doos

Hispaniola

Hispaniola

doos

aantal spelers

spelers
3 - 5

speelduur

duur
30 - 60

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel kaartspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers kruipen in de huid van een bende piraten en proberen door het taktisch uitspelen van kaarten zoveel mogelijk slagen te halen en zo de meeste schepen te enteren.

materiaal

spelbord, 75 piratenkaarten (waarde 1 t/m 15 in 5 kleuren) en voor elke speler: 10 fiches (= piraten) in zijn spelerskleur

kaart-geelkaart-roodkaart-blauwkaart-grijskaart-bruin

begin

Afhankelijk van het aantal spelers wordt een aantal kaarten uit het spel genomen. Elke kaart heeft een kleur (rood, geel, blauw, grijs of bruin) en een waarde (1 t/m 15).
Elke speler ontvangt de fiches (= piraten) in zijn spelerskleur. Het spelbord toont vier eilanden en zes schepen, één in elke kleur en een neutraal schip. Elk schip heeft drie plaatsen: de middelste plaats is voor de kapitein en de plaatsen links en rechts hiervan zijn voor de matrozen.

verloop

fotospelsituatie

De spelers spreken af hoeveel ronden worden gespeeld. Aan het begin van een ronde worden de kaarten geschud en gelijk over de spelers verdeeld.
Eerst wordt de troefkleur bepaald. De spelers kiezen in het geheim een kaart uit hun hand en leggen deze tegelijk open neer. De kaart met de hoogste waarde is de troefkleur. Bij gelijke stand wordt gekeken naar de kaart met dan de hoogste waarde. De gespeelde kaarten worden uit het spel genomen, tot de volgende ronde begint.
Nu start het eigenlijke spel. De startspeler legt een kaart naar keuze open neer. De volgende speler moet de kleur volgen. Als hij dat niet kan, mag hij een kaart naar keuze spelen. Hij mag dan ook een kaart in de troefkleur spelen. De speler met de hoogste waarde wint de slag, tenzij een kaart met een troefkleur is gespeeld. Dan wint de speler met de hoogste troefkaart.
De winnaar van de slag neemt de kaarten gedekt voor zich en plaatst een piraat in het schip met de kleur van de eerste kaart van de slag. Bevat een slag drie of meer verschillende kleuren, dan wordt de piraat op het neutrale schip geplaatst. De piraat komt op de kapiteinsplaats. Staat hier reeds een piraat, dan wordt deze naar een matrozenplaats geschoven. Staat hier al een piraat, dan valt deze in het water. Deze verdreven piraat wordt op het eerste eiland geplaatst. Op elk eiland is ruimte voor slechts één piraat. Komt hier een piraat bij, dan wordt de eerste piraat naar het volgende eiland geschoven. Als een piraat van het vierde eiland wordt verdreven, komt deze terug in de voorraad van de speler.
De winnaar van de slag kan (in het geval dat hij al een piraat op het betreffende schip heeft staan) er ook voor kiezen deze met een piraat naar keuze van plaats laten wisselen.
De winnaar van de slag mag zijn gewonnen slag (met de eventuele overige kaarten die hij voor zich heeft liggen) aan zijn linker- of rechterbuurman geven. Vervolgens speelt hij een nieuwe kaart.
De ronde eindigt zodra alle kaarten zijn gespeeld. De punten worden geteld: een kapiteinsplaats levert 5 punten en een matroos 1 punt. Een piraat op een eiland levert 1, 2, 3 of 4 strafpunten. De speler met de meeste kaarten voor zich ontvangt 4 strafpunten, de speler met dan de meeste kaarten ontvangt 2 strafpunten. De punten worden genoteerd en de volgende ronde begint.
Let op: aan het eind van de ronde blijven de piraten op hun plaats op het spelbord staan.

eind

Het spel eindigt na het tevoren afgesproken aantal ronden. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • De regels zijn simpel en snel uitgelegd.
  • Niets is leuker dan een piraat van je medespeler over boord te kieperen. Maar minder leuk als je dit zelf overkomt!
  • Hispaniola is een eenvoudig, ongecompliceerd spel. Geen moeilijke keuzes, niet al te veel taktische overwegingen, maar een prima spel voor tussendoor.

negatief

  • Even mopperen over de spelkaarten: De kaarten hebben een onder- en een bovenkant. Hierdoor zijn de spelers steeds bezig de kaarten in hun hand om te draaien. Vooral omdat de 6 er op z'n kop uitziet als een 9 en dat maakt nogal wat uit!
  • Je moet het doen met de kaarten in je hand! Soms heb je geluk en heb je veel hoge kaarten of juist veel kaarten in de troefkleur. Soms heb je pech en belanden je piraten één voor één in het water. Gelukkig worden er verschillende ronden gespeeld, wat de geluksfactor kan compenseren.
  • Het doorgeven van je slag aan je linker- of rechterbuurman brengt een extra gelukselement in het spel. Weet je de laatste slag te winnen, zit je zelf zonder kaarten. Maar wint je buurman de laatste slag, heb je kans met de grootste stapel te eindigen wat je 4 minpunten oplevert! Het spel is ook prima te spelen zonder deze regel.

strategie

Als je eenmaal een piraat op een kapiteinsplaats hebt staan, moet je zorgen dat je deze daar houdt! Probeer in ieder geval niet zelf met een kaart in deze kleur te beginnen, als je niet zeker bent dat deze kaart de hoogste wordt en dat geen troefkaart wordt gespeeld!

waardering van andere sites

jeux 2 rody4 / 5
345
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
truus en truus7 / 9½
6789
hall90003½ / 6
345
AnderSpel6 / 9
56789
spellengek (Peter Hein)2 / 5
2345

gemiddeld4 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

verwijzingen

Hispaniola spelregels NL (PDF)
PS Games
Pro Ludo
Cafe Games International
www.spellink.nl