doos

Eufraat & Tigris, het kaartspel

Eufraat & Tigris, het kaartspel

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
30 - 45

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers proberen door middel van het uitbreiden van verschillende koninkrijken en het winnen van conflicten punten te scoren in alle categoriën.

materiaal

185 beschavingskaarten, 8 schatkaarten, 3 scheepskaarten en voor elke speler: vier leiders en een rampkaart

leidersbeschavingskaartscheepskaartscheepskaart

begin

De beschavingskaarten worden geschud en als gedekte trekstapels neergelegd. De beschavingskaarten worden gebruikt om de koninkrijken uit te breiden, om tijdens conflicten in te zetten en voor het bijhouden van de overwinningspunten.
De scheepskaarten worden klaargelegd. De acht schatkaarten worden op een rij geplaatst. Dit zijn de acht koninkrijken. Tussen de schatkaarten blijft wat ruimte over, om in de loop van het spel een beschavingskaart tussen te kunnen plaatsen. Onder elke schatkaart is ruimte voor zeven beschavings- en/of scheepskaarten.
Elke speler legt zijn vier leiders en een rampkaart open voor zich neer en ontvangt acht beschavingskaarten in zijn hand.

verloop

fotospelsituatie

In zijn beurt mag een speler twee acties uitvoeren. Hij kan daarbij kiezen uit:

  1. het (ver)plaatsen van een eigen leider;
  2. het plaatsen van een beschavingskaart;
  3. het plaatsen van een rampkaart;
Ad 1: De leider moet op een onbezette schat- of beschavingskaart worden geplaatst. Wanneer een leider wordt geplaatst in een koninkrijk waarin zich al een leider van die categorie bevindt, ontstaat er een intern conflict. Hierbij wint diegene die de meeste tempelkaarten kan mobiliseren. De winnaar legt een rode tempelkaart op zijn overwinningsstapel.
Ad 2: Door het plaatsen van een beschavingskaart in de rij onder een schatkaart wordt een koninkrijk uitgebreid. Als zich een leider in dezelfde categorie in het koninkrijk bevindt, mag de eigenaar een kaart in die categorie uit zijn hand op zijn overwinningsstapel leggen.
Op het moment dat er vier gelijke beschavingskaarten onder elkaar liggen, kan een schip worden gebouwd. Hiertoe worden de vier kaarten uit het spel verwijderd en vervangen door één van de (tweekleurige) schepen, waar de kleur van de kaarten er één van is. Schepen leveren punten op voor leiders in hetzelfde koninkrijk aan het eind van elke beurt.
Door het plaatsen van een beschavingskaart tussen twee schatkaarten worden twee koninkrijken met elkaar verbonden. Indien er nu twee of meer leiders van dezelfde categorie in het koninkrijk aanwezig zijn, ontstaat een extern conflict. Hierbij wint diegene die de meeste beschavingskaarten van de betreffende categorie kan mobiliseren. De winnaar ontvangt kaarten in die categorie op zijn overwinningsstapel. Als zich nu een groene leider in het koninkrijk bevindt, mag de eigenaar een schatkaart omruilen voor een tempelkaart. De schatkaart wordt op zijn overwinningsstapel gelegd.
Ad 3: Door het plaatsen van een rampkaart mag de speler een reeds geplaatste beschavingskaart verwijderen.

eind

Het spel eindigt wanneer de voorraad beschavingskaarten op is of als er nog maar één schatkaart aanwezig is. Iedere speler telt zijn punten per categorie, waarbij de schatkaart bij een willekeurige categorie wordt gelegd. De categorie met de laagste score bepaalt de eindscore. Winnaar is degene die de hoogste eindscore heeft.

positief

  • Alle positieve punten van het bordspel Eufraat & Tigris zijn ook voor het kaartspel van toepassing: veel taktische keuzes en het spel is steeds in beweging.
  • Bij het bordspel kan het lege bord je verlammen: een beginnende speler weet niet goed waar te beginnen met wat neer te leggen. En in een spel met twee spelers kan het wel even duren voor je elkaar tegenkomt. Bij het kaartspel heb je daar geen last van: twee koninkrijken zijn al met elkaar verbonden door het plaatsen van één beschavingskaart.

negatief

  • Beginnende spelers halen interne en externe conflicten door elkaar. Het verschil: Een extern conflict ontstaat door het plaatsen van een beschavingskaart, een intern conflict door het plaatsen van een leider.
  • De factor geluk zit grotendeels in de kaarten die je trekt om je hand aan te vullen. Als je de betreffende beschavingskaart niet op handen hebt, kan je het ook niet op je overwinningsstapel leggen: dat is pech hebben.
  • In het bordspel heeft elke speler een speelscherm waar je de overwinningspunten voor jezelf zichtbaar achter kan plaatsen. Bij het kaarstpel komen alle punten op je overwinningsstapel, zodat alleen de bovenste kaart zichtbaar is.

waardering van andere sites

AnderSpel8 / 9
56789
hall90004½ / 6
345
spieleteufel7 / 10
5678910
spieletest8 / 10
5678910
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
vlaams spellenarchief3 / 4
234
kulkmanns gamebox7 / 10
456789
spielephase4 / 6
3456
goodgameguide7 / 9
56789
boardgamegeek6 / 8
67
spellenclub137½ / 10
789
spellengek (Dagmar)2 / 5
2345

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

Het kaartspel is gebaseerd op het bordspel Eufraat & Tigris. Dit bordspel is ook van de hand van Reiner Knizia.

Eufraat & Tigris, het bordspel

feitjes

weetjes

16-10-2006 itemEuphrat & Tigris - Das Kartenspiel bereikt de vijfde plaats bij de à la carte; Bestes Kartenspiel Fairplay-verkiezing 2006.
13-10-2005 itemHans im Glück presenteert Euphrat & Tigris - Das Kartenspiel op Spiel 2005 in Essen.

verwijzingen

Hans im Glück
999Games
Rio Grande Games