materiaal
1 blocnote, 39 speurkaarten, 9 tegels met de vluchtplaatsen en 21 alibikaarten (onderverdeeld in 6 verdachten, 6 vervoermiddelen en 9 vluchtplaatsen)
De spelers proberen door het stellen van handige vragen aan de juiste personen de moordenaar te achterhalen.
1 blocnote, 39 speurkaarten, 9 tegels met de vluchtplaatsen en 21 alibikaarten (onderverdeeld in 6 verdachten, 6 vervoermiddelen en 9 vluchtplaatsen)
De alibikaarten met de verdachten, vluchtplaatsen en vervoersmiddelen worden apart geschud. Van elke soort wordt ongezien 1 kaart apart gelegd. Dit zijn de dader, zijn vervoermiddel en zijn vluchtplaats. De spelers moeten er achter zien te komen welke kaarten uit het spel zijn genomen.
De overige alibikaarten worden geschud en gedekt over de spelers verdeeld.
De speurkaarten worden geschud en als gedekte stapel neergelegd. Elke speler ontvangt 1 speurkaart in zijn hand.
De stadtegels worden gedekt geschud. Elke speler ontvangt een tegel en legt deze open voor zich neer. De overgebleven tegels worden open in het midden van het speelveld gelegd.
Elke speler ontvangt een blocnote-vel en een pen.
In zijn beurt neemt een speler een speurkaart van de trekstapel. Hij kiest een kaart die hij wil spelen en legt deze op de aflegstapel. Aan het eind van je beurt mag je proberen de dader te ontmaskeren. Doe je dat niet, dan gaat de beurt naar de volgende speler.
Zodra een speler aan het eind van zijn beurt denkt te weten wie de moordenaar is, waar hij of zij heenging en met welk vervoermiddel, dan noemt hij deze drie kaarten en bekijkt de apart gelegde kaarten. Als de beschuldiging vals is, dan ligt de speler uit het spel. Hij mag geen speurkaarten meer spelen, alleen alibikaarten uit zijn hand tonen. Is zijn vermoeden juist, dan is hij de winnaar van het spel.
Noteer niet alleen wat je hebt ontdekt, maar ook wie je die kaart heeft laten zien. In een volgende verdenking moet je die kaart niet noemen, als je nieuwe kaarten wil ontdekken.
Noteer zelf ook aan wie je welke kaart hebt getoond, zodat je die persoon dezelfde kaart kan tonen, zodra deze kans zich voordoet. Zo voorkom je dat deze speler nieuwe ontdekkingen doet.
Maak ook notities van verdenkingen van je medespelers en wie een kaart bij deze verdenking kan tonen. Je weet dan in ieder geval dat 1 onderdeel van deze verdenking niet uit het spel is.
spielephase | 5 / 6 |
| ||||||||||
spieletest | 8 / 10 |
| ||||||||||
7 / 9 |
| |||||||||||
vlaams spellenarchief | 3 / 4 |
| ||||||||||
spellengek (Wendy) | 3 / 5 |
| ||||||||||
goodgameguide | 5 / 9 |
| ||||||||||
gemiddeld | 5 / 10 |
|
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
fanpagina over cluedo
Winning Moves
Identity Games
Parker
www.spellink.nl