intro
De spelers vergroten hun kamelen-karavanen en proberen hierbij zoveel mogelijk oases en drinkplaatsen te bezoeken en zo mogelijk grote gebieden in te sluiten.
materiaal
1 spelbord, 170 kamelen (34 × 5 verschillende pasteltinten), 45 drinkplaatsen, 5 palmbomen, 40 fiches om je score bij te houden; en voor elke speler: 1 grijze kameel en 6 ruiters in je spelerskleur
begin
Het spelbord toont de woestijn. De rand en het middengebied stellen rotsvlakten voor. Afhankelijk van het aantal spelers, wordt het hele of een gedeelte van het spelbord gebruikt.
Op de aangegeven velden worden de palmbomen en drinkplaatsen neergelegd. Overgebleven drinkplaatsen worden uit het spel genomen. Iedere speler ontvangt een grijze kameel en één kameel in elke pasteltint en plaatst zijn ruiters op deze kamelen. De grijze kameel met ruiter blijft gedurende het hele spel voor de speler staan, en dient slechts om de spelerskleur aan te geven. Afhankelijk van het aantal spelers, wordt een aantal kamelen van elke pasteltint uit het spel genomen. De overgebleven kamelen worden gesorteerd op kleur naast het spelbord gelegd.
verloop
In 5 beginronden plaatsen de spelers om de beurt een kameel met een ruiter in zijn spelerskleur op het spelbord. Velden met een drinkplaats, palmboom of een andere kameel en velden naast een palmboom of een willekeurige andere kameel zijn hierbij taboe.
Nadat iedere speler zijn 5 ruiters op het spelbord heeft geplaatst, bezit iedere speler van elke kamelenkleur één karavaan. Het spel wordt nu vervolgd met het plaatsen van kamelen uit de voorraad.
In zijn beurt mag een speler twee kamelen op het spelbord plaatsen: op een vrij veld of op een veld met een drinkplaats. De geplaatste kameel moet grenzen aan een gelijkgekleurde kameel behorend tot een eigen karavaan. Velden die grenzen aan een gelijkgekleurde kameel van een medespeler zijn hierbij taboe.
Punten zijn te verkrijgen door:
- het bereiken van een drinkplaats;
- het bereiken van een oase;
- het insluiten van gebieden;
- het bezitten van de grootste karavaan.
ad. 1 Plaatst een speler zijn kameel op een veld met een drinkplaats, dan legt hij deze drinkplaats (waarde 1,2 of 3) gedekt voor zich neer.
ad. 2 Plaatst een speler zijn kameel op één van de zes velden rond een palmboom, dan ontvangt hij een oasefiche (waarde 5). Elke karavaan kan slechts één oasefiche per palmboom verdienen.
ad. 3 Plaatst een speler zijn kameel zodanig dat de kamelen uit deze karavaan, eventueel met behulp van de rotsvlakten, een gebied insluiten, dan ontvangt hij alle ingesloten drinkplaatsen en voor elk ingesloten palmboom een oasefiche. Aan het eind van het spel ontvangt hij één punt voor elk ingesloten leeg veld. Het ingesloten gebied mag geen andere kamelen bevatten.
ad. 4 Aan het eind van het spel wordt voor elke kamelenkleur gekeken welke speler de grootste karavaan bezit. Deze speler ontvangt het karavaanfiche in die kleur (waarde 10). Zijn er twee of meerdere spelers met de grootste karavaan, dan ontvangen zij een karavaanfiche met waarde 5.
eind
Het spel eindigt zodra de laatste kameel van een kleur op het spelbord is geplaatst. De punten worden geteld. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
strategie
De meeste punten kunnen worden behaald door het insluiten van gebieden. In een spel met twee spelers kan dat nog wel lukken, maar met meer spelers wordt het spelbord al snel te vol en zul je geen grote (lege!) gebieden meer kunnen insluiten.
Probeer in enkele kamelenkleuren de grootste karavaan te verkrijgen. Aangezien je geen minpunten kunt krijgen voor de kleinste karavaan, kun je best een ruiter te kameel in zijn eentje laten staan en je concentreren op je andere karavanen.
Probeer je kamelen zodanig te plaatsen dat je op meerdere manieren punten binnenhaalt en/of dat je voorkomt dat een medespeler punten behaalt. Dus een drinkplaats bereiken en tegelijkertijd de grootste karavaan verkrijgen. Of een palmboom bereiken en je medespeler afsnijden, zodat deze hier geen oasefiche kan verdienen.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
In de zomer van 2005 heeft PS Games de Nederlandstalige versie van de heruitgave van Durch die Wüste op de markt gebracht onder de naam 'Heersers der Woestijn'. De pastelkleurige kamelen en de driedimensionale palmen zijn gebleven. De rest van de vormgeving, zoals de fiches en de doos, zijn vernieuwd.