materiaal
spelbord, dobbelsteen, zandloper, spiegelkaart, antwoordblok, cryptex, letterstrip, 200 kaarten (waaronder opdrachtkaarten voor 15 verschillende mysteries) en voor elke speler: 1 potlood en 1 piramide in zijn spelerskleur
De spelers kruipen in de huid van cryptologen, die een mysterie in de geest van de Da Vinci Code moeten oplossen.
spelbord, dobbelsteen, zandloper, spiegelkaart, antwoordblok, cryptex, letterstrip, 200 kaarten (waaronder opdrachtkaarten voor 15 verschillende mysteries) en voor elke speler: 1 potlood en 1 piramide in zijn spelerskleur
Met het potlood en een antwoordvel kan de speler in de loop van het spel aantekeningen maken en de oplossing van het mysterie noteren. De oplossing van het mysterie bestaat uit één of meer woorden van 20 letters of spaties.
Het spelbord toont de verschillende locaties uit het boek van Dan Brown. Het Louvre (met de Library en de Gallery) ligt in het midden. De vier kerken (Saint-Sulpice, de Temple Church, de Westminster Abbey en Rosslyn Chapel) liggen op de hoekpunten. De locaties zijn via een loopspoor met elkaar verbonden.
De mysteriekaarten van het gekozen mysterie worden uitgezocht en met de taxikaarten en kluiskaarten over de kerken in de hoekpunten verdeeld. De achterkant van de kaarten geeft aan bij welke kerk de kaart moet worden geplaatst.
De Librarykaarten bevatten informatie die de spelers kunnen gebruiken om codes te kraken. De Gallerykaarten bevatten achtergrondinformatie over verschillende kunstwerken. De spelers plaatsen hun piramide bij het Louvre.
In zijn beurt gooit de speler met de dobbelsteen en verplaatst zijn piramide net zoveel vakken verder als de dobbelsteen aangeeft.
Eindigt zijn piramide bij een kerk, dan neemt de speler de bovenste kaart van de bijbehorende stapel. Een kluiskaart of taxikaart mag de speler op hand nemen. Trekt de speler een mysteriekaart, dan wordt de zandloper tweemaal gedraaid. De speler mag de kaart 60 seconden lang bestuderen en aantekeningen maken. Daarna wordt de kaart onderop de stapel gelegd. De kaart geeft een opdracht aan. De oplossing wordt op het antwoordvel ingevuld. Soms heb je de cryptex of de letterstrip nodig om een woord te ontcijferen.
Eindigt de piramide bij de Library of de Gallery, dan wordt de zandloper eenmaal gedraaid. De speler mag 30 seconden alle kaarten van de stapel inkijken om op zoek te gaan naar antwoorden op zijn vragen. Daarna wordt de stapel kaarten weer teruggelegd.
In zijn beurt kan de speler ook een kluiskaart spelen. Hij kiest een speler en mag 60 seconden de aantekeningen van deze speler bestuderen. Let op: de oplossing op het antwoordvel mag niet bekeken worden!
In plaats van een worp met de dobbelsteen, kan de speler ook een taxikaart spelen. De speler plaatst zijn piramide op een veld naar keuze.
Als een speler de oplossing denkt te hebben, mag hij deze controleren. Als zijn oplossing onjuist is, ligt hij uit het spel. De overige spelers spelen door tot iemand de juist oplossing heeft gevonden. Nu worden de vijf vragen van het mysterie gesteld. De spelers noteren de antwoorden op hun antwoordvel. Vervolgens worden de antwoorden bekeken en de punten geteld. Per goed ingevulde letter of spatie ontvangt de speler 1 punt. Met de vragen zijn 10 punten te verdienen. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
7 / 9 |
| |||||||||||
goodgameguide | 7 / 9 |
| ||||||||||
spielephase | 2 / 6 |
| ||||||||||
gemiddeld | 4 / 10 |
|
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
Het thema van het spel is ontleend aan het boek De Da Vinci Code van Dan Brown.
Identity Games heeft een uitbreiding uitgebracht met 5 nieuwe mysteries.
08-06-2006 | Da Vinci Code bordspel is genomineerd voor de Speelgoed van het Jaar-verkiezing 2006 in de categorie 12+. |