doos

Candamir

Candamir

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
75 - 90

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

prijs
€ 48,-

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers kruipen in de huid van de eerste kolonisten van Catan en proberen door het ontdekken van dieren en grondstoffen zoveel mogelijk wensen van de kolonisten Jared, Brigitta, Osmund en Candamir te vervullen. Onderweg ontmoeten ze gevaren en uitdagingen die ze moeten overwinnen.

materiaal

spelbord, 48 avonturentegels, 29 wegenkaarten, 90 grondstof- en natuurproductkaarten, 22 avontuurkaarten, 8 uitrustingsfiches, 1 dobbelsteen en voor elke speler: een spelfiguur, doelsteen en 10 blokjes in zijn spelerskleur, 3 drankjes, 4 ervarings-markeerfiches, 1 conditiemeter-markeerfiche, een karakterkaart en een eigen legvel.

tegel01tegel02karakterkaartwegenkaartavontuurkaartgrondstofkaartnatuurproduktkaartervaringuitrusting

begin

Elke speler ontvangt één van de vier verschillende karakterkaarten. Elk karakter heeft vier eigenschappen: charisma, handigheid, kracht en gevechtsvaardigheid. Elke eigenschap heeft een beginwaarde varierend van 0 tot 2, afhankelijk van het verkregen karakter. Tijdens het spel kunnen de spelers deze waarde opwaarderen door het opdoen van ervaring of het vinden van hulpmiddelen. Daarnaast heeft elke karakterkaart een conditiemeter. Deze wordt bij aanvang van het spel op '4' gesteld.
Het spelbord toont rechts een deel van Catan met een dorp in het midden. Rond dit dorp liggen drie verschillende soorten landschappen: weide, bos en bergen.
De avonturentegels worden geschud en gedekt op de aangegeven velden van het overeenkomstige landschap geplaatst. De kaarten met grondstoffen (hout, ijzer en huiden) en natuurproducten (honig, paddestoelen en kruiden) worden klaargelegd. Elke speler ontvangt een houtkaart in zijn hand.
Het spelbord toont links een uitvergroting van het dorp. Hier wonen de vier eerste kolonisten: Jared, Brigitta, Osmund en Candamir, met ieder een eigen wensenlijstje: dieren of goederen (zwaard, kist of papieren raam). Deze goederen kunnen worden samengesteld door het inleveren van de juiste combinatie van grondstoffen.
De gebeurteniskaarten en bewegingskaarten worden geschud en als twee aparte trekstapels neergelegd. Elke speler ontvangt een spelfiguur, een doelsteen en tien blokjes in zijn spelerskleur. De spelfiguren worden in het dorp geplaatst.

verloop

fotospelsituatie

Candamir wordt gespeeld in de richting van de klok.
Als zijn spelfiguur bij aanvang van zijn beurt in het dorp staat, kan de speler kiezen of hij gaat reizen of dat hij gaat 'bouwen & brouwen'. Om een reis te beginnen, mag de speler in het geheim twee avonturentegels op het spelbord bekijken. Vervolgens plaatst de speler zijn doelsteen op een lege avonturentegel naar keuze. Reizen gebeurt aan de hand van wegenkaarten. Het aantal te spelen wegenkaarten is afhankelijk van zijn conditie. De speler kan zijn conditie weer op peil brengen door een beurt over te slaan.
De speler draait de bovenste wegenkaart open. Elke wegenkaart toont de vier windrichtingen. De speler kiest in welke richting hij zijn spelfiguur beweegt en voert vervolgens de eventuele afgebeelde actie uit. Soms ontvangt de speler een natuurprodukt (honing, paddestoelen of kruiden) en soms wordt de speler uitgedaagd een krachtmeting aan te gaan of een gebeurteniskaart te kiezen. Hierbij kan hij één bepaalde eigenschap (charisma, handigheid, kracht of gevechtsvaardigheid) goed gebruiken. De speler kan de eigenschap verhogen door een worp met de dobbelsteen. Faalt de speler, dan verliest hij conditie. Slaagt de speler dan ontvangt hij een eventuele beloning. Indien de speler nog genoeg conditie heeft, mag hij een volgende wegenkaart trekken.
Bereikt de speler zijn doelsteen, dan plaatst hij zijn spelfiguur terug in het dorp en ontvangt de afgebeelde beloning. Dit kunnen grondstofkaarten zijn, of ervaring die de speler inzet om de waarde van één van zijn eigenschappen te verhogen, of een dier: de speler plaatst een blokje in zijn spelerskleur op het overeenkomstige dier op het wensenlijstje van een kolonist naar keuze. De beurt gaat nu naar de volgende speler.
Indien de speler zijn doelsteen niet bereikt, maar geen wegenkaarten meer mag trekken, dan gaat de beurt ook naar de volgende speler. In zijn volgende beurt reist de speler vanaf dit punt verder.
Naast reizen kan de speler vanaf het dorp ook kiezen voor de actie 'bouwen en brouwen'. De speler levert de benodigde grondstoffen in om een zwaard, kist of papieren raam aan een kolonist naar keuze te leveren. De speler plaatst een blokje in zijn spelerskleur op het overeenkomstige wensenlijstje. Zo levert twee ijzer en één hout een zwaard op.
Daarnaast kan de speler natuurproducten inleveren om één of meer drankjes te brouwen. Deze drankjes kan de speler inzetten om zijn conditie te verhogen, of om eenmalig een bepaalde eigenschap te verhogen bij een krachtmeting of om de conditie van alle medespelers met evenveel of meer overwinningspunten te verlagen.

