intro
De spelers proberen door het handig aanschaffen en uitspelen van kaarten zoveel mogelijk punten te verzamelen.
materiaal
130 geldkaarten, 48 puntenkaarten, 30 vloekkaarten, 32 locatiekaarten, 1 vernietigkaart en 252 aktiekaarten
begin
Van de 25 aktiekaarten worden er 10 gekozen. Voor beginners wordt de volgende set aanbevolen: kelder, slotgracht, dorp, werkplaats, houthakker, smidse, verbouwing, militie, markt en mijn. Van elke aktiekaart worden er 10 open op voorraad gelegd. Ook de geldkaarten (met waarde 1, 2 en 3) en de puntenkaarten (met waarde 1, 3 en 6) worden op voorraad gelegd. Op elke kaart staat linksonder aangegeven wat de aanschafkosten zijn. Alleen koper (geldkaart met waarde 1) is kostenloos.
Elke speler ontvangt een set kaarten: 3 landgoederen (puntenkaart met waarde 1) en 7 koper (geldkaart met waarde 1). Elke speler schudt zijn kaarten en legt deze als een gedekte trekstapel voor zich neer. Vervolgens neemt elke speler de bovenste 5 kaarten op hand.
verloop
Dominion wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt speelt de speler een aktiekaart naar keuze uit zijn hand en voert de vermelde aktie uit. Vervolgens mag de speler een kaart van de voorraad aanschaffen. Tot slot legt de speler zijn gespeelde kaarten en zijn handkaarten op zijn aflegstapel en neemt 5 nieuwe kaarten van zijn trekstapel op hand. Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
Als een speler kaarten moet trekken, maar zijn trekstapel is op, dan schudt hij zijn aflegstapel en vormt een nieuwe trekstapel.
De eerste 2 beurten heeft de speler nog geen aktiekaarten en kan deze dus ook nog niet uitspelen. Pas als hij aktiekaarten aanschaft, zijn aflegstapel schudt en nieuwe kaarten op hand neemt, kan hij aktiekaarten op hand krijgen en uitspelen:
Dorp: Bij het uitspelen van een dorp mag de speler een extra kaart trekken en nog 2 aktiekaarten spelen.
Houthakker: Met een houthakker mag de speler een extra kaart aanschaffen en bij zijn aanschaffen extra (virtueel) geld uitgeven (+2).
Mijn: Naast meer acties, meer kaarten en meer geld, zijn er nog speciale aktiekaarten zoals de mijn: de speler vernietigt een geldkaart uit zijn hand (deze kaart wordt uit het spel genomen) en neemt hiervoor een hogere geldkaart van de voorraad op hand.
Militie: Met een militie wordt een aanval uitgevoerd: zijn medespelers moeten hun handkaarten terugbrengen tot 3 kaarten. Tenzij een speler een slotgracht uit zijn hand kan tonen: deze kaart beschermt tegen aanvallen.
eind
Het spel eindigt zodra de voorraad puntenkaarten met waarde 6 op is. Het spel eindigt voortijdig als drie andere kaartenstapels van de voorraad op zijn. De spelers tellen de waarde van hun verzamelde puntenkaarten. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel. Bij gelijke stand is de hoeveelheid geld beslissend.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 9.Dat is de hoogste waardering die AnderSpel geeft. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 9 hebben. Er zijn geen lege blokjes aan het eind van de balk, dus er zijn geen spellen die een hogere waardering hebben!]
algemeen
In het voorjaar van 2009 verschijnt Dominion bij Hans im Glück in een nieuwe look.
uitbreiding
Inmiddels is een tweetal promo kaarten verschenen: de zwarte markt en de gezant. Deze kaarten zijn niet verkrijgbaar in het Nederlands.
Zwarte markt: Met een zwarte markt dekt de speler de bovenste 3 kaarten van de 'zwarte markt'-stapel open. Hij mag 1 kaart aanschaffen en de overige 2 kaarten komen onderop de stapel. Bij aanvang van het spel wordt de 'zwarte markt'-stapel opgebouwd uit 1 kaart van alle aktiekaarten die niet in het spel zijn.
Gezant: Met de gezant dekt de speler de bovenste 5 kaarten van zijn trekstapel open. Zijn linkerbuurman kiest een kaart die hij op zijn aflegstapel moet leggen. De overige 4 kaarten neemt de speler op hand.
In 2009 brengt Hans im Glück de eerste uitbreiding op de markt: Die Intrige. Dit spel bevat 25 nieuwe aktiekaarten.

