intro
De spelers kruipen in de huid van handelaren op een drijvende Aziatische markt en proberen door het handig plaatsen van kisten in de laadruimen en het handig bieden met kaarten zoveel mogelijk geld te verzamelen.
materiaal
1 spelbord, 10 marktkaarten, 3 markeringsstenen, 30 speciale kaarten, 72 goederenkaarten, 3 kooplui, 2 helpers, 1 startspeler-dschunke, 1 overzichtskaartje, Yuans (=geldbiljetten) en voor iedere speler: 2 speciale kaarten en 20 ladingen in zijn spelerskleur
begin
Elke speler ontvangt zijn speciale kaarten en 20 ladingen in zijn spelerskleur. Een lading telt drie kisten.
Het spelbord toont een drijvende markt met vijf verschillende boten (Dschunke betekent 'jonk'). In elke boot is één van de speciale goederen te verkrijgen, met uitzondering van de grijze boot: hier zijn alle goederen te verkrijgen. De goederen zijn nodig om mee te bieden in een veiling.
In elke boot komen een aantal ladingen en een stapel goederenkaarten. In drie van de vijf boten wordt een marktkoopman geplaatst. De hulpjes worden bij de eerste ronde van de rondeteller op het spelbord neergelegd.
Van elke goederenstapel wordt een aantal kaarten gepakt (het aantal spelers ×2). Deze worden goed geschud en gedekt aan de spelers verdeeld. Deze kaarten vormen de handkaarten van de spelers. De marktkaarten worden geschud en als gedekte stapel neergelegd. De speciale kaarten worden in vier gelijke stapels verdeeld en gedekt op het spelbord geplaatst.
De startspeler ontvangt de rode start-Dschunke. Het spel wordt gespeeld in de richting van de klok. De startspeler begint.
verloop
Het spel wordt gespeeld in 10 rondes en elke ronde bestaat uit verschillende fase, die in een vaste volgorde doorlopen worden.
- De bovenste marktkaart wordt open neergelegd. Hierop staat aangegeven wat er deze ronde te verdienen valt.
- De startspeler kiest vervolgens een rol. Kiest hij de rol van een marktkoopman dan voert hij de bijbehorende aktie uit in de boot waar de marktkoopman staat. Kiest hij de rol van een helper, dan mag hij de aktie uitvoeren in een boot waar geen marktkoopman aanwezig is. De speler heeft de keuze uit de volgende rollen:
- kaarten trekken: de speler mag net zoveel kaarten trekken als het aantal zichtbare kisten in deze boot met een minimum van drie;
- geld innen: de speler ontvangt net zoveel yuans als het aantal zichtbare kisten in deze boot met een minimum van drie;
- kisten plaatsen: de speler vult de reeds liggende laag ladingen aan tot maximaal drie strookjes of begint een nieuwe laag overdwars.
De rol die bij een helper hoort verandert elke ronde zoals aangegeven op de rondeteller. De speler draait de rol die hij gespeeld heeft om. Deze rol kan deze ronde niet meer gekozen worden. Nu gaat de beurt naar de volgende speler, tot alle spelers een rol gespeeld hebben. - De spelers trekken twee nieuwe goederenkaarten van een boot naar keuze.
- Nu volgt een veilingfase. De openliggende marktkaart geeft aan wat er deze ronde te verdienen valt. De spelers kiezen in het geheim een bod dat bestaat uit een aantal goederenkaarten van slechts één soort. Vervolgens leggen de spelers hun bod tegelijkertijd open neer. De speler die de meeste kaarten in een soort heeft gespeeld, ontvangt het aangegeven aantal yuans of een speciale kaart. Bij gelijke stand wordt de opbrengst gedeeld, naar beneden afgerond. Alle gespeelde kaarten in deze biedronde komen terug op voorraad, ook als de speler niets gewonnen heeft. Op de openliggende marktkaart wordt een markeersteen geplaatst op de goederensoorten waar reeds op geboden is. Nu volgt eventueel een volgende veiling, tot alle goederensoorten aan de beurt zijn geweest.
De speler die een speciale kaart verkrijgt, kiest één van de dichte stapels, bekijkt ze en kiest er één uit. Sommige speciale kaarten worden open neergelegd, andere kaarten houdt de speler in zijn hand en speelt ze in een bepaalde fase uit, of pas aan het eind van het spel om een speciale bonus te verdienen. - Vervolgens worden de rollen weer open neergelegd. De marktkooplui worden een boot verder geplaatst. De helpers op de rondeteller schuiven een ronde op.
- De startspeler-dschunke wordt aan de speler links doorgeschoven.
De volgende ronde begint. Aan het begin van de derde en achtste ronde mag elke speler kostenloos een speciale kaart uitzoeken en aan het begin van de vijfde en negende ronde moeten de spelers hun yuans tellen en bekend maken.
eind
Het spel eindigt na 10 ronden. De desbetreffende speciale kaarten worden nu open neergelegd en gewaardeerd. Elke speler ontvangt 4 yuan voor elke boot waar een kist zichtbaar is en 5 yuan extra als in elke boot een kist zichtbaar is. De speler met de meeste yuans wint het spel.
strategie
Aangezien de marktkooplui en helpers in elke ronde volgens een vast patroon verschoven worden, kun je nagaan op welk moment in het spel welke rol in welke boot zal liggen. Houd hier rekening mee, zeker in die gevallen dat je zelf de startspeler bent.
Begin op tijd in de gaten te houden welke kisten in welke boten zichtbaar zijn en plaatst tijdig op de juiste plekken nog wat kisten, om aan het eind de bonus op te kunnen strijken. Ook de speciale kaarten die bij het speleinde gespeeld worden, leveren aardig wat punten op. Maar dan moet je wel aan de voorwaarden voldoen.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
varianten
Hier vind je een variant voor twee spelers (Duits).