eind

De speler die het eerst 10 blokjes in het dorp heeft geplaatst, is de winnaar van het spel.

positief

  • Het spel bevat een aantal verrassende elementen, zoals het bewegen met behulp van de wegenkaarten. Je mag zelf bepalen welke richting je opgaat, zodat je soms liever een omweg maakt dan je doel te bereiken als je hiermee kan voorkomen dat je in gevecht komt met een beer of een slang!
  • Elk karakter heeft zijn eigen eigenschappen. Gedurende het spel kan je zelf bepalen waar je de opgedane ervaring wilt inzetten. Kies je ervoor je karakter breed te ontwikkelen of wil je één eigenschap zeer sterk maken?
  • Candamir is vooral een gezellig spel, voor een ongecompliceerde spelavond.

negatief

  • De geluksfactor schuilt naast het gooien met de dobbelsteen (een '1' gooien blijft mogelijk), ook in het draaien van kaarten van een dichte stapel. Als je geluk hebt, ontvang je dat natuurproduct dat je net nodig hebt, heb je pech, dan moet je een omweg maken omdat je de uitdaging zeker niet zult halen.
  • Met vier spelers duurt het spel eigenlijk te lang, en wordt het meer van hetzelfde. Candamir speelt het beste met twee of drie spelers.
  • De interactie tussen de spelers blijft beperkt tot het handelen, wat in een spel met twee spelers zeker niet veel zal voorkomen. Een eenmaal gekozen tegel kan niet meer worden overgenomen door een andere speler en de uitdagingen worden aangegaan met imaginaire karakters en niet met je medespelers. Daarnaast kunnen de spelers met een drankje de conditie van hun medespelers verlagen, maar dat is ook niets onoverkomelijks. Het houdt het spel alleen maar nog meer op.

strategie

Houd rekening met de speciale eigenschap van je karakter. Voel je je thuis in het gebergte, dan kan je ervoor kiezen in het begin van het spel in de andere gebieden (weide en bos) te reizen. Aan het eind van het spel zullen de reizen langer worden, en dan kan je makkelijker vooruit komen in de bergen.
Als je door het aangaan van een krachtmeting je doel kan bereiken, kan je vaak genoeg besluiten het risico te nemen. Ook als je onverhoopt mocht falen (een '1' gooien blijft mogelijk) bereik je toch je doel en daarmee het dorp. In je volgende beurt kan je wellicht wat drankjes brouwen die je conditie weer opvijzelen.

waardering van andere sites

spellenhoek5 / 6
3456
spielephase5 / 6
3456
kulkmanns gamebox8 / 10
456789
speelduivel4 / 6
3456
spieletest8 / 10
5678910
AnderSpel7 / 9
56789
boardgamegeek6 / 8
67
hall90003 / 6
345
hall9000 (bezoekers)3½ / 6
345
vlaams spellenarchief2 / 4
234
goodgameguide5 / 9
56789

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

Het spel Candamir is gebaseerd op de roman 'De kolonisten van Catan' (Rebecca Gable). Deze roman is voor de liefhebbers van het spel een absolute must. De nederlandse vertaling is verkrijgbaar vanaf februari 2005.
Het spel Candamir is geen uitbreiding op het spel De Kolonisten van Catan maar een compleet, zelfstandig te spelen spel. De overeenkomsten liggen bijvoorbeeld in het inwisselen van een combinatie van grondstofkaarten om verschillende goederen te produceren en de mogelijkheid tot handelen met je medespelers.

De roman - De kolonisten van Catan - Rebecca Gablebestel De kolonisten van Catan - Gable, R. (books-nl) bij bol.com

feitjes

weetjes

23-10-2004 itemKosmos presenteert Candamir op Spiel 2004 in Essen.

verwijzingen

Speluitleg door professor Easy (vertaald in NL)
Speluitleg Candamir door professor Easy
Karakter-generator (Duits)
Kosmos
Mayfair Games
www.spellink.nl