doosbestel Huisje Boompje Beestje - Bordspel bij bol.com

Huisje, Boompje, Beestje

Huisje, Boompje, Beestje

doosbestel Huisje Boompje Beestje - Bordspel bij bol.com

aantal spelers

spelers
2 - 4

speelduur

duur
15 - 20

leeftijd

leeftijd
4+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

prijs
13,-

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

Elke speler probeert als eerste zijn drie pionnen binnen te krijgen.

materiaal

1 spelbord, 1 speciale dobbelsteen en voor elke speler: 3 pionnen in zijn spelerskleur.

materiaal

begin

Het spelbord toont voor elke spelerskleur drie startvleden, een beginveld en drie eindvelden. Hiertussen loopt een parcours dat door alle pionnen moet worden afgelegd.
Elke speler plaatst de drie pionnen in zijn spelerskleur op zijn drie startvelden.

verloop

spelbord

Huisje, Boompje, Beestje wordt gespeeld in de richting van de klok.
In zijn beurt gooit de speler met de speciale dobbelsteen. De dobbelsteen heeft zes verschillende symbolen: huisje, boompje, beestje, appel, tulp en auto. Als de speler een huisje gooit, mag hij een pion op zijn startveld plaatsen en nogmaals gooien. De pion wordt nu naar het eerste veld met het gegooide symbool verplaatst. In een volgende beurt kan hij deze pion verplaatsen of hij brengt een nieuwe pion in het spel als hij een huisje gooit.
Op een veld kan meer dan één pion staan. Een pion wordt dus nooit geslagen.
Als een pion het hele parcours heeft afgelegd, moet de pion op één van de drie eindvelden worden gebracht.

eind

Het spel eindigt zodra een speler zijn derde pion op een eindveld heeft gebracht. Hij is de winnaar van het spel.

positief

  • De regels zijn simpel en zo uitgelegd. Je kunt zo met spelen beginnen.
  • Huisje, Boompje, Beestje is een soort Mens erger je niet voor kleuters. Doordat de dobbelsteen geen ogen heeft, maar symbolen kunnen de jongste kleuters al meespelen. Daarbij kan je ook niet afgegooid worden, dus dat scheelt weer een hoop frustratie.
  • Kortom: een prima spel voor de kleintjes die nog niet kunnen lezen of tellen.

negatief

  • Het spel kent een hoge geluksfactor: de worp van dobbelsteen bepaalt het spel. Vooral vervelend als je maar geen huisje gooit.
  • Voor wat oudere kinderen biedt het spel al snel te weinig uitdaging: je hebt te weinig invloed op het spelverloop. Voor deze kinderen kan je de spelregels een beetje aanpassen: nu kan je wel geslagen worden!

strategie

Omdat een pion pas kan gaan lopen als hij is gestart is het handig om zodra je een huisje gooit, je pion in het spel te brengen. Een pion kan toch niet geslagen worden!
Kijk goed welke pion je verplaatst. Het is slim om zo groot mogelijke sprongen te maken. Maar aan het eind moet je ook precies op je eindvelden eindigen. Dus dan kan je het symbool beter gebruiken om op een eindveld te komen.

varianten

Voor wat oudere kinderen kunnen de spelregels worden aangepast: Op elk veld is maar plek voor één pion. Nu kan je dus wel geslagen worden!

algemeen

My first Huisje, Boompje, Beestje van Goliath Games is een vernieuwde versie van het spel Huisje, Boompje, Beestje van Sio. Hierbij noemden wij het symbool voor het boompje altijd een pijltje. Dat leek er meer op! In de vernieuwde versie zijn de symbolen vernieuwd.

Huisje, Boompje, Beestje - SioMens erger je niet!

feitjes

verwijzingen

Goliath Games
www.spellink.nl