intro
De spelers kruipen in de huid van beurshandelaren en proberen door het handig inkopen en weer verkopen van aandelen zoveel mogelijk winst te verkrijgen. Maar let op: de koersen kunnen dalen en stijgen!
materiaal
1 spelbord, 3 dobbelstenen (grijs, zwart en wit), 1 rondeteller, geld in verschillende coupures, 12 beurtfiches, 24 invloedskaarten, 4 gebeurtenisfiches en voor elk van de vijf bedrijven: 10 aandelen , 1 'Grootste Aandeelhouder'-kaart en 1 metalen pin
begin
Tijdens het spel worden aandelen gekocht en verkocht. Er zijn 5 verschillende bedrijven. Elk bedrijf heeft 10 aandelen. De prijs van een aandeel hangt af van het aantal reeds verkochte aandelen van dat bedrijf. Het eerst verkochte aandeel kost 1000 dollar. Elk volgende aandeel is 200 dollar duurder.
In de speldoos wordt per bedrijf bijgehouden wat de prijs van een aandeel is en met een metalen pin wordt bijgehouden wat het dividend van een bedrijf is. Aan het begin van het spel is het dividend per aandeel 200 dollar.
Elke speler ontvangt een startkapitaal en twee invloedskaarten. Hiermee kunnen de spelers in de loop van het spel de hoogte van het dividend veranderen.
verloop
Het spel verloopt over vijf jaren (=rondes) en elk jaar bestaat uit een aantal fases. Het spelverloop wordt met een rondeteller bijgehouden op het spelbord. Aan het eind van elke fase wordt de rondeteller een veld verder geplaatst:
- Dobbelen: Voor elk bedrijf wordt met een dobbelsteen gegooid. Het resultaat van de worp bepaalt of de metalen pin naar beneden of naar boven wordt geplaatst. Hierdoor verandert de hoogte van het dividend.
- Bieden: De beurtvolgorde wordt bepaald door een aantal biedrondes. Eerst wordt geboden op het beurtfiche met waarde 1, vervolgens het fiche met waarde 2, tot alle spelers een fiche hebben verkregen. Het startbod van elk fiche ligt op 50 dollar. De spelers bieden door elkaar heen en tegen elkaar op, tot een bod staat. Deze speler betaalt het bod aan de bank en biedt in een volgende biedronde niet meer mee.
- Acties: De spelers spelen om de beurt. De volgorde wordt bepaald door het verkregen beurtfiche. In zijn beurt mag een speler één of meer aandelen kopen en verkopen. De prijs voor een aandeel is voor elk bedrijf af te lezen in de speldoos en is afhankelijk van het aantal reeds verkochte aandelen. Heeft een speler een meerderheid in een bedrijf verkregen, dan ontvangt hij de 'Grootste Aandeelhouder'-kaart van dat bedrijf, die hij open voor zich neer legt. Aan het eind van zijn beurt mag de speler één of meer invloedskaarten spelen. Hierdoor wordt de hoogte van het dividend van de aangewezen bedrijven verhoogd of verlaagd. Niet gespeelde invloedskaarten komen op de aflegstapel.
- Uitbetaling: Elke speler ontvangt voor elk aandeel het aangegeven dividend. Elke speler met één of meer 'Grootste Aandeelhouder'-kaarten ontvangt voor elk aandeel in deze bedrijven een invloedskaart.
- Gebeurtenis: De gebeurtenisfiches worden geschud, één fiche wordt getrokken en uitgevoerd. Bijvoorbeeld: Elke speler moet één aandeel gedwongen verkopen, en wel het aandeel dat op dat moment de hoogste waarde heeft. Of: elke speler moet een aandeel van het bedrijf waar de meeste aandelen van zijn verkocht, gedwongen verkopen tegen de helft van de actuele waarde. Ook nu wordt de beurtvolgorde bepaald door de verkregen beurtfiches.
Nu begint de volgende ronde weer met de eerste fase: het dobbelen.
eind
De laatste ronde kent een ander verloop: de spelers mogen nog eenmaal invloedskaarten spelen, vervolgens vindt er een laatste uitbetaling plaats waarna de spelers om de beurt een aandeel naar keuze aan de bank verkopen, tot elke speler al zijn aandelen heeft verkocht. De speler met het meeste geld is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]