intro
De spelers zijn elfen die op reis gaan door Elfenland. Daarbij maken zij gebruik van verschillende transportmiddelen, afhankelijk van het door te reizen gebied. Welke elf verzamelt in vier ronden de meeste souvenirs?
materiaal
spelbord, 72 reiskaarten, 48 reisfiches, 4 rondekaarten, 1 startkaart en voor de variant 12 stadskaarten, Voor elke speler: 1 spelfiguur (elfenlaars), 20 blokjes (souvenirs), 1 hindernisfiche en 1 overzichtskaart
begin
De spelstukken (=laarzen) worden in de hoofdstad Elvenhold geplaatst. In elke stad wordt van elke speler een houten blokje (=souvenir) geplaatst. De steden zijn met elkaar verbonden door wegen die door verschillend gebied lopen. Sommige steden zijn ook met rivieren of via meren met elkaar verbonden.
Het spel wordt gespeeld in 4 rondes en elke ronde bestaat weer uit 6 fases. In de eerste fases ontvangt elke speler 8 reiskaarten en 1 gedekt reisfiche en bij aanvang van het spel ook een hindernisfiche. Vervolgens kiest elke speler 3 reisfiches uit een open etalage.
verloop

De planningsfase: de spelers leggen om de beurt één van hun eigen reisfiches open op een willekeurige weg op het spelbord. Op elke weg kan slechts één transportfiche worden geplaatst. In de overzichtstabel staat aangegeven welke transportfiches in welke gebieden mogen worden neergelegd. Een everzwijn mag bijvoorbeeld alleen in bos en wei worden geplaatst en niet in woestijngebied. Nadat alle spelers achter elkaar gepast hebben, begint de reisfase.
De reisfase: de startspeler begint zijn reis vanuit de stad waarin zijn laars staat. Hij legt telkens één of twee reiskaarten uit zijn hand af, die overeenkomen met het reisfiche op de weg die hij wil gaan. Op de overzichtstabel staat aangegeven hoeveel reiskaarten een reisfiche in een bepaald gebied vereist. Het is ook mogelijk drie willekeurige reiskaarten af te leggen om zo het gebied te doorreizen. Hij mag echter alleen reizen over wegen waarop een reisfiche geplaatst is. Het maakt hierbij niet uit welke speler het fiche heeft geplaatst. Een uitzondering wordt gevormd door de rivieren en meren. Hiervoor zijn geen reisfiches, maar wel reiskaarten aanwezig. Stroomafwaarts kost het één vlotkaart en stroomopwaarts moeten twee vlotkaarten worden neergelegd. Uit alle steden die de speler tijdens zijn reis aandoet mag hij een souvenir in zijn kleur meenemen.
Nadat alle spelers hun reis hebben volbracht, worden alle reisfiches van het bord genomen en verder gespeeld in de volgende ronde.
eind
Het spel eindigt na vier rondes. De speler die de meeste souvenirs heeft verzameld is de winnaar. Bij gelijke stand wint de speler met de meeste reiskaarten in zijn hand.
strategie
Probeer te voorkomen dat je twee ver uit elkaar gelegen gebieden overhoudt waar je nog souvenirs moet verzamelen.
Je kan je medespelers de voet dwars zetten door een strategische hindernis op te werpen, maar ook door ervoor te zorgen dat een aantal dezelfde reisfiches achter elkaar liggen waar je zelf niet doorheen wil reizen, maar je medespeler wèl.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
varianten
Kijk in het spelmagazijn voor speltips en varianten.
uitbreiding
Elfenwizard: Deze uitbreiding van Amigo Spiele uit 1998 voegt 4 reiskaarten toe, waarop een soort tovenaar (elfenwizard) is afgebeeld. De kaarten worden bij de overige reiskaarten gevoegd en kunnen gebruikt worden om naar een willekeurige andere stad te springen. Kijk in het spelmagazijn voor speltips en varianten.
Elfengold: Met deze uitbreiding moeten de spelers een bod uitbrengen op de reiskaarten. Aan het eind van een ronde kan elke speler kiezen tussen het verkrijgen van goud of nieuwe reiskaarten. De spelduur wordt door deze uitbreiding aanzienlijk verlengd.