doos

Eschnapur

Eschnapur

doos

aantal spelers

spelers
3 - 5

speelduur

duur
60 - 75

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers zijn archeologen die schatten verzamelen in de Gouden Tempel. Niet alleen de ontdekker van de schat verkrijgt winstpunten, maar ook degene die hier het hoogste bod op uitbrengt.

materiaal

spelbord, tempelboedha, munten, 20 symboolkaarten, 30 biedkaarten (waarde 1-30), 15 schatfiches, 35 voetstapfiches, 30 aktiefiches, voor elke speler: onderzoeker, telsteen, paskaart, overzichtstabel

voetstapsymboolkaartmunt

begin

De schatfiches worden gedekt in de nissen van de tempel op het spelbord geplaatst. Elke onderzoeker komt in de kamer met overeenkomstige kleur. De telstenen worden voor het scorespoor opgesteld. Iedere speler kiest een kleur en ontvangt een overzichtstabel, twee voetstapfiches, enkele munten, één symboolkaart, twee biedkaarten en een paskaart. De aktiefiches, overige biedkaarten en symboolkaarten worden op aparte gedekte stapels gelegd, naast de tempelboedha en de voorraad voetstapfiches en munten.

verloop

spelbord

Op elk moment in het spel mogen de spelers biedkaarten (3 munten), symboolkaarten (3 munten) of voetstapfiches (2 munten) kopen.
Een beurt bestaat uit drie akties, waarbij de eerste aktie uitgevoerd moet worden, de volgende twee akties zijn optioneel:

  1. De speler draait twee aktiefiches om. Eén fiche moet de speler houden, het andere fiche moet verkocht worden, of aan de bank (voor 2 munten) of aan een medespeler. De spelers mogen een bod uitbrengen, waarbij munten, voetstapfiches, biedkaarten en/of symboolkaarten ingezet kunnen worden.
    De spelers leggen hun verkregen aktiefiche open voor zich neer en voeren de aktie die erop afgebeeld staat uit. Zodra een speler een aantal aktiefiches bezit waarvan de gezamenlijke waarde 12 of meer bedraagt, mag hij die inruilen voor twee kaarten van de voorraadstapels. De speler bepaalt zelf of hij biedkaarten of symboolkaarten of een combinatie van beiden wil ontvangen.
  2. De speler mag vervolgens door het uitspelen van voetstapfiches zijn ontdekker op het spelbord verplaatsen.
  3. De speler mag vervolgens door het uitspelen van de juiste symboolkaart(en) de geheime nis waar zijn ontdekker voor staat openen en het schatfiche omdraaien. Het kleinste getal op het schatfiche geeft aan hoeveel plaatsen zijn telsteen verplaatst wordt.
    Vervolgens bieden alle spelers op het grote getal van het zojuist omgedraaide fiche:
    • Iedereen legt gedekt één van zijn biedkaarten of een paskaart voor zich neer, die vervolgens gelijktijdig worden omgedraaid.
    • De hoogste bieder mag zijn telsteen verplaatsen en moet daarvoor net zoveel munten aan de bank geven als op zijn biedkaart staat vermeld.
    • De laagste bieder ontvangt het schatfiche en krijgt daarvoor net zoveel munten van de bank als op zijn biedkaart staat vermeld.
    • De speler die een paskaart gespeeld heeft, krijgt vier munten van de voorraad en neemt de kaart weer op zijn hand. De overige gespeelde biedkaarten worden op een aflegstapel gelegd.
Zodra een speler op het scorespoor als enige laatste staat, krijgt hij de tempelboedha. Deze zorgt ervoor dat de punten die deze speler straks verdient, verdubbeld worden. Haalt de speler hiermee een andere speler in, dan gaat de boedha naar de nieuwe laatste speler.

eind

Het spel eindigt zodra het 13e van de 15 schatfiches is omgedraaid en gewaardeerd. Wie de meeste schatfiches bezit, zet zijn telsteen 12 velden vooruit. Wie de minste schatfiches bezit, moet zijn telsteen 6 velden terug zetten. Hebben meerdere spelers de minste of de meeste, dan worden de te verdelen punten verdeeld. Op deze waardering heeft de boedha geen invloed! Wie nu het verst staat op het scorespoor, is de winnaar van het spel. Bij gelijke stand telt de hoogste biedkaart.

positief

  • Ook als je zelf niet aan de beurt bent, blijf je betrokken bij het spel. Je moet voortdurend keuzes maken: ga ik bieden op dit fiche en zo ja, waarmee dan. Je bent voordurend aan het afwegen hoe je met de jouw ter beschikking staande middelen op dit moment het spel in jouw voordeel kunt beïnvloeden.
  • Je kunt aan punten komen door op schatfiches te bieden of door zelf schatten te ontdekken. De grootste klapper kun je maken als je de boedha in bezit hebt.

negatief

  • Het spel bevat teveel verschillende elementen. Allereerst is het een bied- en veilingspel, maar daarnaast moet je ook de juiste combinatie symboolkaarten verzamelen en dan ook nog met je onderzoeker voor de juiste nis staan en dan ook nog eens goede biedkaarten verkrijgen.
  • Blijkbaar twijfelde de spelauteur ook aan de balans van het spel: de boedha zorgt ervoor dat een speler die achteraan staat, opeens vooraan kan komen te staan.
  • Van de biedkaarten zijn alleen de hoogste en de laagste interessant voor het taktisch bieden. Met een waarde tussenin verkrijg je alleen bij toeval het fiche of de punten (als alle andere spelers passen of ook een biedkaart met een waarde tussenin spelen).

waardering van andere sites

AnderSpel7 / 9
56789
spellengek (wendy)3 / 5
2345
spielephase4 / 6
3456
spellengek (Peter Hein)3 / 5
2345
spieleteufel6 / 10
5678910
boardgamegeek6 / 8
67
spieletest3 / 10
5678910

gemiddeld4 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

Haal de boedha uit het spel: je zult het op eigen kracht moeten redden!

feitjes

weetjes

03-02-2000 itemSchmidt Spiele presenteert Eschnapur op Spielwarenmesse 2000 in Nürnberg.

verwijzingen

Vertaling vd spelregels
Recensie (Duits)
Schmidt Spiele
www.spellink.nl