intro
De spelers proberen door handig manouevreren met hun peddelkaarten hun kano's zo door de rivier te loodsen dat ze als eerste het benodigd aantal edelstenen hebben verzameld.
materiaal
1 speelbord, 1 weerblokje, 1 zwemband, 40 edelstenen in vijf verschillende kleuren, 12 ronde rivierdelen en voor elke speler: 2 kano's en 7 peddelkaarten in zijn spelerskleur
begin
Het spelbord toont een oever, de rivier 'Iguazu' en een waterval. Het spelbord wordt zodanig over de twee helften van de speldoos gelegd, dat het onderste gedeelte van het spelbord over de rand heenhangt en zo een 'echte' waterval voorstelt.
Elke speler ontvangt een gelijke set peddelkaarten en twee kano's in zijn spelerskleur. De edelstenen in vijf verschillende kleuren worden naast de desbetreffende aanlegplaatsen op de oever gelegd. De ronde rivierdelen worden in de rivierbedding geplaatst. In de loop van het spel komen de kano's hierop te staan.
verloop
Iguazu wordt gespeeld in de richting van de klok. Het spel verloopt over verschillende fasen.
Eerst beslist elke speler of hij zijn kano's wil verplaatsen of dat hij het weer wil beïnvloeden. Hiertoe maakt hij gebruik van zijn set peddelkaarten. Elke set bestaat uit zes peddelkaarten met een waarde van 1 tot 6 en een kaart met een wolk. De waarde geeft de snelheid van de kano aan, met de wolk wordt het weer en daarmee de stroomsnelheid van de rivier beïnvloed.
De spelers kiezen in het geheim een peddelkaart uit hun hand en leggen deze tegelijk open neer. Beginnend met de startspeler voert elke speler zijn gekozen actie uit. Hierbij gelden de volgende regels:
- Een kano kan stroomopwaarts of stroomafwaarts varen, maar kan niet halverwege omkeren.
- Elke kano kan precies één edelsteen bevatten.
- Het inladen van een edelsteen bij een aanlegplaats kost twee bewegingspunten en is alleen mogelijk als de kano aan het begin of aan het eind van zijn beurt op het aangrenzende rivierdeel staat.
- Als een lege kano zijn beurt eindigt naast een kano met een edelsteen, mag deze edelsteen worden afgepakt. Dit kost geen bewegingspunten.
- Om een edelsteen veilig te stellen, moet deze via het startveld weer aan land worden gebracht.
Vervolgens komt de rivier in beweging! De rivier stroomt altijd in de richting van de waterval. De stroomsnelheid wordt bepaald door de gespeelde peddelkaart met de laagste waarde en de plaats van de wolk op de weertabel. Deze kan een waarde hebben van -1 tot +2. Het benodigde aantal rivierdelen wordt in de rivier geschoven, waardoor bij de waterval een rivierdeel naar beneden valt. Alle kano's die daarmee naar beneden storten, worden uit het spel genomen. Deze kunnen door het betalen van een reeds verworven edelsteen worden teruggekocht.
Nu wisselt de startspeler en een nieuwe ronde begint. Na zeven ronden heeft elke speler alle peddelkaarten een keer gekozen en ontvangen de spelers hun complete set weer in hun hand.
eind
Het spel eindigt na de fase waarin een speler vijf verschillend gekleurde, vier gelijk gekleurde of zeven willekeurige edelstenen aan land heeft gebracht. Hij is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 8.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 8. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 8 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]
uitbreiding
Op de Spielwarenmesse in Nürnberg 2006 heeft Zoch zum Spielen een uitbreiding gepresenteerd onder de naam: Flussgeister am Niagara. Deze uitbreiding bevat extra grote kano's die meer edelstenen kunnen bergen, extra peddelkaarten en riviergeesten die hulp bieden in gevaarlijke momenten.