doos

Hexen Rennen

Hexen Rennen

doos

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
30 - 45

leeftijd

leeftijd
7+

soort

type
legspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
acht

intro

De spelers kruipen in de huid van heksen die ter gelegenheid van het midzomernachtfeest een hardloopwedstrijd organiseren en proberen zo snel mogelijk de finish te bereiken.

materiaal

2 bezemstelen, 1 finishbord, 1 dobbelsteen en voor elke speler: 3 heksen, 12 tegels en 12 handkaarten in zijn spelerskleur

bosheks-kaartbosheks-achterkantboshekstegel-achterkanttegel-symbooltegel-bosheks

begin

De spelers kiezen een kleur en krijgen de bijbehorende drie heksen, de handkaarten en de tegels. De spelers verdelen hun tegels in drie gelijke stapels. Hiermee wordt het parcours uitgezet. Het parcours bestaat uit drie etappes. Voor elke etappe wordt van elke speler een stapel genomen en geschud. De tegels worden gedekt neergelegd. De laatste etappe eindigt bij het finishbord. Alle heksen worden aan het begin van het parcours geplaatst.

verloop

fotospelsituatie

Hexenrennen wordt gespeeld in de richting van de klok. In zijn beurt gooit de speler met de dobbelsteen en verplaatst één van zijn heksen op het parcours. Het is niet toegestaan om terecht te komen op een tegel waar reeds een andere heks staat. Wanneer de heks terecht komt op een nog gedekte tegel wordt deze omgedraaid. De tegel kan verschillende plaatjes bevatten:

  • Een heks in zijn eigen kleur: de heks moet net zoveel stappen vooruit doen als het getal op de tegel aangeeft.
  • Een symbool in zijn eigen kleur: de speler mag een handkaart uitspelen en net zoveel stappen vooruit doen als het getal op de kaart aangeeft. Hij mag ook een symboolkaart uitspelen. Nu mag de heks naar de eerstvolgende omgedraaide, onbezette tegel springen waar datzelfde symbool opstaat.
  • Een symbool in een andere kleur: de speler met die kleur mag nu een handkaart uitspelen. De heks moet net zoveel stappen achteruit doen als het getal op de kaart aangeeft. Speelt de speler een symbool kaart dan moet de heks terug naar de vorige omgedraaide, onbezette tegel waar datzelfde symbool opstaat.
Om het finishbord te bereiken moet een speler precies op het bord terechtkomen (je mag dus niet teruglopen). Als een speler geen enkele heks kan verzetten, moet hij passen.

eind

Wanneer een speler alle drie de heksen op het finishbord heeft gekregen, is het spel afgelopen. Elke heks op het finishbord levert net zoveel punten op als het vakje waar zij opstaat aangeeft. De speler met de meeste punten wint het spel.

positief

  • Het spelmateriaal ziet er prima uit. De spelfiguren hebben een brede onderkant en blijven daardoor stevig staan. Elke heks van een clan is herkenbaar aan zijn spelerskleur en speciale symbool zoals een donderwolk of een ijskristal. De heksen zien er vriendelijk uit, wat het thema lichtvoetiger maakt dan het klinkt.
  • Als een andere heks op jouw symboolkaart belandt, moet je steeds kiezen of je een kaart uit je hand uitspeelt, of deze liever bewaard om zelf harder vooruit te kunnen komen!
  • De spelers die al snel een heks op het finishveld hebben gebracht, hebben minder keuze bij het verplaatsen van hun heksen: typisch geval van de wet van de remmende voorsprong!
  • Hexen Rennen is een vlot spel voor de hele familie, wat het best tot zijn recht komt met 3 of 4 spelers.

negatief

  • De geluksfactor schuilt ook hier weer in de worp met de dobbelsteen en het omdraaien van de dichte tegels: heb je geluk dan draai je een tegel met een heks in je eigen kleur en ga je net zoveel stappen vooruit, heb je pech dan eindig je op een symbool van een medespeler en wordt je een aantal velden teruggestuurd!
  • Met 2 of 3 spelers doen niet alle heksen mee, en wordt een kaart van de stapel omgedraaid als een heks op een symbool van deze kleur eindigt. Dit brengt nog meer willekeur in het spel: als de heks zou eindigen op een tegel waar zich al een heks bevindt, heeft de kaart geen effect. Het spel speelt het best met het volle aantal van 4 spelers.

waardering van andere sites

AnderSpel8 / 9
5678
spielephase5 / 6
345
vlaams spellenarchief3 / 4
234
boardgamegeek6 / 7
6
spieletest6 / 10
45678910
goodgameguide5 / 9
56789

gemiddeld5 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

  • jaar van uitgave
    2001
  • ontwerper
    Wolfgang Panning
  • vormgeving
    Katja Schmiedeskamp
  • uitgever

weetjes

01-02-2001 itemQueen Games presenteert Hexen Rennen op Spielwarenmesse 2001 in Nürnberg.

verwijzingen

Queen Games
www.spellink.nl