materiaal
102 gargonkaarten in 6 kleuren met de waardes 0 - 15 en 18 bonuskaarten






spelers
3 - 5
duur
45 - 60
leeftijd
10+
type
kaartspel
niet in de winkel
verkrijgbaar
waardering
zeven
De spelers proberen door het handig uitspelen van kaarten zoveel mogelijk amuletten te verzamelen. Een kaart met waarde 0 verdubbelt de score in die kleur.
102 gargonkaarten in 6 kleuren met de waardes 0 - 15 en 18 bonuskaarten
De gargonkaarten zijn onderverdeeld in zes verschillende fabelwezens. Elk fabelwezen heeft een eigen kleur, die niet alleen op de voorkant van de kaart, maar ook op de achterkant te zien is. Elk fabelwezen heeft kaarten in de waarde 0 - 15, waarbij de waarde 0 twee keer voorkomt. De kaarten met een lage waarden hebben één of meer amuletten. De hoge waarden (13 - 15) hebben geen amuletten.
De 102 gargonkaarten worden geschud en elke speler ontvangt 10 kaarten in zijn hand. Elke speler moet zijn kaarten zo vasthouden, dat de overige spelers de kleuren op de achterkant goed kunnen zien. De overgebleven gargonkaarten worden in twee gelijke stapels verdeeld. Elke stapel wordt met de rugzijde naar boven als een waaier neergelegd. Dit is de startopstelling.
Gargon wordt gespeeld in de richting van de klok.
Uitspelen:
De startspeler kiest 1, 2, of 3 kaarten uit zijn hand en legt deze met de achterkant naar boven voor zich neer. Alle kleurcombinaties zijn toegestaan. Hij mag echter niet 3 gelijkgekleurde kaarten spelen.
De volgende speler moet net zoveel kaarten neerleggen of passen. Als hij past, neemt hij naar keuze 1, 2 of 3 kaarten van één van de waaiers.
Als hij besluit kaarten neer te leggen, moet hij net zoveel kaarten neerleggen in dezelfde kleurverhouding als de startspeler. De preciese kleuren mag hij zelf kiezen. Bijvoorbeeld: de startspeler speelt twee gele en een groene kaart. Dan kan de volgende speler twee rode en een gele kaart spelen. De laatste speler mag alleen kleuren spelen die al gespeeld zijn.
Waardering:
Als elke speler heeft gespeeld of gepast, volgt de waardering. De gespeelde kaarten worden opengedraaid. De kaarten worden per kleur met elkaar vergeleken. Als een speler twee kaarten in dezelfde kleur heeft gespeeld, wordt eerst de kaart met de hoogste waarde genomen. De kaart met de hoogste waarde wint. Deze speler legt deze kaart voor zich neer. Deze kaart telt later mee met de eindafrekening. De andere spelers leggen hun kaart op de aflegstapel en trekken een nieuwe kaart van één van de waaiers en nemen deze op hand.
Als er geen kaarten meer open liggen, wisselt de startspeler en een nieuwe ronde begint.
Het spel eindigt na de ronde waarin geen kaarten meer kunnen worden getrokken van één van beide waaiers. De lopende ronde wordt nog uitgespeeld.
Nu volgt de eindtelling. De spelers sorteren hun terzijde gelegde kaarten op kleur. De speler met de meeste kaarten in een kleur, ontvangt de bonuskaart +10. Bij gelijk stand ontvangt elke speler een bonuskaart +5. Vervolgens telt elke speler de amuletten op zijn kaarten en telt dit op bij zijn bonuspunten. Heeft een speler de 0 in een kleur, dan verdubbelen de amuletpunten voor deze kleur. Heeft de speler 2 nullen, dan verviervoudigen zijn punten. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.
hall9000 | 4½ / 6 |
| |||||||||||
![]() | 7 / 9 |
| |||||||||||
hall9000 (bezoekers) | 4½ / 6 |
| |||||||||||
spielephase | 4 / 6 |
| |||||||||||
spellengek (Peter Hein) | 3 / 5 |
| |||||||||||
boardgamegeek | 6 / 8 |
| |||||||||||
spellenclub13 | 7½ / 10 |
| |||||||||||
gemiddeld | 5 / 10 |
|
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 7.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 7. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 7 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
20-10-2002 | ![]() ![]() | Gargon bereikt de zesde plaats bij de à la carte; Bestes Kartenspiel Fairplay-verkiezing 2002. |
18-10-2001 | ![]() ![]() | Amigo Spiele presenteert op Spiel 2001 in Essen. |