doos

Diceland

Diceland

doos

aantal spelers

spelers
2

speelduur

duur
15 - 45

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
legspel

prijsindicatie

prijs
€ 27,-

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers proberen alle gebieden in Diceland te veroveren door de tegenstander met hun legers (dobbelstenen) van het bord te spelen.

materiaal

36 zeshoekige landschapskaartjes, en voor elke speler 20 dobbelstenen in zijn spelerskleur (rood of blauw)

landschapbosheuvelbergstad

begin

Het speelveld wordt opgebouwd uit een even aantal zeshoekige landschapskaartjes, tussen de 8 en de 36. De vorm van het speelveld kunnen de spelers zelf bepalen, als de kaartjes maar één gebied vormen.
Elke speler krijgt een aantal dobbelstenen en wel de helft van het aantal kaartjes plus twee. (Dus bij een speelveld van 8 kaartjes krijgt ieder 6 dobbelstenen.) Deze worden geworpen en om de beurt plaatsen de spelers een dobbelsteen op een kaartje, totdat het hele speelveld vol ligt. Beide spelers hebben nu nog twee dobbelstenen over. Dit is de startopstelling. Het gevecht om 'Diceland' kan beginnen!

verloop

fotospelsituatie

De speler met het hoogste aantal ogen op de overgebleven twee dobbelstenen begint. Een beurt bestaat uit twee fasen:

  1. aanvallen
  2. verplaatsen.
Aanvallen: De actieve speler moet met één van zijn legers, (d.w.z. met een dobbelsteen op een landschapskaartje) een aangrenzend vijandelijk leger aanvallen. De speler gooit met één van zijn overgebleven dobbelstenen. Eén van de volgende situaties doet zich nu voor:
  • de worp is lager of gelijk aan het aantal ogen op de aanvallende dobbelsteen op het speelveld;
  • de worp is hoger dan het aantal ogen op de aanvallende dobbelsteen op het speelveld.
In het eerste geval vervangt de speler zijn aanvallende dobbelsteen door de zojuist geworpen dobbelsteen. De aangevallen dobbelsteen van de medespeler wordt net zoveel ogen verlaagd, als de worp telde. (Voorbeeld: rood had 5, blauw had 3, rood valt aan en gooit 2. Rood krijgt 2, blauw krijgt (3-2=)1.)
Wanneer de worp hoger is, wordt de aanvallende dobbelsteen met 1 verlaagd, de medespeler hoeft niets te doen.
Als een dobbelsteen minder dan 1 zou komen, is die verslagen en wordt van het speelveld genomen. Het winnende leger marcheert op naar het verslagen land.
verplaatsen: De speler mag één van zijn legers één kaartje opschuiven. Maar niet wanneer dat leger direct grenst aan een vijandelijk leger, of wanneer dit leger zojuist na een overwinning verschoven is.

Het is ook mogelijk om met twee legers een vijandelijk leger aan te vallen. Zo'n gecombineerde aanval is alleen mogelijk als de twee aanvallende legers naast elkaar liggen en beide het aan te vallen leger raken, dus een driehoek vormen. De aanvaller mag nu met twee dobbelstenen gooien en na de worp beslissen met welk leger hij de aanval inzet.

eind

Het spel eindigt wanneer één van beide spelers geen legers meer op het speelveld heeft.
Als er twee beurten na elkaar geen aanval is ingezet, (dit kan alleen als de legers te ver uit elkaar staan) eindigt het spel ook. De speler met de meeste legers wint. Wanneer beide spelers evenveel legers bezitten, worden de ogen van de dobbelstenen de doorslaggevende factor.

positief

  • De regel over de uitkomst van een aanval klinkt heel ingewikkeld, maar is na een paar keer spelen helder.
  • Door de gecombineerde aanval wordt de kans op een gunstige worp vergroot. Bij het opzetten van de legers komt dus heel wat planning kijken. De extra regels maken het plaatsen van de legers in de beginfase van het spel nog interessanter.
  • Doordat het speelveld elk spel weer anders kan worden opgezet, verloopt elk spel weer anders. Bij het spelmateriaal zijn 6 onbedrukte kaartjes meegeleverd, die je kunt gebruiken om zelf landschapskaartjes te verzinnen. Op de homepage van Kidult Games is een aantal ideeën te vinden.

negatief

  • De geluksfactor schuilt ook hier weer in de worpen met de dobbelstenen. Afhankelijk van de opzet van het speelveld, en de gespeelde variant kan je de geluksfactor aanzienlijk verkleinen. Bij een groot speelveld is de geluksfactor bij de eerste worp (het bepalen van de legers) natuurlijk een stuk kleiner dan bij een speelveld dat maar uit acht kaartjes bestaat, en waar elke speler dus maar zes dobbelstenen ter beschikking staan.
  • In de engelstalige spelregels is een foutje geslopen: bij de gecombineerde aanval staat dat de hoogste worp voor de aanval moet worden gebruikt. Als je echter de Duitstalige spelregels leest, vind je dat de speler zelf mag bepalen welke worp hij voor de aanval gebruikt. Ook de Nederlandse vertaling op de homepage van Kidult Games bevat deze fout.

waardering van andere sites

AnderSpel8 / 9
56789
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
spielephase4 / 6
3456
boardgamegeek6 / 8
67
spieletest7 / 10
5678910
jeux 2 rody3 / 5
345
hall90003 / 6
345

gemiddeld4 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

Wanneer je het basisspel eenmaal onder de knie hebt, kunnen er extra regels worden toegepast. De landschapskaartjes bestaan in verschillende soorten: vlakte, bos, bergen, heuvels en stad.Elk van deze soorten levert voor het bezettende leger een ander voordeel op. Een speler mag bijvoorbeeld een leger op een stadkaartje aan het eind van zijn beurt één ophogen.
Daarnaast vind je op de homepage van Kidult Game diverse downloads voor uitbreidingen en voorbeelden voor de opzet van het speelveld (zoals de 'laars' van Italië!).

feitjes

  • jaar van uitgave
    2002
  • ontwerper
    Spartaco Albertarelli
  • uitgever
    Kidult Game

weetjes

31-01-2002 itemKidult Game presenteert Diceland op Spielwarenmesse 2002 in Nürnberg.

verwijzingen

Kidult Game
www.spellink.nl