intro
De spelers kruipen in de huid van dwergen die in de gangen van de mijn edelstenen verzamelen om kostbare sieraden te maken.
materiaal
1 spelbord, 80 kleine edelstenen en 0 grote edelsten in vijf verschillende kleuren, 8 sieradenkaarten, 7 Brisingamenkaarten, 15 aktiekaarten, 12 markeerstenen, 18 'extra aktie'-fiches en voor elke speler: 6 dweren, 1 legvel, 1 overzichtskaart.
begin
Het spelbord toont de mijn, bestaande uit verschillende gangen met lantaarnvelden en kamers. De mijn heeft één in- en uitgang. De edelstenen worden op de aangegeven plekken op het spelbord geplaatst. De overgebleven edelstenen worden op voorraad gelegd. Dit is de zwarte markt.
Elke speler ontvangt zes dwergen en een legkaart in zijn spelerskleur. De dwergen zijn genummerd van 1 tot 6. De legkaart toont voor elke dwerg een kruiwagen, waar in de loop van het spel de verzamelde edelstenen in worden vervoerd.
De sieradenkaarten worden geschud en acht kaarten worden in een open etalage neergelegd. Elke sieradenkaart toont een waarde en een aantal edelstenen in één of meer kleuren. De Brisingamenkaarten worden geschud de bovenste kaart wordt open neergelegd. Elke Brisingamenkaart toont een aantal gele edelstenen (amber). De aktiekaarten worden geschud en drie kaarten worden open neergelegd. Met een aktiekaart kan een dwerg tijdelijk extra krachten verkrijgen, bijvoorbeeld extra snelheid of draagkracht. De overgebleven sieraden-, Brisingamen- en aktiekaarten worden op de voorgeschreven wijze tot een trekstapel gevormd.
verloop
Freyas Folly wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt mag de speler twee acties uitvoeren.
- Dwerg verplaatsen: Een dwerg kan de mijn betreden via de ingang. Op elk lantaarnveld in de mijn is plaats voor één dwerg. Een dwerg wordt steeds naar het eerstvolgende vrije lantaarnveld verplaatst, waarbij bezette velden worden gepasseerd. Eindigt een dwerg in een kamer met edelstenen, dan worden deze edelstenen in zijn kruiwagen op het legvel gelegd. De dwerg kan niet nog meer edelstenen verzamelen. Zodra deze dwerg de mijn weer verlaat, worden de edelstenen van zijn kruiwagen op de eigen voorraad gelegd. De speler kan deze edelstenen gebruiken om een sieraad te maken.
- Sieradenkaart nemen: De speler neemt een sieradenkaart van de open etalage en legt deze bij zijn voorraad neer. Hij trekt vervolgens een kaart van de trekstapel en plaatst deze bij de overeenkomstige openliggende kaarten. Er wordt net zolang een kaart getrokken tot er weer acht sieradenkaarten open liggen.
- Sieraad maken: Om deze aktie te kunnen uitvoeren moet de speler een dwerg buiten de mijn hebben. De speler legt de gevraagde edelstenen en één dwerg van buiten de mijn op een sieradenkaart in zijn voorraad. De speler kan ook een openliggende Brisingamenkaart nemen en het gevraagde aantal gele edelstenen hierop plaatsen. Dit kost hem geen dwerg. Hij ontvangt hiervoor het aantal afgebeelde 'extra aktie'-fiches.
- Edelstenen ruilen: De speler mag twee edelstenen van zijn voorraad ruilen met edelstenen van de zwarte markt.
- Aktiekaart nemen: De speler mag een openliggende aktiekaart op voorraad nemen. Deze aktie mag slechts eenmaal per beurt worden gekozen. Op de aktiekaart wordt een markeersteen geplaatst. Als de speler in een volgende beurt een dwerg de mijn instuurt, kan hij de markeersteen aan de dwerg meegeven. Deze dwerg heeft nu extra mogelijkheden, die hij in de mijn kan gebruiken. De aktiekaart wordt afgelegd.
- Dief spelen: De speler mag een edelsteen uit de zwarte markt of uit de voorraad van een medespeler stelen.
Aan het eind van zijn beurt mag de speler maximaal drie 'extra aktie'-fiches inleveren en per fiche een extra aktie uitvoeren.
eind
Het spel eindigt als een speler zijn laatste dwerg op een sieradenkaart legt, of als vier Brisingamenkaarten zijn gemaakt. Nu worden de punten geteld: De speler die het spel eindigt, ontvangt 6 punten. Elke kleine edelsteen op voorraad is 1 punt. Elke grote edelsteen op voorraad is 2 punten. Elke gemaakte sieradenkaart levert net zoveel punten op als op de kaart staat aangegeven. Niet gemaakte sieradenkaarten leveren het aantal afgebeelde minpunten op. Als vier Brisingamenkaarten zijn gemaakt levert elk 'extra aktie'-fiche 6 punten op. Als minder dan vier Brisingamenkaarten zijn gemaakt levert elk 'extra aktie'-fiche 3 punten op. De speler met de meeste punten wint het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
algemeen
Het spelmateriaal bevat tekst in het Duits en Engels. Op de aktiekaarten is ook met symbolen weergegeven welke aktie je hiermee kunt uitvoeren. Ook de spelregels zijn zowel in het Engels als in het Duits bijgeleverd.