intro
De spelers dwalen rond op een kerkhof en proberen als eerste al hun vampieren in een graf te plaatsen.
materiaal
1 spelbord, houten pinnen, 6 ratten, 60 grafdeksels en 60 vampieren in 6 verschillende kleuren en voor elke speler: 3 knoflooktegels in zijn spelerskleur
begin
Het spelbord toont een begraafplaats met 60 lege graven. De 60 grafdeksels hebben op de ene zijde een afbeelding van een grafdeksel en aan de andere zijde een kleur. De vampieren zijn vertegenwoordigd in dezelfde kleuren als de grafdeksels. Daarnaast zijn er 6 grafdeksels met een rat.
De deksels worden gedekt geschud en op de graven van de het spelbord gelegd. De 6 overgebleven grafdeksels (dit mogen geen ratten zijn) worden gedekt naast het spelbord klaargelegd. De vampieren worden gedekt geschud en gelijk over de spelers verdeeld. Elke speler legt de vampieren in een gedekte rij en draait de twee buitenste vampieren aan beide zijde van zijn rij open. Elke speler ontvangt de drie knoflookstrengen in zijn spelerskleur.
verloop
Middernacht, Vampierenjacht wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt draait de speler een grafdeksel naar keuze open. Er zijn nu twee mogelijkheden:
- Het graf is leeg.
- Het graf is vol.
Ad1: Als de kleur van de deksel overeenkomt met de kleur van één van zijn buitenste vampieren, dan plaatst hij deze vampier in het graf. Nu mag de speler een volgende deksel optillen. Als de kleur niet overeenkomt, mag de speler een knoflookstreng in het graf plaatsen. De beurt gaat naar de volgende speler.
Ad 2: Als het graf vol is, dan ontvangt de speler een 'straf', waarna de beurt naar de volgende speler gaat. - Het graf bevat een vampier: de speler neemt een houten pin. Bij de derde houten pin ontvangt hij van elke medespeler één van hun buitenste vampieren en plaatst deze open in zijn eigen rij.
- Het graf bevat een knoflookstreng van een medespeler: deze speler ontvangt de streng terug en geeft één van zijn buitenste vampieren aan de actieve speler.
- Het graf bevat een eigen knoflookstreng: de speler ontvangt van elke medespeler één van hun buitenste vampieren.
Draait de speler een rat, dan mag hij een aangrenzend grafdeksel naar keuze openen. Dit graf wordt behandeld volgens de gebruikelijke regels, maar het deksel blijft even open liggen. De speler mag net zolang aangrenzende grafdeksels openen als hij zelf wil. Als de speler besluit geen grafdeksels meer te openen, mag de volgende speler eventueel deksels openen, tot geen van de speler meer een deksel wil openen. Nu wordt de rat uit het spel verwijderd en het graf wordt bedekt met een deksel van de voorraad. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
eind
Zodra een speler al zijn vampieren is kwijtgeraakt, eindigt het spel. Deze speler is de winnaar van het spel.
strategie
Zolang een opengemaakt graf nog niet is gevuld, moet je proberen de kleur van het deksel te onthouden. Zodra het graf is gevuld met een vampier, kan je de kleur vergeten: dit graf wordt nooit meer leeg.
Onthoud vooral zelf goed waar je je knoflookstrengen hebt verstopt: de straf die hierop staat is wel erg hoog!
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
uitbreiding
Op Spiel 2005 in Essen presenteerde Zoch zum Spielen de uitbreiding 'Frische Luft für die Gruft'. De uitbreiding bevat Graaf Rucola en 12 vleermuizen, twee in elke spelerskleur. Deze kunnen de spelers inzetten om te wedden of een graf leeg is of niet. Als het graf toch niet leeg blijkt te zijn, heeft dat vervelende gevolgen!