttegels, 18 muurfiches en voor elke speler: 7 horigen en 1 paleis in zijn spelerskleur
begin
De burchtmuur met scorespoor wordt opgebouwd uit de losse delen. Op iedere hoek van de burchtmuur wordt gedekt een muurfiche gelegd. Elke speler kiest een kleur en zet een speelstuk op veld 0 van het scorespoor. De burchttegels worden gedekt klaargelegd. De spelers spelen kloksgewijs.
verloop

In zijn beurt neemt de speler een burchttegel van de gedekte stapel en plaatst deze passend, met minstens één zijde aan de reeds open liggende tegels of aan de aangegeven velden in de burchtmuur. De burchttegels bevatten delen van torens, huizen, wegen en hoven. Gaande het spel ontstaat zo een plattegrond van een middeleeuwse burcht. In tegenstelling tot het spel Carcassonne mogen de verschillende onderdelen naast elkaar worden gelegd. Een zijde met een torendeel mag dus grenzen aan een tegel met een huis. Alleen de weg mag niet onderbroken worden, maar de weg mag weer wel doodlopen tegen de burchtmuur.
De speler mag een speelstuk van zijn voorraad op de zojuist geplaatste tegel neerzetten. Hierbij geldt: op een aaneengesloten weg-, huis-, of torengedeelte mag geen tweede speelstuk worden geplaatst. Wanneer een weg, huis of toren is afgebouwd, komt het speelstuk terug in de voorraad van de speler en de punten worden geteld. De speler met de meerderheid aan speelstukken op het afgebouwde deel ontvangt:
- Weg: 1 punt per burchttegel met een wegdeel. Als de weg één of meer waterputten bevat, worden de punten verdubbeld.
- Toren: 2 punten per burchttegel met een torendeel.
- Huis: 1 punt per burchttegel met een huisdeel. De speler plaatst zijn paleis op het huis, als dit huis groter is dan een eerder afgebouwd huis. Aan het eind van het spel ontvangt de speler met het grootste huis een aantal bonuspunten.
Als het spelstuk bij het lopen op het scorespoor precies op een veld met een muurfiche eindigt, dan legt de speler het muurfiche open voor zich neer. Sommige muurfiches leveren aan het eind van het spel voordeel op, andere muurfiches kunnen gedurende het spel worden ingezet. Elk fiche kan slechts eenmaal worden ingezet.
eind
Het spel eindigt wanneer de burchttegels op zijn. De punten van de speelstukken die nog op het bord staan worden geteld:
- De speler met het grootste huis ontvangt net zoveel punten als het aantal lege velden in het grootste aaneengesloten lege gebied.
- De speler met de meerderheid aan speelstukken in een hof ontvangt 3 punten per marktkraam in die hof.
- Als laatste worden de eventuele punten verkregen met de muurfiches geteld, bijvoorbeeld punten van onafgebouwde wegen enz.
Winnaar is de speler met de meeste punten.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
Het spel vertoont grote overeenkomsten met Carcassonne. De spellen kunnen echter niet samengevoegd worden. Het zijn twee afzonderlijk spellen.