doos

Gargon

Gargon

doos

aantal spelers

spelers
3 - 5

speelduur

duur
45 - 60

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zeven

intro

De spelers proberen door het handig uitspelen van kaarten zoveel mogelijk amuletten te verzamelen. Een kaart met waarde 0 verdubbelt de score in die kleur.

materiaal

102 gargonkaarten in 6 kleuren met de waardes 0 - 15 en 18 bonuskaarten

gele kaart met waarde 0groene kaart - achterkantgroene kaart met waarde 2rode kaart - achterkantrode kaart met waarde 13bonuskaart

begin

De gargonkaarten zijn onderverdeeld in zes verschillende fabelwezens. Elk fabelwezen heeft een eigen kleur, die niet alleen op de voorkant van de kaart, maar ook op de achterkant te zien is. Elk fabelwezen heeft kaarten in de waarde 0 - 15, waarbij de waarde 0 twee keer voorkomt. De kaarten met een lage waarden hebben één of meer amuletten. De hoge waarden (13 - 15) hebben geen amuletten.
De 102 gargonkaarten worden geschud en elke speler ontvangt 10 kaarten in zijn hand. Elke speler moet zijn kaarten zo vasthouden, dat de overige spelers de kleuren op de achterkant goed kunnen zien. De overgebleven gargonkaarten worden in twee gelijke stapels verdeeld. Elke stapel wordt met de rugzijde naar boven als een waaier neergelegd. Dit is de startopstelling.

verloop

fotospelsituatie

Gargon wordt gespeeld in de richting van de klok.
Uitspelen:
De startspeler kiest 1, 2, of 3 kaarten uit zijn hand en legt deze met de achterkant naar boven voor zich neer. Alle kleurcombinaties zijn toegestaan. Hij mag echter niet 3 gelijkgekleurde kaarten spelen.
De volgende speler moet net zoveel kaarten neerleggen of passen. Als hij past, neemt hij naar keuze 1, 2 of 3 kaarten van één van de waaiers.
Als hij besluit kaarten neer te leggen, moet hij net zoveel kaarten neerleggen in dezelfde kleurverhouding als de startspeler. De preciese kleuren mag hij zelf kiezen. Bijvoorbeeld: de startspeler speelt twee gele en een groene kaart. Dan kan de volgende speler twee rode en een gele kaart spelen. De laatste speler mag alleen kleuren spelen die al gespeeld zijn.
Waardering:
Als elke speler heeft gespeeld of gepast, volgt de waardering. De gespeelde kaarten worden opengedraaid. De kaarten worden per kleur met elkaar vergeleken. Als een speler twee kaarten in dezelfde kleur heeft gespeeld, wordt eerst de kaart met de hoogste waarde genomen. De kaart met de hoogste waarde wint. Deze speler legt deze kaart voor zich neer. Deze kaart telt later mee met de eindafrekening. De andere spelers leggen hun kaart op de aflegstapel en trekken een nieuwe kaart van één van de waaiers en nemen deze op hand.
Als er geen kaarten meer open liggen, wisselt de startspeler en een nieuwe ronde begint.

eind

Het spel eindigt na de ronde waarin geen kaarten meer kunnen worden getrokken van één van beide waaiers. De lopende ronde wordt nog uitgespeeld.
Nu volgt de eindtelling. De spelers sorteren hun terzijde gelegde kaarten op kleur. De speler met de meeste kaarten in een kleur, ontvangt de bonuskaart +10. Bij gelijk stand ontvangt elke speler een bonuskaart +5. Vervolgens telt elke speler de amuletten op zijn kaarten en telt dit op bij zijn bonuspunten. Heeft een speler de 0 in een kleur, dan verdubbelen de amuletpunten voor deze kleur. Heeft de speler 2 nullen, dan verviervoudigen zijn punten. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • Het spelmateriaal ziet er mooi uit. De kaarten zitten in een handig klein doosje. De afbeeldingen op de kaarten zijn sfeervol en passen prima in het fantasy-thema.
  • De spelregels zijn eenvoudig, als je het principe doorhebt. Er staan genoeg voorbeelden in de regels, zodat je snel met spelen kan beginnen.
  • Het spelmechanisme is lekker anders dan bij andere kaartspellen waarbij slagen gemaakt moeten worden. Je ziet namelijk alleen de kleur en niet de waarde van de slagen van je medespelers.
  • Je moet goed opletten welke kleur kaarten je medespelers op hand hebben. Je probeert steeds zulke combinaties te maken, dat je mogelijk de winst kunt pakken. Hierbij kan je ook een dosis bluf gebruiken. Een hoge kaart wint de slag, maar levert zelf weinig amuletten op. Een lage kaart heeft veel amuletten, maar kan je alleen winnen als er geen hogere kaart is gespeeld. Lastige keuzes!
  • Als je niets goeds kan verzinnen met de kaarten in je hand, dan vul je je kaarten aan met kaarten van de trekstapel.
  • In een spel met 3 spelers heb je meer grip op het spel. Je kunt het mogelijk zo uitkienen dat de laatste speler deze ronde geen kaarten kan spelen. Ben je nu de enige in een bepaalde kleur? Gegarandeerde winst voor jou!

negatief

  • Het thema is er een beetje opgeplakt. De uitwerking komt niet verder dan de afbeelding op de kaarten en de speldoos. Hoezo: das Amulett der Macht?
  • In een spel met 5 spelers wordt het wat chaotisch. Alle kleuren liggen eigenlijk wel op tafel en onthouden wat gespeeld is en wat nog niet wordt lastig.

waardering van andere sites

hall90004½ / 6
345
AnderSpel7 / 9
56789
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
spielephase4 / 6
3456
spellengek (Peter Hein)3 / 5
2345
boardgamegeek6 / 8
67
spellenclub137½ / 10
789

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

20-10-2002 itemGargon bereikt de zesde plaats bij de à la carte; Bestes Kartenspiel Fairplay-verkiezing 2002.
18-10-2001 itemAmigo Spiele presenteert op Spiel 2001 in Essen.

verwijzingen

Amigo Spiele
Rio Grande Games
www.spellink.nl