doos

Industria

Industria

doos

aantal spelers

spelers
3 - 4

speelduur

duur
45 - 60

leeftijd

leeftijd
10+

soort

type
bordspel

prijsindicatie

niet in de winkel
verkrijgbaar

waardering van AnderSpel

waardering
zes

intro

De spelers treden om de beurt als veilingmeester op. Wie verdient het meeste geld en kan de beste fabrieken en technologiën bouwen?

materiaal

1 spelbord, 60 fiches, 30 geldstukken, 1 rondeteller, 1 startspeleraanwijzer en voor elke speler: 20 markeerfiches en 1 telfiche in zijn spelerskleur

epoche-01epoche-04epoche-05epoche-08epoche-09

begin

Elke speler ontvangt het spelmateriaal in zijn spelerskleur en een startkapitaal. De 60 fiches worden gesorteerd op tijdperk (1 - 5). De 12 fiches van elk tijdperk worden als een gedekte trekstapel neergelegd. In de loop van het spel worden deze fiches in een veiling aangeboden. Het spelbord toont welke fiches er per tijdperk te verkrijgen zijn: grondstoffen, fabrieken, technologiën en bonusfiches. De rondeteller wordt bij het eerste tijdperk geplaatst.

verloop

spelbord

Industria verloopt over verschillende ronden die elk zijn onderverdeeld in 5 fasen:

  1. Inkomsten: Elke speler ontvangt 1 geldstuk van de bank.
  2. Fiches openleggen: De startspeler legt net zoveel fiches open neer als er spelers zijn.
  3. Veiling: De startspeler is de eerste veilingmeester. Hij biedt één van de openliggende fiches in een veiling aan. Om de beurt brengen de spelers een bod uit of ze passen. Elk volgend bod moet hoger zijn dan het voorgaande. Als alle spelers een bod hebben uitgebracht of hebben gepast, kan de veilingmeester kiezen: of hij accepteert het hoogste bod en geeft het fiche aan deze bieder of hij neemt het fiche zelf. Als alle spelers hebben gepast, moet hij het fiche wel zelf nemen. Als de veilingmeester het fiche heeft gekregen, wordt zijn linkerbuurman de volgende veilingmeester. Heeft de veilingmeester het fiche niet verkregen, dan is hij nogmaals veilingmeester. Deze fase eindigt als alle openliggende fiches zijn geveild.
  4. Bouwen: Te beginnen met de startspeler kan elke speler bouwen: maximaal één fabriek, één technologie en/of één bonusfiche. Bij sommige fabrieken en technologiën zijn grondstoffen noodzakelijk. Deze kan de speler in een veiling hebben verkregen, of in een eigen fabriek maken, of bij een medespeler of bij de bank kopen. Daarnaast moet bij de bouw van bepaalde fiches bouwkosten worden betaald. Als een fabriek of technologie in het bijbehorende tijdperk worden gebouwd, leveren ze overwinningspunten op.
  5. Startspelerwissel: De startspeler geeft de startspelersteen aan zijn linkerbuurman die de startspeler van de volgende ronde wordt.
Elke speler ontvangt het spelmateriaal in zijn spelerskleur en een startkapitaal. De 60 fiches worden gesorteerd op tijdperk (1 - 5). De 12 fiches van elk tijdperk worden als een gedekte trekstapel neergelegd. In de loop van het spel worden deze fiches in een veiling aangeboden. Het spelbord toont welke fiches er per tijdperk te verkrijgen zijn: grondstoffen, fabrieken, technologiën en bonusfiches. De rondeteller wordt bij het eerste tijdperk geplaatst.

eind

Nadat alle fiches van het laatste tijdperk zijn geveild, wordt de laatste bouwfase gespeeld. Nu volgt de eindafrekening: Voor elk gespeeld bonusfiche van een soort, ontvangt de speler 2 punten per overeenkomstige fabriek. Voor elke afgebeelde verbinding tussen twee fabrieken of twee technologiën ontvangt de speler 3 punten. De speler met de meeste punten is de winnaar van het spel.

positief

  • Als veilingmeester kom je voor lastige keuzes te staan. Voor welk fiche hebben je medespelers veel geld over? Geld is schaars, dus je wilt er zoveel mogelijk uithalen. Maar pas op: als je medespelers geen bod uitbrengen, zit jij met het fiche opgescheept!
  • Je moet goed opletten bij het bieden: je hebt er niets aan voor veel geld een technologiefiche te verwerven als je deze in dit tijdperk niet kunt bouwen wegens geld- of grondstofgebrek. Daar gaat je geld en je punten!

negatief

  • Op het spelbord is (te?) veel informatie verwerkt. Aan de ene kant is dat handig: je kunt zien welke fabrieken en welke technologiën met elkaar zijn verbonden, en welke fiches er dit tijdperk te verkijgen zijn. Maar het spelbord is daardoor ook vrij druk. Je mist snel het overzicht.
  • De geluksfactor kan aardig roet in het eten gooien. Je weet weliswaar welke fiches dit tijdperk voorbij zullen komen, maar niet in welke volgorde. Daarbij ben je ook afhankelijk van de akties van je medespelers. Als je medespeler die kunststoffabriek niet bouwt, wordt het voor jou lastig het ruimtevaartfiche te spelen.

waardering van andere sites

spieletest9 / 10
5678910
kulkmanns gamebox8 / 10
456789
speelduivel4 / 6
3456
hall9000 (bezoekers)4½ / 6
345
hall90004 / 6
345
spielephase4 / 6
3456
goodgameguide7 / 9
56789
spellengek (Peter Hein)3 / 5
2345
boardgamegeek6 / 8
67
AnderSpel6 / 9
56789

gemiddeld6 / 10
23456789

[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]

feitjes

weetjes

23-10-2003 itemQueen Games presenteert op Spiel 2003 in Essen.

verwijzingen

Queen Games
www.spellink.nl