doos

Familienbande

Familienbande

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
15 - 30

leeftijd

leeftijd
8+

soort

type
legspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers proberen met hun kaarten huwelijken te arrangeren en nageslacht te generen zodat de door hen gewenste eigenschappen worden doorgegeven. Wie slaagt er het beste in zijn genen door te geven?

materiaal

70 personenkaarten (35 mannen en 35 vrouwen), 5 eigenschapfiches (neus, mond, haar, bril, oor) en 5 telstenen.

kaart01kaart02kaart03fiche01fiche02

begin

De personenkaarten worden goed geschud en als een gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt 5 kaarten in zijn hand. Elke kaart toont een persoon (man of vrouw) met drie eigenschappen: grote neus, grote mond, rood haar, dikke bril en/of flaporen. Als een eigenschap dominant is, komt die eigenschap zelfs twee of drie keer voor. De bovenste 3 personenkaarten worden open naast elkaar gelegd. Dit is de eerste generatie.
De telstenen komen bij het scorespoor. Elke telsteen hoort bij een eigenschap: neus, mond, haar, bril, oor.
Elke speler ontvangt gedekt een fiche met daarop één van de 5 eigenschappen, die hij gedurende het spel voor zijn medespelers geheim houdt. De overgebleven fiches worden ongezien terzijde gelegd.

verloop

Familienbande wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt kan de speler kiezen:

  1. De speler past en trekt een nieuwe kaart.
  2. De speler arrangeert een huwelijk. Hij legt een kaart uit zijn hand bij een ongetrouwd persoon: een man trouwt met een vrouw en andersom.
  3. De speler genereert nageslacht en mag (hoeft echter niet) een nieuwe kaart trekken. Een kind komt voort uit een huwelijk en al zijn 3 eigenschappen moeten voorkomen bij één of beide ouders. Dus een kind met twee grote monden en een bril, kan worden geboren uit een huwelijk van een vrouw met drie lippen en een man met twee brillen en een flapoor. Maar dus niet uit een huwelijk van vier monden en twee flaporen.
De eerste generatie bestaat uit 3 personen, elke volgende generatie bestaat steeds uit 1 persoon meer. Zodra een kind is geboren, kan hiervoor een huwelijk worden gearrangeerd. Zodra alle personen van een generatie zijn geboren, kunnen de generaties voor hem niet meer trouwen of kinderen krijgen.
Als een kind wordt geboren worden de betreffende telstenen verplaatst: per eigenschap wordt de telsteen net zoveel velden verder geplaatst als de generatie waar het kind in geboren wordt. Dus in de derde generatie wordt voor een kind met twee grote monden en een bril de rode telsteen 2×3 velden verder verplaats en de gele telsteen 3 velden.

eind

Het spel eindigt zodra de zevende persoon van de 5e generatie is geboren. De spelers maken de eigenschap op hun fiche bekend. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • Het thema van het spel is leuk verweven met het spelmechanisme: hoe geef je je genen het beste door aan het nageslacht en hoe arrangeer je de meest lucratieve huwelijken?
  • Dit spel is beter geschikt voor 2 spelers. Het spel is wat taktischer en doordat je sneller (en vaker) aan de beurt komt, kun je je eigen genen beter doorgeven.
  • Een kaart die je niet goed uitkomt kan je altijd nog gebruiken om een goed huwelijk te sluiten. Geen punten voor de genen! Maar ja: de kinderen van vandaag zijn de ouders van morgen . . .
  • Het spel heeft een aangenaam korte speelduur, tijd voor revanche!

negatief

  • Soms heb je pech en is de eigenschap op je fiche niet aanwezig in de eerste generatie. Als je dan ook nog eens niet de juiste personenkaarten op handen hebt, wordt het wel heel moeilijk om jouw eigenschap in de volgende generaties door te krijgen!
  • Met 3 of 4 spelers kun je minder invloed uitoefenen. Voordat je weer aan de beurt bent is de situatie op het speelveld compleet anders. Je bent dan meer bezig de op dat moment beste zet te doen, dan dat het mogelijk is ver vooruit te plannen.
  • Het scorespoor is wat krap voor alle telstenen. Waar stond nou de pion voor de flaporen?

waardering van andere sites

hall9000 (bezoekers)5½ / 6
345
spieletest8 / 10
5678910
spelwereld6½ / 8
5678
kulkmanns gamebox7 / 10
456789
spielephase4 / 6
3456
boardgamegeek6 / 8
67
AnderSpel6 / 9
56789
hall90003 / 6
345

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

varianten

  • Naast de trekstapel komt een open etalage van twee personenkaarten. Als een speler een kaart trekt, kan hij kiezen of hij een kaart van de trekstapel neemt of een kaart uit de etalage.
  • Als de speler past, legt hij één kaart af en mag hij naar keuze één of twee nieuwe kaarten trekken.

feitjes

verwijzingen

Winning Moves