doos

Guru

Guru

doos

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
30 - 45

leeftijd

leeftijd
8+

soort

type
kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers zijn guru's die proberen zoveel mogelijk passende personen te bekeren tot hun sekte.

materiaal

155 kaarten onderverdeeld in 125 sekteleden en 2×15 predikers (1 set engelstalig en 1 set duitstalig), 80 biljetten en voor elke speler 1 overzichtskaartje.

kaart01kaart02kaart03kaart04kaart05

begin

De kaarten zijn onderverdeeld in 125 sekteleden en 15 predikers.
De predikers worden gedekt geschud en elke speler ontvangt 3 predikers, die hij gedekt voor zich neerlegt. Elke speler mag zijn eigen predikers bekijken, maar houdt deze voor zijn medespelers geheim. De predikers hebben elk precies één eigenschap: een kleur (groen, oranje, zwart, rose of paars), een soort (roze, gele, witte, bruine of oranje huidskleur en boogvorm) of een symbool (euro, bliksemschicht, kruis, dichte ogen, smiley).
De sekteleden worden geschud en als een gedekte trekstapel neergelegd. De bovenste 4 sekteleden worden in een open etalage neergelegd. Elk sektelid bezit drie van de genoemde eigenschappen: een kleur, een soort en een symbool. Bijvoorbeeld: een groene achtergrondkleur, een roze huidskleur/boog en eurotekens.
Elke speler ontvangt 12 biljetten op voorraad.

verloop

fotospelsituatie

Guru wordt gespeeld in de richting van de klok.
In zijn beurt mag de speler 3 acties uitvoeren. Hij bepaalt zelf welke acties en in welke volgorde:

  1. Preken: De speler kiest een sektelid uit de open etalage en legt deze open voor zich neer. De etalage wordt aangevuld met een kaart van de trekstapel.
  2. Verbannen: De speler legt een eigen openliggend sektelid af op de aflegstapel.
  3. Werven: De speler ruilt een eigen openliggend sektelid met een openliggend sektelid van een medespeler naar keuze.
  4. Bekeren: De speler legt zijn openliggende sekteleden op een gedekte stapel. Dit is zijn sektestapel. Alle sekteleden in deze stapel moeten minstens één eigenschap gelijk hebben met één van zijn predikers. De speler legt 1 biljet terzijde als premie.
  5. Beschuldigen: De speler mag alleen een beschuldiging uitspreken, als hij minstens drie sekteleden open voor zich heeft liggen. Hij beschuldigt een medespeler naar keuze door de naam (eigenschap) van een prediker te noemen. Is de beschuldiging terecht, dan moet deze speler de genoemde prediker open neerleggen en al zijn premie aan de aanklager geven. Al zijn bekeerde sekteleden in zijn sektestapel met deze eigenschap leveren aan het eind van het spel geen punten meer op. Is de beschuldiging niet terecht, dan betaalt de aanklager 1 biljet aan de beschuldigde speler en moet de aanklager drie van zijn openliggende sekteleden op de aflegstapel leggen.
  6. Verdwijnen: De speler legt een eigen gedekte prediker op zijn sektestapel. Hij mag nu geen sekteleden met deze eigenschap meer bekeren, maar reeds bekeerde sekteleden tellen nog wel mee. De speler legt 2 biljetten terzijde als premie.

eind

Het spel eindigt zodra er nog net zoveel predikers gedekt liggen als er spelers zijn. De speler die aan de beurt is, mag zijn beurt nog afronden.
De spelers tellen hun biljetten; de terzijde gelegde premie telt niet mee. Daarnaast ontvangt elke speler punten voor de sekteleden in zijn sektestapel: 2 punten voor elk sektelid dat een eigenschap bezit van één van zijn nog gedekt liggende predikers en 2 punten voor elk sektelid dat hij bekeerd heeft, voordat hij de betreffende prediker heeft laten verdwijnen. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • Het thema (passende personen in je sekte krijgen) is leuk uitgewerkt. Niet alleen de predikers en de sekteleden passen in dit plaatje, ook de verschillende akties die de spelers als guru's kunnen uitvoeren, horen binnen het thema. Zo kun je mensen bekeren en is er sprake van afvalligen.
  • De afbeeldingen op de kaarten en de namen van de predikers zijn soms echt grappig. Zo hebben de sekteleden van de smileys een glimlach van oor tot oor en heet de bijbehorende prediker 'Smai Li'.
  • Het spel vergt heel wat van je blufvermogen. Je wilt natuurlijk niet te duidelijk maken welke sekteleden je werft. Lukt het je je medespelers om de tuin te leiden? Als je bang bent betrapt te worden, kun je beter een prediker laten verdwijnen: je bekeerde sekteleden leveren in ieder geval nog punten op.

negatief

  • De afbeeldingen op de kaarten had veel duidelijker gekund. Nu springt de achtergrondkleur lekker in het oog, maar de huidskleur of de kleur van de boog, valt weg. Zeker van een afstand gezien vallen de verschillen in boogvorm helemaal weg, terwijl achtergrondkleur of opvallende hoofdvorm goed te zien blijven. Pech voor die spelers die opgescheept zitten met Günter Grün, Smai Li en Egghead. Probeer dan maar eens onopgemerkt je sekteleden te rekruteren.
  • Kortom, Guru is een leuk deductiespel met een passend thema. Alleen de illustraties kunnen een restyling gebruiken.

waardering van andere sites

goodgameguide8 / 9
56789
spielephase4 / 6
3456
AnderSpel6 / 9
56789
hall90002½ / 6
345

gemiddeld4 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

algemeen

De spelregels zijn in het Engels en in het Duits bijgeleverd.

feitjes

  • jaar van uitgave
    2006
  • ontwerper
    Helge Ostertag, Anselm Ostertag
  • uitgever
    Pfifficus Spiele