doos

Eufraat & Tigris

Eufraat & Tigris

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
60 - 90

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers proberen door middel van het uitbreiden van verschillende koninkrijken en het winnen van conflicten punten te scoren in alle categoriën.

materiaal

Voor elke speler: vier leiders, twee rampfiches, een speelscherm. En verder: veel tempelfiches, andere beschavingsfiches, blokjes in vier categorieën om de score bij te houden, 10 schatten, zes monumenten en 1 spelbord.

01020304050607080910

begin

Op het bord ligt een tiental tempels met daarop schatten. De beschavingsfiches worden in de zak gedaan. Elke speler legt zijn vier leiders open voor zich neer en neemt zes fiches uit de zak en plaatst deze met zijn twee rampfiches achter zijn scherm. De monumenten worden naast het bord gelegd.

verloop

fotospelsituatie

Per beurt mag een speler twee acties uitvoeren. Hij kan daarbij kiezen uit:

  • het (ver)plaatsen van een leider;
  • het plaatsen van een beschavings- of rampfiche;
  • een aantal fiches uit je persoonlijke voorraad ruilen met de pot.
Punten worden verdiend doordat een beschavingsfiche van de juiste categorie aan een koninkrijk met daarin één van jouw leiders wordt geplaatst.
Wanneer een leider wordt geplaatst in een koninkrijk waarin zich al een leider van die categorie bevindt, ontstaat er een intern conflict. Hierbij wint diegene die de meeste tempelfiches kan mobiliseren. De winnaar ontvangt een rood punt.
Wanneer door het plaatsen van een beschavingsfiche twee koninkrijken aan elkaar groeien en er twee leiders van dezelfde categorie bij betrokken zijn, volgt een extern conflict. Hierbij wint diegene die de meeste beschavingsfiches van de betreffende categorie kan mobiliseren. De winnaar ontvangt punten in die categorie.
Wanneer aan het eind van een beurt zich in een koninkrijk twee schatten bevinden, is een van beide voor de speler die een groene leider in het koninkrijk heeft.
Op het moment dat er vier gelijke beschavingsfiches in een vierkant liggen, kan een monument gebouwd worden. Hiertoe worden de fiches omgedraaid en een van de (tweekleurige) monumenten geplaatst, waar de kleur van de fiches er één van is. Monumenten leveren punten voor leiders in hetzelfde koninkrijk aan het eind van elke beurt.

eind

Het spel eindigt wanneer de voorraad beschavingsfiches op is, of als er nog maar twee schatten op het bord liggen. Iedere speler telt zijn punten per categorie, waarbij de schat bij een willekeurige categorie wordt gelegd. De categorie met de laagste score bepaalt de eindscore. Winnaar is degene die de hoogste eindscore heeft.

positief

  • Om een hoge eindscore te behalen moet een speler zich breed ontwikkelen. Je moet nieuwe conflicten aangaan om ook in je zwakste categorie te scoren. Spelers wisselen hierdoor voortdurend van tactiek.
  • Een gewonnen of verloren conflict kan voor een totaal andere situatie op het spelbord zorgen. Dit zorgt ervoor dat het spel nooit statisch is.
  • Je bent gedurende het hele spel actief. Wanneer een medespeler een conflict uitlokt waarin jouw leider betrokken is, moet je in actie komen.

negatief

  • Beginnende spelers halen interne en externe conflicten door elkaar. Het verschil: Een extern conflict ontstaat door het plaatsen van een beschavingsfiche, een intern conflict door het plaatsen van een leider.
  • Je moet het spel een aantal keer gespeeld hebben om een voor jou passende strategie te ontwikkelen. Een beginnende speler weet niet goed waar te beginnen met wat neer te leggen.
  • De factor geluk zit grotendeels in de fiches die je trekt om je persoonlijke voorraad aan te vullen. Kijk bij de varianten voor een tip.Het plaatsen van een monument gaat ten koste van vier beschavingsfiches van een categorie. Een behoorlijk aantal! Nu is een extern conflict wel heel aantrekkelijk! Kijk bij de varianten voor een veel gehoorde tip.

