doos

El Grande

El Grande

doos

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
90 - 100

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers proberen in het oude Spanje in zoveel mogelijk gebieden de meeste cabellero's (= legers) te plaatsen. Winnaar is degene die na 3 telrondes de meeste overwinningspunten heeft verzameld.

materiaal

1 spelbord, 1 toren, 1 koning, aktiekaarten, voor iedere speler: 1 draaischijf, 13 biedkaarten, 1 grande, cabellero's

aktiekaart01aktiekaart02aktiekaart03aktiekaart-extratellingaktiekaart-grandeverplaatsenbiedkaart-blauwbiedkaart-groenbiedkaart-geelbiedkaart-roodvalenciacastillelossewaardetabellen

begin

Het spelbord toont een aantal gebieden in Spanje, een telstrook voor de winstpunten en een rondeteller. Elke speler krijgt zijn biedkaarten, een aantal cabellero's, een grande, en een draaischijf met daarop de gebieden. De overige cabellero's worden in een grote voorraad gehouden. De aktiekaarten worden geschud en gedekt in vier stapels neergelegd. De aktiekaart voor het verplaatsen van de koning wordt hiernaast open neergelegd. Via een speciaal mechanisme krijgt elke speler twee gebieden toegewezen waarop hij een aantal cabellero's (=legers) moet neerzetten en zijn grande (= markeringssteen voor eventuele bonuspunten). De toren wordt op het spelbord geplaatst en ook de koning wordt in een gebied geplaatst.
Het spel bestaat uit 3 spelrondes. Iedere spelronde bestaat uit 3 biedrondes. Na elke spelronde (= 3 biedrondes) wordt een telling gehouden. Per gebied wordt gekeken wie de meerderheid in dat gebied bezit. Deze speler krijgt daarvoor de aangegeven winstpunten. Ook de tweede en eventueel de derde krijgt de aangeven punten. Heb je de meerderheid en staat in dat gebied je Grande dan ontvang je bonuspunten. Wie aan het eind van het spel de meeste winstpunten bezit is de winnaar.

verloop

fotospelsituatie

Bij aanvang van een biedronde worden de actiekaarten gedraaid en vervolgens leggen de spelers om beurten een biedkaart op tafel. De hoogste bieder komt het eerst aan de beurt en heeft dus de eerste keuze uit de gedraaide aktiekaarten. De laagste bieder mag de volgende biedronde als eerste bieden.
In een beurt ontvangt de speler een aantal cabellero's uit de grote voorraad in zijn persoonlijke voorraad en kiest de speler een aktiekaart. Deze wordt gedekt weggelegd. Hij mag het aantal cabellero's, dat staat aangegeven op de aktiekaart, plaatsen in gebieden die grenzen aan het gebied van de koning of in de toren. In het gebied van de koning mag nooit geplaatst worden. De speler kiest in zijn beurt het moment dat hij de aktie wil uitvoeren maar hij hoeft de aktie niet uit te voeren. Dan is de beurt aan de volgende speler. Na 3 biedrondes volgt een telronde.
Bij aanvang van een telronde kiezen de spelers in het geheim een gebied waar zij hun in de toren geplaatste cabellero's willen plaatsen. Dan wordt het gebied van de toren geteld en vervolgens worden de cabellero's in het gekozen gebied geplaatst en wordt vervolgd met de telling.
Na de telronde wordt gestart met de volgende spelronde.

eind

Het spel eindigt na 3 spelrondes. Wie de meeste winstpunten heeft verzameld is winnaar.

positief

  • Op verschillende momenten in het spel moet je in het geheim een lokatie kiezen. Hier komt heel wat psychologisch inzicht bij kijken: wat denken mijn medespelers dat ik ga kiezen en hoe kan ik alsnog met de punten gaan lopen?
  • De factor geluk is bij dit spel eigenlijk afwezig. Het komt aan op inzicht en tactiek. Je moet het spel wel aantal keer hebben gespeeld om de actiekaarten goed te kennen.
  • Altijd spannend wat er nu weer in de Toren zit!

negatief

  • Bij weinig spelers is het aantal actiekaarten waaruit je kunt kiezen te groot. Er zit altijd wel een kaart bij die je op dat moment goed kunt gebruiken.
  • Het toekennen van de gebieden bij aanvang van het spel is wel heel willekeurig. Kijk bij de varianten voor een mogelijk oplossing.

