doos

Hermagor

Hermagor

doos

aantal spelers

spelers
2 - 5

speelduur

duur
90 - 120

leeftijd

leeftijd
12+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers zijn handelaren die producten kopen op de markt van de stad Hermagor en deze producten weer verkopen in de omringende dorpen.

materiaal

spelbord, 30 tegels (waaronder 20 producttegels, 4 speciale tegels, 6 actietegels en 1 startspelertegel), 8 prijsindicatoren, 120 bankbiljetten en 1 linnen zakje en voor elke speler: 1 handelaar, 4 koopmannen, 9 productiegebouwen en 21 handelsstations

prijsindicatorproducttegel - maisproducttegel02specialetegel01actietegelbankbiljetspelbord

begin

Het spelbord toont een plattegrond met de stad Hermagor omringd door verschillende dorpen die door tolwegen met elkaar zijn verbonden. Bij elk dorp staat aangegeven welk product hier kan worden verkocht. Elke speler plaatst zijn handelaar in de stad Hermagor.
Het spelbord toont linksonder de markt, met verschillende kraampjes die door steegjes van elkaar zijn gescheiden. Hier worden in de loop van het spel de producten verkregen die in de dorpen verkocht kunnen worden. Rechtsonder is de prijslijst weergegeven, waar de actuele verkoopprijs van de producten wordt aangegeven. In de loop van het spel kan de prijs van de producten worden verhoogd. Ook is hier ruimte voor de productiegebouwen, die de spelers in de loop van het spel oprichten.

verloop

fotospelsituatie

Hermagor wordt gespeeld in de richting van de klok. Het spel verloopt over verschillende ronden. Elke ronde bestaat uit twee fases: producten kopen op de markt en deze verkopen in de verschillende dorpen. Eerst wordt een actietegel opengedraaid. Hierop staat aangegeven hoeveel acties elke speler in de tweede fase (verkopen) mag uitvoeren.

  • Kopen op de markt: De markt wordt gevuld met producttegels. Om de beurt plaatsen de spelers één koopman (=cilinder) in een steegje of een kraampje op de markt, tot alle spelers hun 4 koopmannen hebben ingezet. Nu wordt bij elk kraampje gekeken welke speler de tegel verkrijgt. De tegel gaat naar de speler die de meeste koopmannen bij het kraampje heeft staan. Bij gelijke stand is de exacte positie van de koopmannen van belang. Vervolgens ontvangen de spelers geld van de bank, afhankelijk van het aantal koopmannen in de steegjes.
  • Verkopen aan de dorpen: Om de beurt voeren de speler een actie uit. De speler reist met zijn handelaar van dorp naar dorp. Als zijn handelaar eindigt in een dorp waar één van zijn verkregen producten wordt gevraagd, plaatst hij een handelaarsstation (=huisje) in dat dorp. Op de prijslijst is af te lezen hoeveel geld hij hiervoor ontvangt. De handelaar mag alleen eindigen in een dorp waar hij nog geen handelaarsstation heeft staan. Als een speler in elk dorp van een bepaalde regio een handelaarsstation heeft staan, plaatst hij een productiegebouw (=schijfje) naast de prijslijst. Hij ontvangt hiervoor het aangegeven bedrag. Aan het eind van de ronde levert elke speler zijn producttegels weer in en de volgende ronde begint.

eind

Het spel eindigt als er geen actietegel meer open te draaien is. Nu volgt de eindtelling: een opgericht productiegebouw levert net zoveel geld op als de prijslijst aangeeft. De speler met de meeste handelsstations op de hoofdweg ontvangt een geldbedrag van 5, de speler met de minste handelsstations moet 5 inleveren. De rivier deelt het koninkrijk in drie gebieden. Elke speler telt zijn handelsstations per gebied en vermenigvuldigt het kleinste aantal met 4 en ontvangt het geld van de bank. De speler met het meeste geld is de winnaar van het spel.

positief

  • Het spelmateriaal is prima verzorgd. De verschillende producten zijn goed van elkaar te onderscheiden, al is het spelbord wel een beetje druk. Drakeneieren, amuletten en doodshoofden: ze dragen bij aan de sfeer van het spel. Alleen de maïs valt een beetje buiten de boot!
  • Je moet met heel veel verschillende zaken rekening houden: welke goederen heb je nodig voor je geplande route? En waar zijn je medespelers op uit? Er zijn genoeg keuzes te maken!

negatief

  • De plattegrond op het spelbord is wel een beetje druk. Zeker als er in de loop van het spel handelsstations worden gebouwd, wordt het moeilijk om het overzicht te bewaren. Welk product wordt gevraagd in dat dorp? En hoeveel handelsstations heb ik nou precies in dit gebied?
  • Probeer wel een beetje de vaart erin te houden. Vooral bij het plaatsen van de koopmannen op de markt hebben sommige spelers veel tijd nodig om hun posities te kiezen. En je kunt pas met nadenken beginnen als je aan de beurt bent. Bij het verkopen is dat niet het geval. Zodra je weet welke producten je hebt verkregen, kan je je route gaan plannen.

waardering van andere sites

AnderSpel8 / 9
56789
spelwereld7 / 8
5678
spieletest9 / 10
5678910
goodgameguide8 / 9
56789
hall9000 (bezoekers)5 / 6
345
hall90004½ / 6
345
boardgamegeek6½ / 8
67
spellenclub138 / 10
789
spielephase4 / 6
3456
spellengek (Peter Hein)3 / 5
2345

gemiddeld7 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

19-10-2006 itemMind the Move presenteert Hermagor op Spiel 2006 in Essen.

verwijzingen

Rio Grande Games
White Goblin Games
Quined Games
Mind the Move