intro
De spelers proberen met hun kaarten huwelijken te arrangeren en nageslacht te generen zodat de door hen gewenste eigenschappen worden doorgegeven. Wie slaagt er het beste in zijn genen door te geven?
materiaal
70 personenkaarten (35 mannen en 35 vrouwen), 5 eigenschapfiches (neus, mond, haar, bril, oor) en 5 telstenen.
begin
De personenkaarten worden goed geschud en als een gedekte trekstapel neergelegd. Elke speler ontvangt 5 kaarten in zijn hand. Elke kaart toont een persoon (man of vrouw) met drie eigenschappen: grote neus, grote mond, rood haar, dikke bril en/of flaporen. Als een eigenschap dominant is, komt die eigenschap zelfs twee of drie keer voor. De bovenste 3 personenkaarten worden open naast elkaar gelegd. Dit is de eerste generatie.
De telstenen komen bij het scorespoor. Elke telsteen hoort bij een eigenschap: neus, mond, haar, bril, oor.
Elke speler ontvangt gedekt een fiche met daarop één van de 5 eigenschappen, die hij gedurende het spel voor zijn medespelers geheim houdt. De overgebleven fiches worden ongezien terzijde gelegd.
verloop
Familienbande wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt kan de speler kiezen:
- De speler past en trekt een nieuwe kaart.
- De speler arrangeert een huwelijk. Hij legt een kaart uit zijn hand bij een ongetrouwd persoon: een man trouwt met een vrouw en andersom.
- De speler genereert nageslacht en mag (hoeft echter niet) een nieuwe kaart trekken. Een kind komt voort uit een huwelijk en al zijn 3 eigenschappen moeten voorkomen bij één of beide ouders. Dus een kind met twee grote monden en een bril, kan worden geboren uit een huwelijk van een vrouw met drie lippen en een man met twee brillen en een flapoor. Maar dus niet uit een huwelijk van vier monden en twee flaporen.
De eerste generatie bestaat uit 3 personen, elke volgende generatie bestaat steeds uit 1 persoon meer. Zodra een kind is geboren, kan hiervoor een huwelijk worden gearrangeerd. Zodra alle personen van een generatie zijn geboren, kunnen de generaties voor hem niet meer trouwen of kinderen krijgen.
Als een kind wordt geboren worden de betreffende telstenen verplaatst: per eigenschap wordt de telsteen net zoveel velden verder geplaatst als de generatie waar het kind in geboren wordt. Dus in de derde generatie wordt voor een kind met twee grote monden en een bril de rode telsteen 2×3 velden verder verplaats en de gele telsteen 3 velden.
eind
Het spel eindigt zodra de zevende persoon van de 5e generatie is geboren. De spelers maken de eigenschap op hun fiche bekend. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]