doos

Cluedo junior

Cluedo junior

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
15 - 30

leeftijd

leeftijd
5+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers moeten als echte detectives uitzoeken welk huisdier met welk speelgoed in het clubhuis verstopt zit.

materiaal

spelbord, 4 spelfiguren (= kinderen), 4 verstopplekjes, 1 clubhuis, 5 groene standaards voor de 5 huisdieren, 5 oranje standaards voor de 5 stukken speelgoed, 1 dobbelsteen en 1 detective-blocnote

dierenspeelgoeddobbelsteenkindverstopplek

begin

Het speelgoed is te herkennen aan een oranje standaard en de huisdieren hebben een groene standaard. Zorg er goed voor dat niemand de onderkant van de standaards van tevoren kan zien!

Spelvoorbereiding

De vier spelfiguren (Guus, Roos, Peter en Geertje) worden in de oranje standaards gezet en de vier verstopplekjes (limonadekraam, vogelhuisje, brievenbus en boomhut) in de groene standaards. Zet het clubhuis op de overgebleven oranje en groene standaard. Plaats de spelfiguren, de verstopplekjes en het clubhuis op de aangegeven plaatsen op het spelbord.
Elke speler ontvangt een detective-blocnotevel en een pen. De spelers kiezen met welk spelfiguur (= kind) ze spelen. De overige spelfiguren blijven ook op het bord staan.

verloop

De spelers bekijken het speelgoed op de onderkant van de standaard van hun eigen spelfiguur en strepen dit af op hun detective-blocnotevel. De spelers gooien nu om de beurt met de dobbelsteen en voeren de daarbij horende aktie uit:

  • Een getal: verplaats de spelfiguur net zoveel vakjes.
  • Een skateboard: verplaats de spelfiguur naar een vakje naar keuze.
  • Een vergrootglas: pak een spelfiguur naar keuze en bekijk de onderkant.
Als de speler met zijn spelfiguur op een vakje komt waar een ander spelfiguur of verstopplekje staat, dan mag de speler de onderkant bekijken en op zijn detective-blocnotevel noteren.

eind

Zodra een speler weet welk huisdier met welk speelgoed in het clubhuis verstopt zit, gaat hij naar het clubhuis om het te controleren. Is zijn oplossing goed, dan wint hij het spel. Heeft hij het mis dan spelen zijn medespelers door, maar hij ligt uit het spel.

positief

  • De spelfiguren en verstopplekjes blijven goed in de standaards zitten. Doordat de stickers aan de onderkant in een verzonken gedeelte liggen, is stiekem afkijken echt niet mogelijk.
  • Jonge kinderen kunnen nog wel wat hulp gebruiken bij het noteren van hun bevindingen op het detective-blocnotevel. Ze vergeten bijvoorbeeld de verstopplekjes die ze hebben gecontroleerd af te strepen, en weten dan niet meer welke plekjes ze nog moeten onderzoeken. Ook is het voor jonge kinderen lastig om hun ontdekkingen voor hun medespelers geheim te houden, maar wel spannend als jij iets weet wat je medespelers nog niet weten!

negatief

  • De afbeeldingen zijn erg Amerikaans: wie heeft er zo'n brievenbus, limonadekraam of boomhut? Je herkent het van Disneytekenfilmpjes.
    En waar heb je dat hek voor nodig?
  • De gevolgen van de dobbelsteenworpen lopen heel erg uiteen. Het maakt nogal wat uit of je '3' gooit of een willekeurige spelfiguur mag bekijken. Dit maakt de geluksfactor wel heel erg groot.
  • Echt deduceren is er niet bij. Het is meer een kwestie van afstrepen en hopen op een goede dobbelsteenworp.

waardering van andere sites

vlaams spellenarchief3 / 4
234
spielephase4 / 6
345
AnderSpel6 / 9
5678

gemiddeld3 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

  • jaar van uitgave
    1996
  • uitgever

verwijzingen

Parker