intro
De spelers ontdekken de nieuwe wereld en brengen zoveel mogelijk caballero's aan land om de controle te verkrijgen over de verschillende regio's en door het positioneren van schepen proberen ze de controle over de zeegebieden te verkrijgen.
materiaal
48 landtegels, 16 schepen, 16 Castillo's, 1 scoreblok, en voor iedere speler: 13 biedkaarten, 10 caballerokaarten, 5 Alcaldes, 1 Grande, 1 kaartje met een samenvatting van de spelregels.
begin
Iedere speler ontvangt de 8 caballerokaarten en 13 biedkaarten in zijn spelerskleur. De spelers leggen een caballerokaart uit hun voorraad zo voor zich neer dat het cijfer '5' naar beneden ligt. Hiermee wordt aangegeven dat de speler 5 caballero's op voorraad heeft.
De 12 schepen en 12 Castillo's komen op voorraad. De landtegels worden geschud en als een gedekte stapel neergelegd. De bovenste 5 tegels worden open neergelegd. Deze tegels vormen een open etalage. Een starttegel (zonder vis en zonder goud) wordt open in het midden neergelegd.
De spelers kiezen een startspeler. Het spel bestaat uit 7 spelrondes. Elke ronde begint met een biedronde, waarin de spelersvolgorde wordt bepaald. Na de 4e en de 7e ronde volgt een telling.
verloop
Bij aanvang van een biedronde wordt de open etalage aangevuld tot 5 landtegels. Vervolgens leggen de spelers, te beginnen met de startspeler, om de beurt een biedkaart open neer. De hoogste bieder komt het eerst aan de beurt en heeft dus de eerste keuze uit de gedraaide landtegels. De laagste bieder mag de volgende biedronde als eerste bieden. De gespeelde biedkaarten worden op een aparte stapel gelegd. Aan het aantal stapeltjes kunnen de spelers zien in welke ronde het spel zich bevindt.
In zijn beurt kan een speler kiezen uit de volgende akties en in een volgorde naar keuze uitvoeren:
- Het aantal caballero's dat aangegeven staat op zijn biedkaart aan zijn persoonlijke voorraad toevoegen.
- Eén landtegel uit de etalage kiezen en aanleggen (deze aktie moet gekozen worden). Als de speler een biedkaart met waarde 9 heeft gespeeld mag hij 2 landtegels kiezen en aanleggen.
- 1 - 2 caballerokaarten aanleggen respectievelijk ophogen.
- 1 - 2 schepen inzetten voor 2 caballero's per schip.
- 1 - 2 Castillo's inzetten voor 1 caballero per Castillo.
- Reeds geplaatste caballerokaarten en/of schepen terugnemen op voorraad (hier zijn geen kosten aan verbonden)
- Schepen en/of Castillo's van de ene tegel naar een andere verplaatsen en schepen uit zijn voorraad inzetten voor 1 caballero per stuk.
ad 2: De speler moet de gekozen landtegel passend plaatsen, met minstens één zijde aan de reeds open liggende landtegels. Op sommige landtegels staat vis of goud afgebeeld (in het water respectievelijk op het land). Deze leveren bij de telling 1extra punt op.
ad 3: Als de speler een caballerokaart aan een landtegel plaatst, geeft het cijfer dat grenst aan het land aan, hoeveel caballero's de speler aan land brengt. De speler moet het aantal caballero's in zijn voorraad dienovereenkomstig aanpassen. Het cijfer dat grenst aan het water heeft verder geen betekenis. Als een aangelegde caballerokaart alleen aan water grenst kost hem dit 1 caballero. Een caballerokaart mag nooit aan 2 landgedeeltes grenzen. Als dit in de loop van het spel door het aanleggen van een landtegel toch gebeurt moet de speler zijn caballerokaart terug op voorraad nemen. In plaats van het aanleggen van een nieuwe caballerokaart kan de speler ook een reeds aangelegde caballerokaart draaien of omkeren.
