intro
De ene speler kruipt in de huid van Dracula en is op zoek naar onschuldige slachtoffers. De andere speler kruipt in de huid van dr. Van Helsing en is op zoek naar de schuilplaatsen van Dracula. Samen gaan zij een harde strijd aan!
materiaal
1 spelbord, 4 barrières en voor elke speler: 1 spelfiguur (Dracula resp. dr. Van Helsing), 4 energiestenen, 10 aktiekaarten en een set kaarten bestaande uit 5 doelkaarten, 9 medestanders en 1 machtssymbool
begin
Het spelbord toont een rooster van 4×3 vakken. Dit stelt een wijk in Londen voor. In deze wijk ligt een haven, een koetshuis en tien huizen.
Elke speler ontvangt vier energiestenen en tien aktiekaarten. De spelers nemen elk vijf aktiekaarten op hand. De overgebleven aktiekaarten vormen een gedekte stapel. Daarnaast ontvangt elke speler een set kaarten, bestaande uit vijf doelkaarten, negen medestanders en een kaart met een machtssymbool. De doelkaarten van Dracula tonen een graf, dit is een schuilplaats van Dracula. De doelkaarten van dr. Van Helsing tonen een onschuldig slachtoffer. In de loop van het spel moet Dracula de doelkaarten met een slachtoffer vinden, en dr. Van Helsing de schuilplaatsen.
De medestanders van Dracula zijn vampieren en zijn machtssymbool is een amulet. De medestanders van dr. Van Helsing zijn vampierenjagers en zijn machtssymbool is een kruis.
Elke speler zoekt uit zijn set kaarten zes kaarten uit. Deze twaalf kaarten worden geschud en gedekt op de twaalf gebouwen van het spelbord geplaatst. De achterzijde van de kaarten is gelijk, zodat niet meer zichtbaar is welke kaarten bij welke speler horen.
Dracula start in de haven en dr. Van Helsing in het koetshuis
verloop
In zijn beurt loopt de speler door de stad tot hij een kaart wil inzien. Is dit een eigen kaart, dan mag de speler deze ruilen met een kaart uit zijn hand en vervolgens mag de speler verder lopen. Is het kaart van zijn medespeler, dan wordt deze open neergelegd. Nu speelt de speler een aktiekaart naar keuze uit. Deze kaart toont hoever de speler mag lopen, de kracht tegenover tegenstanders, welke barrière mag worden verplaatst en een speciale aktie. Als de speler meer gelopen heeft, dan zijn aktiekaart aangeeft, moet hij het verschil bijleggen met energiestenen.
- Doelkaart: Gelukt! De speler legt de gevonden doelkaart voor zich en legt hier een eigen kaart voor in de plaats.
- Medestander: De spelers vergelijken de krachten van de medestander met de aktiekaart. Bij gelijke stand gebeurt er niets. Wint de actieve speler, dan wisselt hij de medestander in voor een eigen kaart. Verliest de actieve speler, dan verliest hij een energiesteen.
- Machtssymbool: De actieve speler verliest een energiesteen.
Vervolgens mag de speler een barrière (ver)plaatsen. De aktiekaart geeft aan in welke van de vier kleuren. Een barrière verspert de weg, waardoor een speler wordt gedwongen een andere of langere weg te kiezen.
Als laatste wordt de speciale aktie uitgevoerd. Bijvoorbeeld: dr. Van Helsing mag na een gewonnen gevecht nogmaals een beurt uitvoeren.
eind
Het spel eindigt als een speler geen energiestenen meer heeft of als een speler zijn vijf doelkaarten heeft gevonden.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
Het thema van het spel is gebaseerd op het bekende boek van Bram Stoker.