intro
De spelers zijn bouwers van de Chinese muur die wedijveren om de gunst van de keizer. Ze proberen door het handig aanleggen van muurdelen zoveel mogelijk punten te verkrijgen.
materiaal
36 fiches en voor elke speler: 1 set kaarten bestaande uit 20 kaarten in zijn spelerskleur
begin
Elke speler ontvangt een gelijke set kaarten in zijn spelerskleur. Deze set bevat 20 kaarten met muurdelen met een bepaalde waarde (zoals gewone muurdelen met waarde 1, poorten met waarde 2 en een toren met waarde 3) en speciale muurdelen die de waarde van andere kaarten beïnvloeden.
De spelers schudden hun kaartenset en leggen deze als een gedekte trekstapel neer. Elke speler neemt vijf kaarten in zijn hand.
De fiches worden gedekt geschud en op voorraad gelegd. De fiches hebben een waarde van 1 - 8. Per bouwplaats worden twee fiches opengedraaid. Het aantal bouwplaatsen is afhankelijk van het aantal spelers.
verloop
De Chinese Muur wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt heeft een speler twee akties ter beschikking:
- De speler kiest één of meer kaarten van dezelfde soort uit zijn hand en legt deze aan bij een bouwplaats naar keuze.
- De speler trekt een nieuwe kaart van zijn trekstapel.
Nadat alle spelers eenmaal aan de beurt zijn geweest, kijkt elke speler bij aanvang van zijn beurt eerst of hij bij een bouwplaats meer punten heeft liggen dan één van zijn medespelers. Als dat het geval is, wordt een waardering uitgevoerd: Liggen er bij deze bouwplaats nog twee fiches, dan plaatst de speler een fiche naar keuze open op een eigen aanliggende kaart. De waarde van zijn kaarten wordt verminderd met de waarde van het fiche. Ligt er nog één fiche, dan neemt de speler dit fiche en legt deze gedekt voor zich. Ook de speler die het eerste fiche had gekregen, neemt nu zijn fiche. De kaarten bij de bouwplaats worden op een aflegstapel gelegd. Vervolgens worden twee nieuwe fiches opengedraaid.
Sommige kaarten kunnen de waarde van andere kaarten in de rij beïnvloeden. Zo zorgt een speciale kaart ervoor dat alle kaarten in deze rij de waarde '1' krijgen. Een kaart met een draak kan op een willekeurige andere kaart worden gelegd. De bedekte kaart telt nu niet meer mee. Het neerleggen van een kaart met een ridder kost geen aktie.
eind
Als een speler al zijn kaarten heeft gespeeld, wordt de lopende ronde nog afgemaakt. Het spel kan ook eindigen doordat alle fiches op zijn. De speler met de meeste punten op zijn verzamelde fiches is de winnaar van het spel.
strategie
Probeer een beetje te onthouden welke kaarten jij en je medespelers hebben gespeeld. Nu weet je welke kaarten nog moeten komen.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]