strategie

Zorg ervoor dat je niet te voorspelbaar wordt met de draaischijf. Dat trekt alleen maar cabellero's uit de Toren aan!
Maak gebruik van het feit dat niet na elke ronde geteld wordt. Kies het juiste moment om je hoogste of juist een lage biedkaart in te zetten. Het bieden van de laagste kaart betekent de volgende ronde als eerste bieden. Zorg er dan voor dat je de hoogste bent en je mag als eerste een actiekaart kiezen.
Let erop dat niet het aantal cabellero's in een gebied de doorslag geeft, maar wie de meeste cabellero's heeft. Als je alleen staat, score je al met 1 cabellero.

waardering van andere sites

spellenclub1310 / 10
789
speelduivel6 / 6
3456
spellenhoek6 / 6
3456
spellengek (Peter Hein)5 / 5
2345
spellengek (dagmar)5 / 5
2345
goodgameguide9 / 9
56789
vlaams spellenarchief4 / 4
234
hall9000 (bezoekers)5½ / 6
345
boardgamegeek7½ / 8
67
hall90005 / 6
345
AnderSpel8 / 9
56789
spielephase5 / 6
3456
spieletest9 / 10
5678910
truus en truus8½ / 9½
6789
jeux 2 rody4 / 5
345
spieleteufel7 / 10
5678910
spieleteufel (HOlg)7 / 10
567910
spellengek (wendy)3 / 5
2345
spieleteufel (Thomas Fischer)7 / 10
578910

gemiddeld9 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

  1. Als je vindt dat het spel te lang duurt, speel dan na twee ronden een telronde in plaats van na drie.
  2. Het toekennen van de gebieden bij aanvang van het spel is wel heel willekeurig. Probeer eens het volgende: Schud de aktiekaarten en trek een gebiedskaart voor de koning. Iedere speler kiest vervolgens in het geheim een gebied voor zijn grande met de 2 cabellero's.
  3. 2 spelers variant: Iedere speler biedt en speelt met twee kleuren. Deze kleuren spelen afzonderlijk maar kunnen elkaar natuurlijk wel helpen. De speler met de hoogste totaalscore van beide kleuren wint het spel.
  4. Kindervariant: De speler met het hoogst uitgebrachte bod krijgt de actiekaart om de koning te verplaatsen. De op één na hoogste bieder speelt de actiekaart die hiernaast ligt etc. Reden: Beginnende spelers overzien niet goed wat de gevolgen van het spelen van een actiekaart zijn. Op deze manier leer je de kaarten kennen, zonder dat het spel stil ligt door te lang denkwerk.

algemeen

In Duitsland heeft KOCH Media een CD-rom van El Grande op de markt gebracht. Hiermee is het mogelijk alleen of met anderen (online) het spel te spelen. De CD kost ongeveer 20 Euro.

feitjes

uitbreiding

  1. Grossinquisitor & Kolonien/ Hans im Glück
  2. Köning & Intrigant/ Hans im Glück
  3. Grandissimo/ Hans im Glück: De set bevat naast extra actiekaarten, aanvullende mogelijkheden voor het aanvoeren van caballero's. Daarnaast is er een nieuwe regio Portugal toegevoegd. Deze uitbreiding was gratis te verkrijgen op Spiel '99 Essen.

Grossinquisitor & KolonienKöning & IntrigantGrandissimo

weetjes

15-10-2004 itemKoch Media brengt de PC-versie van El Grande op de markt.
01-10-1998 item999Games brengt de Nederlandse uitgave van El Grande op de markt.
23-10-1997 itemHans im Glück presenteert de uitbreiding Grossinquisitor & Kolonien op Spiel 1997 in Essen.
1996 itemEl Grande bereikt de eerste plaats bij de Deutscher Spiele Preis-verkiezing 1996.
1996 itemEl Grande is winnaar van de Best Family Strategy Game-verkiezing 1996.
1996 itemEl Grande is winnaar van de Spiel des Jahres-verkiezing 1996.

verwijzingen

Uitbreiding Grandissimo
kramer-spiele
999Games
Hans im Glück
Rio Grande Games
Asmodée
www.spellink.nl