intro
De spelers proberen hun spelfiguren veilig door de donkere gangen van de vesting te leiden, waar het monster Furunkulus rondwaart op zoek naar lekkere hapjes.
materiaal
spelbord, 17 vloertegels waaronder 2 bloedplassen, 1 startspeleraanwijzer, 3 monsters, 8 bewegingskaarten en voor elke speler: 1 set spelfiguren in zijn spelerskleur
begin
Het spelbord toont de vloer van een vesting onderverdeeld in verschillende velden. Rechtsonder is de ingang en linksboven is de uitgang naar de vrijheid. Op een aantal velden worden verschillende bloedplassen en stenen gelegd. Het monster Furunkulus wordt in elkaar gezet, waarbij kan worden gekozen uit 3 mogelijke verschijningen. De bewegingskaarten van het monster worden geschud en op een gedekte trekstapel klaargelegd. Elke speler ontvangt een gelijk aantal spelfiguren, die in de loop van het spel via de ingang op het spelbord worden gebracht.
verloop

In zijn beurt verplaatst de speler zijn spelfiguur ten hoogste net zoveel velden verder, als het getal op de spelfiguur aangeeft. Bij deze verplaatsing kan de spelfiguur naar believen links- en rechtsaf slaan, voor- of achteruit lopen, over andere spelfiguren heen bewegen, stenen voor zich uitschuiven en over bloedplassen uitglijden. Nadat de spelfiguur is verplaatst, wordt deze omgedraaid: enerzijds om aan te geven dat de spelfiguur deze ronde al is verplaatst, anderzijds toont de spelfiguur op de achterzijde een ander getal.
Nadat de spelers om de beurt al hun spelfiguren hebben verplaatst, komt het monster tot leven. De bovenste bewegingskaart wordt opengedraaid. Deze kaart geeft aan hoeveel stappen het monster wordt verplaatst. Toont de bewegingskaart voetstappen, dan wordt het monster net zoveel velden verder geplaatst als de kaart aangeeft (5 tot 10 velden). Toont de bewegingskaart één of twee kruizen, dan wordt het monster net zolang verplaatst tot hij één danwel twee spelfiguren heeft verslonden. Voor en na elke stap kijkt het monster naar voren, naar links en naar rechts. Als hij een spelfiguur ziet, dan is die figuur er gloeiend bij. Het monster draait zich naar de spelfiguur toe, waarna de spelfiguur van het spelbord wordt genomen. Deze figuur moet in een volgende beurt van voren af aan beginnen. Het monster kan echter niet door stenen heenkijken.
Ook Furunkulus kan stenen verschuiven (waarbij alles wat daarachter staat meeschuift!) en over bloedplassen uitglijden. Daarnaast kan Furunkulus door geheime gangen van het spelbord lopen. Elk veld aan de rand van het spelbord heeft een letter, waarbij elke letter tweemaal voorkomt. Loopt hij via een bepaalde letter naar buiten, dan komt hij bij de overeenkomstige andere letter weer naar binnen, zonder van richting te zijn veranderd.
Als het monster tot stilstand is gekomen, wisselt de startspeler, waarna de volgende ronde begint.
eind
Het spel eindigt als een speler al zijn spelfiguren op één na, in vrijheid heeft gebracht. Hij is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]