intro
De spelers zijn plantagehouders met een goed oog voor handel. Grondstoffen, bouwstoffen, rum en sigaren: wie kan deze het beste omzetten in overwinningspunten? Maar let op: de wet verandert voortdurend en niet altijd in jouw voordeel!
materiaal
spelbord, 60 munten, 6 zwarte markeerstenen, 15 scheepskaarten, 24 wetten, 25 gebouwen, veel handelswaren en bouwmaterialen, 1 startspelerkaart en voor elke speler: 1 plantagebord, 1 set karakterkaarten (arbeider, handelaar, architect, voorman en burgemeester), 1 spelfiguur en 1 telsteen in zijn spelerskleur.
begin
Het spelbord toont een havenstad met een markt waar goederen worden verhandeld, een haven waar goederen worden verscheept en een parlementsgebouw waar wetten worden voorgesteld en uitgevaardigd. Elke speler ontvangt een startkapitaal, een set karakterkaarten (arbeider, handelaar, architect, voorman en burgemeester) en een eigen plantage. De plantage toont een voorhof en een rooster van 3 × 4 velden. Op elk veld staat aangegeven wat hier kan worden verkregen: suiker, tabak, citrusfruit, steen, hout of water. In de loop van het spel kunnen op de velden gebouwen worden opgericht. De plantage heeft al 1 gebouw: het magazijn. Hierin kan bederfelijke waar voor langere tijd worden opgeslagen.
verloop
Cuba verloopt over 6 ronden en elke ronde verloopt volgens een vast patroon:
- Wetten voorstellen: De wetten liggen in 4 gedekte trekstapels. Elke trekstapel bevat wetten in een bepaalde categorie. Zo is er bijvoorbeeld een stapel belastingwetten. De bovenste kaarten van de dichte stapels worden opengedraaid. De openliggende wetten zijn nog niet geldig. Pas later in deze ronde worden 2 van de 4 openliggende wetsvoorstellen uitgevaardigd.
- Acties uitvoeren: Om de beurt kiezen de spelers een karakterkaart uit hun hand en voeren de daarbij horende actie uit. Elke speler bezit 5 karakterkaarten, waarvan er 4 kunnen worden gespeeld:
- Arbeider: De speler plaatst zijn spelfiguur op een veld in zijn plantage. Alle onbebouwde velden die de figuur in horizontale en verticale richting ziet, leveren het afgebeelde product op. De speler plaatst de producten in zijn voorhof op de plantage.
- Handelaar: De speler kan handelswaar op de markt kopen en verkopen tegen de afgebeelde prijs, of als alternatief een grond- of bouwstof naar keuze uit de voorraad nemen.
- Architect: De speler kan een gebouw aanschaffen en op een onbebouwd veld in zijn plantage plaatsen, of als alternatief 1 punt ontvangen. Elk gebouw levert aan het eind van het spel 2 punten op.
- Voorman: De gebouwen die de spelfiguur in horizontale en verticale richting ziet, worden in productie genomen. De spelfiguur mag echter niet worden verplaatst! Zo kan de speler in een fabriek tabak worden omgezet in sigaren. Of de speler slaat producten uit zijn voorhof op in zijn magazijn.
- Burgemeester: De speler kan de afgebeelde goederen in een schip in de haven laden. Hij ontvangt daarvoor de aangegeven punten.
- Stemmen en uitvaardigen van wetten: Elk karakter vertegenwoordigt een aantal stemmen voor het parlement. De spelers kunnen blind een bod uitbrengen om extra stemmen te kopen. Dit wordt opgeteld bij de stemmen van zijn niet-gespeelde karakter. De speler met de meeste stemmen kiest 2 openliggende wetsvoorstellen uit de 4 voorgestelde wetten. De 2 nieuwe wetten vervangen de geldende wetten in dezelfde categorie.
- Wetten uitvoeren: De 4 uitgevaardigde wetten zijn geldig zolang deze in het parlementsgebouw liggen. De belastingwetten worden nu uitgevoerd. Als een speler niet wil of kan voldoen aan een belastingwet, dan mag hij de wet ontduiken. Spelers die wel belasting betalen, ontvangen de aangegeven punten.
- Bureaucratie: De producten suiker, tabak, citrusfruit die een speler heeft verzameld, vergaan als ze niet in het magazijn zijn opgeslagen. Volle schepen verlaten de haven, en de schepen schuiven een plaatsje op.
eind
Het spel eindigt na de zesde ronde. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 9.Dat is de hoogste waardering die AnderSpel geeft. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 9 hebben. Er zijn geen lege blokjes aan het eind van de balk, dus er zijn geen spellen die een hogere waardering hebben!]