intro
De spelers zijn handelaren die producten kopen op de markt van de stad Hermagor en deze producten weer verkopen in de omringende dorpen.
materiaal
spelbord, 30 tegels (waaronder 20 producttegels, 4 speciale tegels, 6 actietegels en 1 startspelertegel), 8 prijsindicatoren, 120 bankbiljetten en 1 linnen zakje en voor elke speler: 1 handelaar, 4 koopmannen, 9 productiegebouwen en 21 handelsstations
begin
Het spelbord toont een plattegrond met de stad Hermagor omringd door verschillende dorpen die door tolwegen met elkaar zijn verbonden. Bij elk dorp staat aangegeven welk product hier kan worden verkocht. Elke speler plaatst zijn handelaar in de stad Hermagor.
Het spelbord toont linksonder de markt, met verschillende kraampjes die door steegjes van elkaar zijn gescheiden. Hier worden in de loop van het spel de producten verkregen die in de dorpen verkocht kunnen worden. Rechtsonder is de prijslijst weergegeven, waar de actuele verkoopprijs van de producten wordt aangegeven. In de loop van het spel kan de prijs van de producten worden verhoogd. Ook is hier ruimte voor de productiegebouwen, die de spelers in de loop van het spel oprichten.
verloop
Hermagor wordt gespeeld in de richting van de klok. Het spel verloopt over verschillende ronden. Elke ronde bestaat uit twee fases: producten kopen op de markt en deze verkopen in de verschillende dorpen. Eerst wordt een actietegel opengedraaid. Hierop staat aangegeven hoeveel acties elke speler in de tweede fase (verkopen) mag uitvoeren.
- Kopen op de markt: De markt wordt gevuld met producttegels. Om de beurt plaatsen de spelers één koopman (=cilinder) in een steegje of een kraampje op de markt, tot alle spelers hun 4 koopmannen hebben ingezet. Nu wordt bij elk kraampje gekeken welke speler de tegel verkrijgt. De tegel gaat naar de speler die de meeste koopmannen bij het kraampje heeft staan. Bij gelijke stand is de exacte positie van de koopmannen van belang. Vervolgens ontvangen de spelers geld van de bank, afhankelijk van het aantal koopmannen in de steegjes.
- Verkopen aan de dorpen: Om de beurt voeren de speler een actie uit. De speler reist met zijn handelaar van dorp naar dorp. Als zijn handelaar eindigt in een dorp waar één van zijn verkregen producten wordt gevraagd, plaatst hij een handelaarsstation (=huisje) in dat dorp. Op de prijslijst is af te lezen hoeveel geld hij hiervoor ontvangt. De handelaar mag alleen eindigen in een dorp waar hij nog geen handelaarsstation heeft staan. Als een speler in elk dorp van een bepaalde regio een handelaarsstation heeft staan, plaatst hij een productiegebouw (=schijfje) naast de prijslijst. Hij ontvangt hiervoor het aangegeven bedrag. Aan het eind van de ronde levert elke speler zijn producttegels weer in en de volgende ronde begint.
eind
Het spel eindigt als er geen actietegel meer open te draaien is. Nu volgt de eindtelling: een opgericht productiegebouw levert net zoveel geld op als de prijslijst aangeeft. De speler met de meeste handelsstations op de hoofdweg ontvangt een geldbedrag van 5, de speler met de minste handelsstations moet 5 inleveren. De rivier deelt het koninkrijk in drie gebieden. Elke speler telt zijn handelsstations per gebied en vermenigvuldigt het kleinste aantal met 4 en ontvangt het geld van de bank. De speler met het meeste geld is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]