doos

Die Händler von Genua

Die Händler von Genua

doos

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
60 - 120

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
negen

intro

Door te bieden proberen de spelers elkaar te beïnvloeden de handelaar een bepaalde route door Genua te laten lopen. Onderweg verzamelen de spelers opdrachten en handelswaar die nodig zijn om uiteindelijk de rijkste handelaar te worden.

materiaal

spelbord, 40 handelswaren (8 kleuren), 60 opdrachtkaarten, 27 kartonnen kaartjes, handelaar, 1 rondeteller, 1 startspelerkaart, wat papiergeld, 2 8-kantige dobbelstenen, voor elke speler: 7 markeerfiches

botschaftkleinerauftraggrosserauftragprivileg

begin

Het spelbord toont het centrum van Genua, met het centrale marktplein omringt door diverse steegjes en allerlei gebouwen. In deze gebouwen kunnen de spelers specifieke akties uitvoeren.

verloop

spelbord

De spelers hebben om de beurt de controle over de handelaar. Bij het begin van een beurt bepaalt een worp met de dobbelstenen het startveld van de handelaar, die bestaat uit een toren van vijf schijven. Vanaf het startveld kan de aktieve speler de handelaar naar één van de omringende velden bewegen. Bij elke stap blijft één schijf achter. Staat de handelaar in een gebouw, dan kan daar een aktie worden uitgevoerd door één van de spelers. In elke beurt mag iedere speler slechts één aktie uitvoeren. Vervolgens bepaalt de actieve speler waar de handelaar nu naartoe wordt verplaatst. De andere spelers kunnen de actieve speler verleiden een bepaald gebouw te bezoeken, door het aanbieden van dukaten en/of goederen.
Als de actieve speler besluit dat de handelaar niet meer wordt verplaatst of als vijf velden bezet zijn, kunnen de spelers gebouwen die grenzen aan een steegje waar de handelaar is doorgetrokken, claimen met een markeerfiche en vervolgens gaat de beurt naar de volgende speler.
Als je een aktie uitvoert, ontvang je in bepaalde gebouwen allerlei handelswaren (zout en peper, tarwe en rijst etc.) In andere gebouwen verkrijg je een opdrachtkaartje of markeerfiches waarmee je gebouwen kunt claimen. Deze goederen heb je nodig om je opdrachten uit te voeren of in te zetten bij het bieden. Voor het uitvoeren van je opdrachten ontvang je dukaten.

eind

Als de startspeler weer aan de beurt is of als het startveld van de handelaar het marktplein is, wordt de rondeteller 1 vakje naar voren geschoven. Het spel eindigt als de laatste spelronde is gespeeld. De geclaimde gebouwen en de privileges (gebouwenkettingen) worden gewaardeerd. De speler met de meeste dukaten is de winnaar van het spel.

positief

  • Dit spel heeft echt van alles wat: beetje bluffen met het bieden, taktisch plaatsen van de handelaar, goed in de gaten houden wat je medespelers aan geld en goederen ontvangen en natuurlijk welke opdrachten je zelf kan uitvoeren!
  • Ook als je zelf niet aan de beurt bent, blijf je betrokken bij het spel. Je moet voortdurend keuzes maken: welke aktie wil ik uitvoeren en wat heb ik daarvoor over? Je bent voordurend aan het afwegen hoe je de jouw ter beschikking staande goederen op dit stadium van het spel het beste kunt inzetten.

negatief

  • Door het papiergeld en het spelbord bekruipt je een soort 'monopoly'-gevoel, wat echter weer verdwijnt als je eenmaal aan het spel begint.
  • De hoeveelheid dukaten is aan de krappe kant. Je moet af en toe een pauze nemen om dukaten in te wisselen voor grotere coupures of allemaal eenzelfde hoeveelheid dukaten terug te storten.
  • De gebruikte kleuren voor de handelswaren rijst en tarwe lijken te sterk op elkaar. Dit kan voor verwarring zorgen wanneer deze goederen worden ingezet bij het bieden.
  • Je moet het spel een aantal keer gespeeld hebben om de mogelijkheden van alle akties te doorzien.

strategie

Maak gebruik van alle mogelijkheden die je hebt om aan goederen te komen. Zo kun je niet alleen aan markeerfiches komen door een actie uit te voeren in de kathedraal, maar ook door het 1:1 ruilkaartje in te zetten of een bod te accepteren waarbij je medespeler een markeerfiche inlevert en jij een markeerfiche uit de voorraad ontvangt. Vervolgens kun je door het taktisch inzetten van je verkregen markeerfiches gebouwen in bezit nemen en zo met een '1-gebouwaktie'-kaartje de gewenste goederen verkrijgen.

waardering van andere sites

AnderSpel9 / 9
56789
spellengek (wendy)5 / 5
2345
spieletest10 / 10
5678910
spellengek (Peter Hein)5 / 5
2345
spiele-truhe6 / 6
3456
hall9000 (bezoekers)5½ / 6
345
boardgamegeek7½ / 8
67
hall90005 / 6
345
spieleteufel9 / 10
5678910
spielephase5 / 6
3456
speelduivel4 / 6
3456
vlaams spellenarchief3 / 4
234

gemiddeld10 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 9.Dat is de hoogste waardering die AnderSpel geeft. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen ook een 9 hebben. Er zijn geen lege blokjes aan het eind van de balk, dus er zijn geen spellen die een hogere waardering hebben!]

feitjes

weetjes

17-09-2001 itemDie Händler von Genua bereikt de derde plaats bij de Deutscher Spiele Preis-verkiezing 2001.
01-02-2001 itemAlea Spiele presenteert Die Händler von Genua op Spielwarenmesse 2001 in Nürnberg.

verwijzingen

Info vd uitgever (Duits) + spelregels (Nederlands)
Alea Spiele
Rio Grande Games
www.spellink.nl