intro
De spelers zijn bouwmeesters in het oude Egypte die onder toezicht van Cleopatra bouwen aan een nieuw paleis. Corrupte handlangers en bouwmaterialen van dubieuze oorsprong helpen de bouwmeesters vooruit. Maar pas op: de straf voor corruptie is niet mals!
materiaal
spelbord, 12 mozaiektegels, 21 paleisdelen, 5 speciale dobbelstenen, 1 cleopatra-figuur, 100 kaarten, 89 corruptiefiches, 108 talenten en voor elke speler: 2 spelfiguren, 3 schepen (jokers), 1 piramide en 1 overzichtskaartje
begin
Het speelveld wordt opgebouwd uit het spelbord en de onderkant van de speldoos. Hier worden in de loop van het spel de paleisdelen op gebouwd: obelisken, sfinxen, deurstijlen, zuilenwanden, mozaiektegels en een troon met sokkel.
De kaarten worden geschud en elke speler ontvangt drie kaarten in zijn hand. De overgebleven kaarten worden zo geschud dat de ene helft van de kaarten gedekt ligt, en de andere helft van de kaarten open. De bovenste drie kaarten worden naast elkaar neergelegd, zonder de kaarten te draaien. Een dichte kaart van de stapel wordt dus dicht neergelegd, en een open kaart komt open te liggen. Dit zijn de drie marktstanden. De kaarten tonen bouwmateriaal (steen, marmer, hout en lapis lazuli), handwerkers of een handlanger met een speciale aktie.
Daarnaast ontvangt elke speler 2 standbeelden, 3 schepen (jokers) en een piramide in zijn spelerskleur. In de piramide komen in de loop van het spel de verkregen corruptiefiches. De speler die aan het eind van het spel het meest corrupt is, wordt aan de krokodillen gevoerd, en maakt geen kans meer op de overwinning!
verloop
Cleopatra en het genootschap van Architecten wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt kan de speler kiezen: bouwen of kaarten kiezen.
- Bouwen: Om een paleisdeel te mogen bouwen, moet de speler de juiste set bouwmaterialen en handwerkers uit zijn hand afleggen. Als de speler corrupte bouwmaterialen en/of handlangers gebruikt, ontvangt hij corruptiefiches die hij in zijn piramide stopt. Als beloning voor het bouwen aan het paleis ontvangt hij talenten. Als de speler 2 of zelfs 3 paleisdelen bouwt, ontvangt hij talenten extra. Als de speler een mozaiekdeel bouwt en een gebied insluit waar geen mozaiekdeel meer kan worden geplaatst, mag hij hier een standbeeld plaatsen. Aan het eind van het spel kan hij hier corruptiefiches afleggen om zo zijn corruptie te verminderen. Tot slot werpt de speler eenmaal met de dobbelstenen. Toont de dobbelsteen een symbool, dan wordt deze terzijde gelegd. Zodra de vijfde dobbelsteen terzijde wordt gelegd, moet er worden geofferd. Alle spelers nemen in het geheim een bod van hun talenten en maken dat tegelijk bekend. De speler met het hoogste bod mag drie corruptiefiches wegleggen, de andere spelers krijgen er één of meer corruptiefiches bij!
- Kaarten: De speler kiest één rijtje kaarten van de markt en neemt deze op hand. Vervolgens neemt de speler de bovenste drie kaarten van de trekstapel (zonder ze te draaien!) en plaatst bij elke marktstand één kaart erbij. Een dichte kaart wordt dus dicht neergelegd, en een open kaart komt open te liggen.
Aan het eind van zijn beurt mag de speler niet meer dan 10 kaarten in zijn hand hebben. Hij kan ervoor kiezen kaarten af te leggen (voor één corruptiefiche) of de extra kaarten te behouden (één corruptiefiche per extra kaart). Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
eind
Het spel eindigt zodra 5 van de 6 paleisdeelsoorten zijn afgebouwd. De spelers ontvangen nog corruptiefiches voor alle corrupte kaarten in hun hand. Voor elk veld in het gebied waar hun standbeelden staan, mogen ze één corruptiefiche inleveren. De speler die nu de meeste corruptiefiches over heeft, wordt voor de krokodillen gegooid en maakt geen kans meer op de overwinning. De overige spelers tellen hun talenten. De speler met de meeste talenten is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]