intro
De spelers zijn avonturiers op zoek naar het goud van de Inka's. Ze proberen als eerste drie standbeelden naar de uitgang van de tempel te krijgen. Onderweg stuiten ze op muren, slangen en blokkades van hun medespelers!
materiaal
1 spelbord, 13 wegruiten, 3 doelruiten en voor elke speler: 1 spelfiguur, 1 blokkadesteen en 3 standbeelden in zijn spelerskleur
begin
Het spelbord toont de vloer van de tempel, waarbij tegels zijn afgewisseld met afgronden. De tempel heeft een aantal ingangen. Om de beurt plaatsen de spelers hun spelfiguur bij een ingang naar keuze.
In het midden van de tegelvloer worden de drie doelruiten neergelegd. Elke speler plaatst zijn drie standbeelden op de aangegeven plaatsen op de doelruiten.
De wegruiten worden gedekt geschud. Deze wegruiten tonen één of meer slangen en/of een muur. Om de beurt plaatsen de spelers een wegruit open op het spelbord, totdat alle 13 wegruiten op het spelbord zijn geplaatst. Dit is de startopstelling.
verloop
Inka wordt gespeeld in de richting van de klok. De spelers proberen met hun spelfiguur de doelruiten met de standbeelden te bereiken. In zijn beurt heeft de speler 3 aktiepunten te besteden. Hij kan hiermee wegruiten verplaatsen, wegruiten draaien, zijn spelfiguur over slangen verplaatsen en eigen standbeelden verzamelen. Een beurt verloopt over vier fasen:
- Eerst neemt de speler zijn blokkadesteen van het spelbord. Dit kost geen aktiepunt.
- In de tweede fase draait en beweegt hij eventueel één of meer wegruiten. Een ruit kan niet over bezette velden worden bewogen of gedraaid. Elke beweging of draai kost 1 aktiepunt.
- In de derde fase verplaatst hij eventueel zijn spelfiguur. Zijn spelfiguur kan niet op of over afgronden worden bewogen en kan ook niet door muren heen. Elke slang die hij passeert, kost 1 aktiepunt. Als hij een doelruit met een eigen standbeeld bereikt, kan hij deze voor 1 aktiepunt wegpakken.
- Aan het eind van zijn beurt kan hij zijn blokkadesteen op een vrij veld plaatsen, om hiermee het verplaatsen of verdraaien van wegruiten te blokkeren. Dit kost geen aktiepunt.
Nu gaat de beurt naar de volgende speler.
eind
Zodra een speler zijn drie standbeelden heeft verzameld, beweegt hij zijn spelfiguur naar één van de uitgangen. De speler die als eerste een uitgang bereikt, is de winnaar van het spel.
waardering van andere sites
[toelichting: Elke balk geeft de waardering van een site weer. AnderSpel bijvoorbeeld geeft dit spel een 6.In het laatste gekleurde blokje staat dan ook 6. Hoe breder het blokje, hoe meer spellen een 6 hebben. De lege blokjes aan het eind van de balk geven de hoeveelheid spellen aan die een hogere waardering kregen.]