intro
De spelers kruipen in de huid van druïden en proberen door het handig uitspelen van boomgeest-kaarten als sterkste naar voren te komen. Maar let op: eenmaal geplaatste kaarten blijven niet altijd op dezelfde plaatst liggen waar je ze hebt geplaatst!
materiaal
1 verbanningsring, en voor elke speler: 1 cultustegel, 4 boomtegels (met waarde 1, 2, 3 en 4), 3 druïden (in de kleuren paars, oranje en zwart), 30 boomgeestkaarten (met waarde 1-5) en 20 fiches. De ene speler ontvangt het spelmateriaal van de maancultus, de andere speler ontvangt het materiaal van de zonnecultus.
begin
De ene speler ontvangt het spelmateriaal van de maancultus, de andere speler ontvangt het materiaal van de zonnecultus. De startopstelling wordt neergelegd:
- Elke speler plaatst zijn cultustegel met links daarvan zijn 4 boomtegels met de blauwe rand naar boven. Elke boomtegel toont een aantal rondjes (1, 2, 3 of 4).
- Elke speler schudt zijn boomgeestkaarten en plaatst onder elke eigen boom 5 gedekte kaarten. De bovenste kaart wordt opengedraaid. Elke boomgeestkaart toont een waarde van 1 - 5, en een richting (linksom of rechtsom).
- Elke speler legt zijn overgebleven boomgeestkaarten als een gedekte trekstapel neer en neemt hiervan 3 kaarten in zijn hand.
- Vervolgens plaatsen de spelers om de beurt een druïde op een eigen boom naar keuze, per boom één druïde.
verloop
In zijn beurt voert de speler één aktie naar keuze uit:
- Druïdendans: zie verder.
- Druïdensprong: De speler neemt een eigen druïde naar keuze en plaatst deze op de eigen boomtegel zonder druïde.
- Boomgeestkaart afleggen: De speler neemt de bovenste kaart van een eigen boomtegel, of een kaart uit zijn hand, en plaatst deze op zijn cultustegel.
ad 1: De speler kiest een kaart uit zijn hand en plaatst deze op het kaartenstapeltje bij een eigen boom naar keuze, en voert de volgende akties uit: - De verbanningsring wordt op de desbetreffende boom geplaatst.
- Vervolgens voeren alle openliggende kaarten met dezelfde waarde als de zojuist gespeelde kaart (met uitzondering van de kaarten op de cultustegels) een druïdendans uit. De kaarten gaan in de richting die de geplaatste boomgeestkaart aangeeft, en worden net zoveel opgeschoven als er rondjes op de boomtegel staan, waar de kaart werd geplaatst.
- Nu vindt er een krachtmeting plaats tussen druïden van dezelfde kleur, met uitzondering van de druïde op de boom met de verbanningsring. De druïde met de hoogste boomgeestkaart aan de desbetreffende boomtegel wint. De winnende speler plaatst een fiche op de boom van zijn medespeler en legt zijn boomgeestkaart op zijn cultustegel.
Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
Zodra aan het eind van de eigen beurt een eigen boomtegel zonder boomgeestkaart is komen te liggen of zodra er op een boomtegel zes fiches liggen, wordt de boomtegel omgedraaid en verdwijnt uit het spel. De eventuele druïde op deze boomtegel verhuist naar de lege boomtegel.
Zodra een speler geen kaarten meer op hand heeft, mag hij 3 nieuwe kaarten trekken. Als de eigen trekstapel op is, worden de kaarten van de eigen cultustegel geschud en als nieuwe trekstapel neergelegd.
eind
Het spel eindigt zodra een speler zijn tweede boomtegel moet omdraaien. Zijn medespeler is hiermee de winnaar van het spel.
strategie
Het helpt als je een beetje kunt onthouden welke waarde een kaart heeft, als deze bedekt wordt door een andere kaart. Is het een hoge '5' of juist een lage '1'?
Denk eraan je Druïde op tijd te verplaatsen, voordat hier teveel fiches van je medespeler op komen te liggen.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]