waardering van andere sites

spieletest10 / 10
5678910
goodgameguide9 / 9
56789
vlaams spellenarchief4 / 4
234
hall90005½ / 6
345
spielephase6 / 6
3456
hall9000 (bezoekers)5½ / 6
345
truus en truus9 / 9½
6789
boardgamegeek7½ / 8
67
kulkmanns gamebox9 / 10
456789
speelduivel5 / 6
3456
AnderSpel8 / 9
56789
spellenhoek5 / 6
3456
spellengek (wendy)4 / 5
2345
spellengek (Peter Hein)4 / 5
2345
spieleteufel8 / 10
5678910
speljournaal4 / 5
2345

gemiddeld9 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

  1. De factor geluk zit grotendeels in het blind aanvullen van je fiches. Probeer eens het volgende: leg zes fiches open op tafel. Een speler die zijn hand moet aanvullen kan kiezen uit een fiche van de voorraad of een open fiche uit de etalage. Je medespelers weten dan wel wat je hebt getrokken. Na het aanvullen van je persoonlijke voorraad wordt de open etalage weer aangevuld tot zes en kan de volgende speler zijn hand aanvullen.
  2. Het plaatsen van een monument gaat ten koste van vier beschavingsfiches van een categorie. Als je merkt dat dit ervoor zorgt dat er geen monumenten worden gebouwd, kun je de volgende keer in een extern conflict een monument voor 2 beschavingsfiches laten tellen. Je kan er voor kiezen dit te laten gelden voor beide kleuren van het monument of alleen voor de kleur van de beschavingsfiches die voor het bouwen zijn omgedraaid.
  3. Om te voorkomen dat een conflict wordt misbruikt om extra fiches te trekken kun je het volgende afspreken: Een verdediger mag zoveel fiches bijleggen, dat er een gelijke stand ontstaat (hij wint daarmee het conflict). Maar beslist niet meer en niet minder.
  4. De factor geheugen schuilt in het onthouden van de winstpunten van je medespelers. Je kunt afspreken dat een speler verplicht is zijn winstpunten te ruilen voor een 5- blokje zodra hij in een bepaalde categorie 5 winstpunten in bezit heeft. (Maar ja, hoe controleer je dat?) Zo kun je nog een beetje in de gaten houden wat en hoeveel je medespelers verworven hebben.

algemeen

  • In Duitsland heeft Dartmoor Softworks een PC-versie van Eufraat & Tigris uitgebracht. Hiermee is het mogelijk alleen of met anderen (online) het spel te spelen. De CD kost ongeveer 25 Euro.
  • Eufraat & Tigris is opnieuw in een Nederlandstalige uitvoering op de markt gebracht door Top licence (2004).
  • Op Spiel '05 in Essen heeft Hans im Glück het kaartspel Eufraat & Tigris, het kaartspel gepresenteerd, dat is gebaseerd op het bordspel Eufraat & Tigris. Dit kaartspel is ook van de hand van Reiner Knizia. Het kaartspel is eenvoudiger en sneller te spelen en bestaat uit 200 kaarten en 16 houten schijven.

PC-versieEuphrat & Tigris - Das Kartenspiel

feitjes

weetjes

13-10-2005 itemHans im Glück presenteert het kaartspel Tigris & Euphrates op Spiel 2005 in Essen.
23-10-2003 itemDartmoor Softworks presenteert de PC-versie van Tigris & Euphrates op Spiel 2003 in Essen.
25-02-1999 item999Games brengt de Nederlandse versie van Tigris & Euphrates uit onder de naam Eufraat & Tigris.
15-09-1998 itemTigris & Euphrates bereikt de eerste plaats bij de Deutscher Spiele Preis-verkiezing 1998.
23-10-1997 itemHans im Glück presenteert Tigris & Euphrates op Spiel 1997 in Essen.

verwijzingen

FAQ's en meer (Engels)
Dartmoor Softworks - PC-versie Eufraat & Tigris
999Games
Hans im Glück
Mayfair Games
www.spellink.nl