ad 4: De speler plaatst het schip op een caballerokaart die grenst aan een watergedeelte. Bij een puntentelling levert dat 1 punt per watertegel op.
ad 5: De speler plaatst het Castillo op een caballerokaart. Als de speler deze caballerokaart in de loop van het spel moet wegnemen (doordat het aan twee landgedeeltes grenst) dan ontvangt hij het aantal caballero's en eventuele schepen terug op voorraad. Het Castillo gaat echter terug naar de algemene voorraad.
ad 6: Bij het terugnemen van een caballerokaart is de speler de caballero's die aan land grenzen kwijt, tenzij er een Castillo op de kaart stond. Het kasteel moet echter wel terug naar de algemene voorraad. Eventuele schepen komen in de eigen voorraad terug.
ad 7: Het verplaatsen van schepen en Castillo's kost 1 caballero per verplaatsing.
Wanneer alle spelers in een ronde (in de volgorde van de hoogte van de gespeelde biedkaarten) aan beurt zijn geweest, begint de volgende ronde.
eind
Aan het einde van de 4e en de 7e (= laatste) ronde vindt een telling plaats.
Telling van de landgebieden:
De speler met de meeste caballero's en de speler met het op een na hoogste aantal caballero's in een landgebied ontvangen per landtegel in dat gebied 1 punt en 1 punt per goudmijn. Dit aantal wordt verdubbeld voor de speler met de meeste caballero's.
Telling van de watergebieden:
Voor elk schip dat grenst aan een watergebied ontvangt de speler 1 punt per watertegel in dat gebied en 1 punt per vis.
Het spel eindigt na de tweede telling. De speler met de meeste punten is winnaar van het spel.
positief
Alhoewel het spel grote overeenkomsten vertoont met El Grande is het toch een ander spel. De grootste overeenkomst zit in hetzelfde thema met dezelfde benamingen (Grande, caballero, Castillo) en het inzetten met je biedkaarten om de beurtvolgorde te bepalen. Het verdere spel verloopt echter heel anders. Zo zijn er bij Conquistador geen aktiekaarten waar je uit kunt kiezen, maar landtegels, waarmee gedurende het spel een landschap ontstaat dat doet denken aan het eilandengebied uit Land in Zicht!.
Conquistador is bepaald geen simpel legspel. Er komt heel wat taktiek en overleg bij kijken. Zet je hoog in om als eerste een tegel uit de etalage te pakken of wil je extra caballero's naar je hof halen?
negatief
De binnendoos is onpraktisch: veel te groot en handige opbergvakjes waar alles mooi inpast ontbreken weer. Maar knutsel wat handige zakjes en dat probleem is opgelost.
Ik vind het zelf altijd moeilijk te verkroppen als mijn met pijn en moeite geplaatste caballerokaart met bijbehorende caballero's van tafel wordt gespeeld . Je kunt je weliswaar een beetje indekken door het plaatsen van een Castillo, maar dat beschermt je niet helemaal. Als twee spelers besluiten samen te spannen, of als een medespeler een biedkaart met waarde 9 heeft gespeeld, en daardoor twee landtegels aan je caballerokaart komen te liggen, kun je er niks meer aan doen en is alle moeite voor niks geweest. Je baalt natuurlijk helemaal is als dit in de 4e of 7e ronde (dus vlak voor een telling) gebeurt!
strategie
Je moet er voortdurend op bedacht zijn dat een tweede landgedeelte aan je caballerokaart betekent dat de kaart terug op voorraad moet worden genomen. Als het onvermijdelijk is dat dit gaat gebeuren, plaats er dan een castiilo op, of verplaatst de caballero's in een ander gebied of desnoods terug op voorraad voor het te laat is.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
feitjes
jaar van uitgave
1998
ontwerper
vormgeving
uitgever
ook bekend als
El Caballero (Duitsland)
verwijzingen
999Games
Hans im Glück
www.spellink.nl
Met dank aan 0 voor het recensie-exemplaar.